Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

15. 3. 2015

Bezpečnostní prvky na silnicích: Bude silnice jako papoušek?

Vyplatí se bezpečnostní prvky na silnicích?

Fotogalerie

7 fotografií

Cena zmařeného lidského života jde do desítek milionů. Moderní bezpečnostní prvky stojí podstatně méně. Na první pohled je přínos jasný, ale…

(více v čísle 10/15)

Každoročně na tuzemských silnicích vyhasnou stovky životů, jen loni u nás v důsledku dopravní nehody zemřelo 629 lidí. Nikomu se nechce být další v řadě, a tak se bezpečnost na silnicích skloňuje ve všech pádech. Automobilky se předhánějí ve vývoji stále bezpečnějších vozů, z médií na nás kývá varovný prst. Ať prevence nebo záběry či popisy konkrétních případů. A pak jsou tu bezpečnostní prvky na silnicích. To je zdá se módní trend, prosazuje se všude v Evropě. „Motoristicky a současně ekonomicky nejvyspělejší státy permanentně sledují, která preventivní opatření mají největší potenciál snížit počet usmrcených a vážně zraněných lidí v silničním provozu,“ říká Roman Budský, bývalý šéf Besipu a nyní spolupracovník obecně prospěšné společnosti Bezpečně na silnici. „Úpravy komunikací přispívají ke zvýšení bezpečnosti provozu a snížení počtu nebo zmenšení následků dopravních nehod. Proto je podporujeme,“ nechává se slyšet například mluvčí policie Jozef Bocán. Česko v posledních letech nezůstává stranou.

Už jste je viděli?

Překvapilo vás, u kolika přechodů je dnes natažený červený koberec? Pokládá se ve městech i na venkově už od roku 2010. Při noční jízdě jste už určitě viděli výrazně osvětlený, či dokonce blikající přechod. I ty se dají počítat na desítky a fungují také už minimálně pět let. A novinky se valí dál. Víte například, že modrý povrch aplikovaný loni na mostě v Ropicích na Frýdecko-místecku je prvním příkladem technologie, která má řidiče varovat před rizikem námrazy a smyku? Policie i experti na bezpečnost dopravy mají jasno – nové prvky dokážou snížit riziko nehody či střetu a zachránit lidské životy.

Počítejme

Náklady na osvětlení přechodu nebo vytvoření protismykového nátěru vyjdou na stovky tisíc. „Aplikace na vozovku z obou stran před přechodem pro chodce stojí v průměru 150 000 korun,“ říká Milan Kučík ze společnosti Silverton, která opatřuje vozovky barevnými nátěry. Cena osvětlení přechodu se pak počítá v obdobných sumách. „Včetně projektu a zemních prací se pohybujeme mezi devadesáti a dvěma sty tisíci korun,“ uvádí Ondřej Šuch z Nadace ČEZ. Dráže pak vyjde vybavení přechodu osvětlením a blikači. „Ceny oscilují od sta tisíc až do několika milionů, záleží na velikosti přechodu a míře úprav,“ vysvětluje David Pauk ze společnosti RSE Project. „Když je přechod již hotový a pouze aplikujeme technologii, jsou náklady na dolní hranici. Pokud ovšem musíme celý stavět od začátku, můžeme dojít až k deseti milionům,“ vypočítává ještě Pauk. Samotná soustava blikačů s řídicí jednotkou a dalšími náležitostmi podle něj stojí okolo padesáti tisíc.

Má dáti – dal

Přínos bezpečnostních prvků se dá počítat i z pohledu na relaci zachráněný vs. ztracený život. Tady už jde o desetimiliony. Podle dostupných údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) za rok 2013 přinese společnosti dvacetiletý člověk do konce svého produktivního věku 39 milionů korun, pětatřicetiletý 27 milionů a padesátník ještě 12 milionů korun.

Průměrnou hodnotu jednoho jediného ztraceného života v roce 2013 vypočetlo CDV na 19,4 milionu korun, předloni vyšplhaly skoro na 53 miliard. Pokud tedy zabráníme instalací takových prvků smrti třeba jen jednoho člověka, vychází nám, že pro stát je to vysoce přínosné. A to přesto, že prvky mají jen několikaletou životnost jako v případě nátěrů u nebezpečných míst. „Závisí to na intenzitě dopravy, ale jen záruka na aplikaci je 36 měsíců,“ vysvětluje Kučík. U blikajících přechodů se předpokládá minimálně na pět let. A tak bude počet bezpečnostních prvků na komunikacích růst, jen Nadace ČEZ plánuje osvětlení dalších nebezpečných přechodů. Policie jich spolu s Besipem doporučila sedmdesát.

Co nesmíme zapomenout

Ano, ale jsou to pořád jen čísla. Kolik životů nové bezpečnostní prvky skutečně zachránily, totiž zatím nevíme. „Na přesné vyhodnocení přínosu je brzy, aplikace jsou poměrně čerstvé,“ říká Jindřich Frič z CDV. Ani v policejních statistikách teď informace o hmatatelných změnách nenajdeme. Už jen díky prostým součtům a rozdílům tedy věříme, že nové bezpečnostní prvky význam mají. Jaký ale bude efekt, až jich budou stovky? Před každým mostem, každou významnější křižovatkou či přechodem – silnice budou vypadat jako pestrobarevné leporelo. I když se místní úřady nebo správci komunikací budou zaklínat bezpečností nebo přáním voličů, je namístě ptát se, jak je bude vnímat běžný řidič. Co když otupí jako v případě dopravních značek, kterých i podle střízlivých odhadů v Česku máme stovky a tisíce nadbytečných? A přiznejme si, bílou či žlutou na černém asfaltu řada šoférů vnímá, jak se jim to hodí… „Přemíra značení může odvádět pozornost řidiče,“ říká ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch. Když je totiž informací příliš, dostaví se přetížení. Prostě je vytěsníme, přestaneme registrovat. Tady vzniká rozpor – když je značení málo, ztrácíme lidské životy, když je jich moc, přicházíme o ně také, protože je prostě už neregistrujeme. Jistě je tedy třeba bezpečnost posilovat, ale současně i dobře vybírat. Jinak by byly každoroční miliony na silniční zabezpečovací systémy pouze vyhozené z okna a vozovky by vypadaly jen jako papoušek.

 

Rozdíl mezi neosvětleným a osvíceným přechodem v Jablonci je zřetelně patrný
Rozdíl mezi neosvětleným a osvíceným přechodem v Jablonci je zřetelně patrný
Autor: Jiří Pekárek a archiv

Víte, že …

… světla na osvícených přechodech míří na chodce nikoli přímo shora, ale ze strany, z níž přijíždí vozidlo? Je to proto, že jsou osvětleny i boční partie a člověk na přechodu je ještě lépe vidět.

… červený protismykový nátěr funguje jako výstraha pro snížení rychlosti nejen před frekventovanými přechody pro chodce, ale i v nepřehledných zatáčkách či jiných nebezpečných místech?

… modrý zdrsněný povrch je od loňska aplikován na mosty a další místa s vysokým rizikem výskytu náledí?

… osvětlení na přechodech dokáže snížit riziko střetu až o 65 procent?

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
10 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851