Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

28. 4. 2015

Jak se uklízejí příkopy po zimě: Řidiči zahodí i láhev s močí

Je až neuvěřitelné, co všechno z aut putuje do příkopů podél silnic. A uklízení je fakt prací pro silné nátury. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.

Fotogalerie

8 fotografií

Je až neuvěřitelné, co všechno z aut putuje do příkopů podél silnic. A uklízení je fakt prací pro silné nátury. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.

(více v čísle 15/15)

Za slunečného dopoledne se na cestě vedoucí průmyslovou zónou u Modletic směrem k dálnici D1 připojujeme k dvoučlenné partě uklízečů a jejich šéfovi, který jim dnešní úsek přidělil. Pracovníci Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje totiž kromě oprav vozovek nebo dopravního značení dohlížejí i na čistotu příkopů u celkem 8644 kilometrů komunikací 2. a 3. třídy. Jen tady ročně uklidí tisíce metráků odpadu, třeba loni to bylo 725 tun, tedy prakticky dvě každý den. A roční účtenka za úklid? „Skoro 4,5 milionu korun,“ říká Václav Pavlík, provozní náměstek krajské správy. Tyhle peníze by se podle něj přitom daly využít lépe, třeba na opravu dalších výtluků nebo poničeného dopravního značení.

 

Mezi auty

Je až neuvěřitelné, co všechno z aut putuje do příkopů podél silnic. A uklízení je fakt prací pro silné nátury. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.
„Máme na starosti půldruhého metru široký pás od okraje vozovky,“ ohraničuje úklidový prostor cechmistr říčanského oddělení krajské správy Vladimír Kratochvíl, které se šesti pracovníky obhospodařuje celkem 172 kilometrů těchto komunikací 2. a 3. tříd. Už máme navlečenou povinnou oranžovou blůzu, nasazujeme pracovní rukavice, do ruky dostáváme plastový pytel a speciální kleště na sbírání odpadků. „Říkáme jim jednoduše chňapky,“ vysvětluje náš parťák Jiří Hrstka. Náležitě vystrojeni vyrážíme směrem k pásu logistických areálů lemujících silnici z obou stran. Kličkujeme mezi auty zaparkovanými podél krajnice. Hlavně u blízkých plotů je skutečný humus. „Dávejte pozor, kam šlapete,“ říká Hrstka. A opravdu má na mysli lidské exkrementy! Právě mezi odstavenými vozy je to podle něj vcelku běžný jev. Nic jsme naštěstí nevyšlápli. Modrý plastový pytel pomalu plní cigaretové krabičky, cáry plastů, papíru a hadrů, kelímky od kávy či láhve nebo plechovky od energetických nápojů. „Co byste řekli, můžou se odpadky v takovém množství dostat za zaparkovaná auta?“ ptá se nás Hrstka. I když vezmeme v úvahu noc, kdy u silnice nikdo neparkuje, tady je o původcích nepořádku vcelku jasno. Jsou to majitelé odstavených aut. Jako důkaz plně postačuje několik krabiček od cigaret jedné značky, plechovky od piva stejné speciální série či půltucet sklenic od nápoje se zpět nasazenými korunkami. Vždy v krátkém úseku dvou metrů, čili v akčním rádiu zaparkovaného vozu.

 

Nejen běžné odpadky

Jenže prostor u silnice je zamořený nejen běžným svinčíkem, kterým je po dvaceti minutách sbírání pytel už zpoloviny zaplněný. Nacházíme i daleko větší předměty buď z auta za jízdy uvolněné, nebo jednoduše zahozené. Zatímco u poměrně nového upadlého zadního čela malého nákladního auta je zřejmý důvod, proč tu leží, u lešenářské trubky nebo improvizovaného žlabu na stáčení betonu můžeme jen hádat. Opravdu je vyhazují? Náš parťák jen smutně přikyvuje. Zatímco trubku a s trochou námahy i ztracené zadní čelo může zvládnout jeden člověk, na tři metry dlouhý žlab pokrytý ještě zbytky ztvrdlého betonu musíme být dva. To už je na valníku traktoru šest plných pytlů a my máme úsek u logistického parku uklizený. Na jak dlouho? „Nevěřili byste, jak rychle se odpadky zase vrátí, stejně jako před začátkem úklidu to tu vypadá za pár týdnů,“ říká Jiří Hrstka a jeho kolega Petr Kindermann tato slova potvrzuje.

