Čím nahustit pneumatiky? Čtyři kola, jaro volá | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Čím nahustit pneumatiky? Čtyři kola, jaro volá

Čtyři kola, jaro volá

Fotogalerie

7 fotografií

Právě jste přezuli na letní pneumatiky a zjistili, že jsou podhuštěné? Radíme, jak je nejsnáze nahustit.

(více v čísle 13/15)

Jaro je tu a s ním přichází i pravidelná prohlídka vozu po zimě, provázená výměnou pneumatik. Asi dá rozum, že následně je potřeba jako první nastavit v nich správný tlak. Jak to udělat v klidu domova? To jsme se rozhodli otestovat. Do jarního fi nálového výběru soutěže o „Hustila roku“ se po prozkoumání půdy, sklepa a garáže dostali následující soutěžící: na první pohled outsider cyklistická pumpička, starší generaci reprezentovala velká pumpa na auto a až z daleké Číny dorazil kompresor. Ten zastupuje nejvyspělejší techniku – k pohonu využívá elektřinu z autozapalovače.

Pětiminutovka

Pro fi nále jsme zvolili jednoduchou disciplínu – plášť testovacího vozu jsme vyfoukli na 125 kPa – tedy o 75 pod hodnotu stanovenou výrobcem. Následně jsme dali každému soutěžícímu pět minut, aby ukázal, zdali nás z této letní šlamastiky dostane. Jako první se na start postavila běžná cyklistická pumpička. Pět minut jsme makali jako diví, hustilka se rozžhavila málem doběla. Kolo přesto na první pohled nevypadalo výrazně jinak. Kontrolní měření kalibrovaným tlakoměrem zobrazuje nárůst o zanedbatelných 10 kPa. Pokud bychom chtěli gumu nafouknout na předepsaný tlak, trvalo by to předlouhých 38 minut.

Zrada

Další v pořadí je klasická stará dobrá automobilová ruční pumpa. Právě ta byla naším tajným favoritem. Kdyby nefungovala, přece by ji někdo nevozil v kufru třicet let, říkali jsme si. Prvních pár šťouchů vypadá nadějně – pocitově jde do pneumatiky mnohem více vzduchu než dříve. Jenže jak se zahřívá, uvnitř se něco děje a plášť se místo plnění začíná vyprazdňovat. Pumpička po dědovi tak vzdává fi nále a v čase 2:17 končí s výsledkem -85 kPa. Škoda.

Nepřehřej!

V tu chvíli přichází na řadu třetí závodník: malý kompresor. Čas už běží a my spěcháme nastartovat – přece nebudeme riskovat vybitou baterku. Rozbalujeme třímetrový kabel a připojujeme hadici. Kompresor skáče po nerovném povrchu sem a tam. Kolo se evidentně nafukuje a přístroj se viditelně zahřívá. Musíme dát pozor – podle návodu nesmí běžet v kuse déle než deset minut, pak musí následovat minimálně půlhodinová přestávka. Po stanovených pěti minutách jej vypínáme. Podle manometru přímo na přístroji máme nahuštěny necelé dva bary. Znovu to kontrolujeme podle schváleného měřiče a už tady máme vítěze. Za pět minut zvedl tlak o 110 kPa.

Zlato s „ale“

Čínský kompresor tedy v našem malém klání zvítězil, bezvýhradně jej však doporučit nemůžeme. Zpracování není nic moc, manometr je nepřesný, nečitelný a ani rychlost není bůhvíjaká. Pokud ale nechcete pořizovat opravdový velký kompresor, asi právě toto bude nejjednodušší možnost nafouknutí kol.

 

ČÍM LZE NAFOUKNOUT OBUTÍ?

Cyklistická pumpička

Nějakou hustilku na kolo má asi doma každý. Z jakého důvodu ji nepoužít na dofouknutí prázdného pláště u auta? Teoretická odpověď zní proč ne. Jenže praxe má značné trhliny. Vzpomínáte, jak dlouho trvalo nafouknout duši u kola? Ano, celou věčnost. A u auta to zabere ještě mnohem déle. Než se potit, raději bychom si půjčili kompresor od souseda.

+Asi už ji máte doma

+Nízká cena

- Nafouknout auto potrvá celý víkend

- Nadřete se

Cena od: 79 Kč

 

Hustilka na auto

Hustilka na auto
Hustilka na auto
Autor: archiv
Není tomu tak dávno, kdy každý uvědomělý motorista vozil v kufru masivní pumpu na dofukování kol. Její princip je stejný jako u bicyklové, jenže objem válce je násobně větší, a proto jde vše mnohem rychleji. Navíc je vyšší, není nutné tolik se ohýbat. V nouzi pomůže, ale zapotíte se.


+Nízká cena

+Snadná údržba

- Větší námaha

- Nižší rychlost

Cena od: 160 Kč

 



Hustilka nožní

Hustilka nožní
Hustilka nožní
Autor: archiv
Tato varianta vypadá jako skvělý nápad. Můžete na ni stoupat celou vahou, což manipulaci výrazně usnadňuje. Z logiky věci je však celý mechanismus více namáhán. To by v principu nevadilo. Jenže levný plech, ze kterého je většina produktů vyrobena, moc nevydrží. Proto dříve nebo později skončí rozšlápnutá v koši.

+ Nízká cena

+ Tolik se nenadřete

- Často velmi nekvalitní konstrukce

Cena od: 150 Kč

 

Kompresor do autozástrčky

Kompresor do autozástrčky
Kompresor do autozástrčky
Autor: archiv
Už od dvou stovek pořídíte malý kompresor na 12 voltů. U celé řady nových aut jej navíc najdete v kufru místo rezervy. Je totiž součástí lepicí sady na opravu pneumatik. Za takovou dáte kolem tisícovky. Ani v tomto případě není praxe zcela tak růžová, jak by se na první pohled mohlo zdát. Levné přístroje se často přehřívají a mnoho nevydrží. Výkonné značkové pak začínají zhruba na tisíci korun.

 

 

+ Jednoduchá obsluha

+ Nízká cena

- Nafukování trvá

- Časté přehřívání

Cena od: 200 Kč

 

Vzduchový kompresor

Vzduchový kompresor
Vzduchový kompresor
Autor: archiv
Rychlost nafukování srovnatelnou s pneuservisy poskytují kompresory doplněné tlakovou láhví. Navíc je lze použít i pro celou řadu dalších účelů – třeba ve spojení se stříkací nebo pískovací pistolí. Nevýhody? Kromě vyšší hmotnosti a rozměrů hlavně cena. Nejlevnější neznačkový kompresor pořídíte od dvou tisíc, značkový zhruba za dvojnásobek.

+ Jednoduché nafukování bez námahy

+ Rychlost

- Cena

- Zabere spoustu místa

Cena od: 2000 Kč

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851