Čím nahustit pneumatiky? Čtyři kola, jaro volá
Právě jste přezuli na letní pneumatiky a zjistili, že jsou podhuštěné? Radíme, jak je nejsnáze nahustit.
(více v čísle 13/15)Jaro je tu a s ním přichází i pravidelná prohlídka vozu po zimě, provázená výměnou pneumatik. Asi dá rozum, že následně je potřeba jako první nastavit v nich správný tlak. Jak to udělat v klidu domova? To jsme se rozhodli otestovat. Do jarního fi nálového výběru soutěže o „Hustila roku“ se po prozkoumání půdy, sklepa a garáže dostali následující soutěžící: na první pohled outsider cyklistická pumpička, starší generaci reprezentovala velká pumpa na auto a až z daleké Číny dorazil kompresor. Ten zastupuje nejvyspělejší techniku – k pohonu využívá elektřinu z autozapalovače.
Pětiminutovka
Pro fi nále jsme zvolili jednoduchou disciplínu – plášť testovacího vozu jsme vyfoukli na 125 kPa – tedy o 75 pod hodnotu stanovenou výrobcem. Následně jsme dali každému soutěžícímu pět minut, aby ukázal, zdali nás z této letní šlamastiky dostane. Jako první se na start postavila běžná cyklistická pumpička. Pět minut jsme makali jako diví, hustilka se rozžhavila málem doběla. Kolo přesto na první pohled nevypadalo výrazně jinak. Kontrolní měření kalibrovaným tlakoměrem zobrazuje nárůst o zanedbatelných 10 kPa. Pokud bychom chtěli gumu nafouknout na předepsaný tlak, trvalo by to předlouhých 38 minut.
Zrada
Další v pořadí je klasická stará dobrá automobilová ruční pumpa. Právě ta byla naším tajným favoritem. Kdyby nefungovala, přece by ji někdo nevozil v kufru třicet let, říkali jsme si. Prvních pár šťouchů vypadá nadějně – pocitově jde do pneumatiky mnohem více vzduchu než dříve. Jenže jak se zahřívá, uvnitř se něco děje a plášť se místo plnění začíná vyprazdňovat. Pumpička po dědovi tak vzdává fi nále a v čase 2:17 končí s výsledkem -85 kPa. Škoda.
Nepřehřej!
V tu chvíli přichází na řadu třetí závodník: malý kompresor. Čas už běží a my spěcháme nastartovat – přece nebudeme riskovat vybitou baterku. Rozbalujeme třímetrový kabel a připojujeme hadici. Kompresor skáče po nerovném povrchu sem a tam. Kolo se evidentně nafukuje a přístroj se viditelně zahřívá. Musíme dát pozor – podle návodu nesmí běžet v kuse déle než deset minut, pak musí následovat minimálně půlhodinová přestávka. Po stanovených pěti minutách jej vypínáme. Podle manometru přímo na přístroji máme nahuštěny necelé dva bary. Znovu to kontrolujeme podle schváleného měřiče a už tady máme vítěze. Za pět minut zvedl tlak o 110 kPa.
Zlato s „ale“
Čínský kompresor tedy v našem malém klání zvítězil, bezvýhradně jej však doporučit nemůžeme. Zpracování není nic moc, manometr je nepřesný, nečitelný a ani rychlost není bůhvíjaká. Pokud ale nechcete pořizovat opravdový velký kompresor, asi právě toto bude nejjednodušší možnost nafouknutí kol.
ČÍM LZE NAFOUKNOUT OBUTÍ?
Cyklistická pumpička
Nějakou hustilku na kolo má asi doma každý. Z jakého důvodu ji nepoužít na dofouknutí prázdného pláště u auta? Teoretická odpověď zní proč ne. Jenže praxe má značné trhliny. Vzpomínáte, jak dlouho trvalo nafouknout duši u kola? Ano, celou věčnost. A u auta to zabere ještě mnohem déle. Než se potit, raději bychom si půjčili kompresor od souseda.
+Asi už ji máte doma
+Nízká cena
- Nafouknout auto potrvá celý víkend
- Nadřete se
Cena od: 79 Kč
Hustilka na auto
+Nízká cena
+Snadná údržba
- Větší námaha
- Nižší rychlost
Cena od: 160 Kč
Hustilka nožní
+ Nízká cena
+ Tolik se nenadřete
- Často velmi nekvalitní konstrukce
Cena od: 150 Kč
Kompresor do autozástrčky
+ Jednoduchá obsluha
+ Nízká cena
- Nafukování trvá
- Časté přehřívání
Cena od: 200 Kč
Vzduchový kompresor
+ Jednoduché nafukování bez námahy
+ Rychlost
- Cena
- Zabere spoustu místa
Cena od: 2000 Kč