Žlab plný ztvrdlého betonu byl pěkně těžký
Žlab plný ztvrdlého betonu byl pěkně těžký
Autor: Jiří Pekárek

Naše tříčlenná pracovní skupina usedá do traktoru a pokračuje na další úsek. Tady už to vypadá trošku líp, odpadků je méně. „Na takhle rovném a frekventovaném úseku nebude nikdo stavět ani vyhazovat odpadky ve velkém,“ uzemňuje nás Hrstka. Daleko horší je to podle něj v místech napojení polních cest nebo v lese, jež poskytují potřebnou anonymitu. V zaprášeném příkopě nacházíme stále stejné předměty, jen v menším množství. Kromě nich ale ve velkém nalézáme plastové láhve zpola zaplněné žlutohnědou tekutinou. „Ano, je to skutečně moč. Za jízdy je z oken vyhazují hlavně řidiči nákladních aut na dálkových trasách,“ vysvětluje parťák. Máme plný i druhý pytel a spolu s odtrženým krytem z nákladního mercedesu jej odnášíme na valník. Než se zaplní celý, bude trvat ještě několik hodin jednotvárné a nikdy nekončící pořádně špinavé práce.

 

Jen přestupek

Jak je možné, že u komunikací je svinčíku tolik? Dotazem u policistů jsme zjistili, že žádnou akci na sledování pořádku v silničních příkopech nemají. „Každá hlídka je však povinna reagovat, když někoho při znečisťování vozovek nebo jejich okolí přistihne,“ vysvětluje běžný postup mluvčí Policejního prezidia ČR Ivana Nguyenová. Sankce ovšem nejsou nijak závratné. „Na místě může hlídka řidiči nebo i spolujezdci uložit pokutu až dva tisíce. Nebo ve správním řízení 1500 až 2500 korun,“ popisuje mluvčí. Vzhledem k moři odpadků v příkopech se však policejním hlídkám zachytit řidiče při znečisťování okolí silnic nijak zvlášť nedaří.

Je až neuvěřitelné, co všechno z aut putuje do příkopů podél silnic. A uklízení je fakt prací pro silné nátury. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.

Jak vypadá směna

Příkopy u silnic uklízejí dvoučlenné party od časného rána, 8,5hodinová směna začíná v zimě v sedm hodin a v létě ještě o šedesát minut dříve. Za tu dobu nasbírají dva muži v oranžovém 15 až 20 plných pytlů, tedy zhruba 400-450 kg odpadků. Na valník samozřejmě nakládají i součástky aut, zejména plastové nárazníky nebo pneumatiky, ale i nábytek, matrace či elektrospotřebiče, hlavně lednice. Tenhle odpad za směnu může vážit až 1,5 tuny.

 

I urna s popelem

Mezi odpadky se mohou také najít neobvyklé předměty. „Naši pracovníci objeví třeba doklady, ty odevzdáváme policii,“ říká provozní náměstek Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Václav Pavlík. Na cennosti nebo peníze uklízeči nenarazí, jen na prázdné peněženky. Dokonce se traduje kuriózní případ, kdy byla v příkopu u silnice nalezena urna s popelem zemřelého. Zvláštní kapitolou jsou zdechliny. U lovné zvěře se o jejich odstranění starají myslivci, u domácích zvířat přichází na řadu kafilérie. Že by se v příkopě našly lidské ostatky, to Pavlík nepamatuje. „I tady ale máme jasné instrukce, místo se musí označit a zavolat policie,“ uzavírá.

 

Kam odpad putuje

Všechen nashromážděný odpad pracovníci odvážejí k vytřídění. Do sběrného dvora putují například elektrospotřebiče nebo plastové součásti aut či technické kapaliny, třeba použité oleje. Směr spalovna naberou například pneumatiky, nábytek a matrace, ale i menší odpad.

 

Jak často?

Na každém kilometru obhospodařovaných silnic se uklízeči objevují několikrát do roka. „Méně frekventované úseky s menším provozem obcházíme dvakrát až třikrát ročně. Tam, kde je provoz velmi hustý, se musíme vracet i po dvou měsících,“ říká náměstek Pavlík.

 

Je až neuvěřitelné, co všechno z aut putuje do příkopů podél silnic. A uklízení je fakt prací pro silné nátury. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.

Víte, že…

… příkopy se uklízejí celý rok, ale nejvíce od ledna do března? Když jsou pod sněhem, sbírají se jen velké předměty jako nábytek nebo lednice, zbytek musí počkat na jaro.

… více času uklízeči ve středních Čechách stráví úklidem u silnic 2. třídy? Jde celkem o tři čtvrtiny z celkem bezmála deseti tisíc hodin.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
15 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851