Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 5. 2015

16. šanghajský autosalon: Pohádka v Říši aut

Světová premiéra konceptu Volkswagen C Coupe GTE, možného nástupce nepříliš úspěšného superluxusního phaetonu. Pohon hybridní, čtyřválcový motor TSI doplňuje elektromotor. Spotřeba 2,3 l/100 km.

Fotogalerie

9 fotografií

Ještě před dvaceti lety v Číně nesměly soukromé osoby vlastnit vůz. Dnes je z ní automobilová velmoc. Říše středu se proměnila v Říši aut.

(více v čísle 18/15)

Bývaly doby, kdy největšími světovými přehlídkami aut byly Ženeva, Paříž, Frankfurt a Detroit. V posledním desetiletí se však valná část světových premiér odehrává v Asii. A vede Říše středu, v níž se v pořadatelství střídají Peking a Šanghaj. Letos přišel čas na jižnější, třiadvacetimilionovou Šanghaj. Z hlediska rozlohy, počtu vystavovatelů i množství exponátů jde o největší automobilovou přehlídku, kterou kdy svět viděl. A Svět motorů taky!

Když oči vypadávají z důlků

Pochopil jsem to docela brzy. V hotelu Hyatt jsem jel výtahem na snídani a v jednom patře ke mně přistoupilo osm mladých Číňanů a Číňanek. V tu chvíli jsem byl v kabince se svými 179 cm nejmenší. Ne, nic už v dnešní Číně není takové, jak jsme byli zvyklí! Vývoj je překotný. V Šanghaji jsem byl poprvé v roce 2008, a teď nevěřil svým očím, jak se město za sedm let změnilo. A nemůže za to jen Shanghai Tower, loni postavená druhá nejvyšší stavba světa (632 m). Nové cesty, nové trasy metra, plno spokojených lidí. I když… Růst DPH se loni zmírnil „jen“ na 7,5 % (co by za to Evropa dala) a začalo se šetřit. Proto se třeba už v půl jedenácté večer vypínají refl ektory osvětlující čtvrť Pchu-tung plnou mrakodrapů a střed metropole najednou vypadá jak Bohumín v hluboké noci… A to vůbec nemluvím o tom, že v roce 2008 byl jeden jüan za 2,70 Kč, a teď už stojí 4,10. Čína už není pro našince levná!

Známá čínská automobilka Qoros, patřící koncernu Chery, má velké ekonomické obtíže. Pomůže jí zpět na výsluní koncept Qoros 2 SUV PHEV?
Známá čínská automobilka Qoros, patřící koncernu Chery, má velké ekonomické obtíže. Pomůže jí zpět na výsluní koncept Qoros 2 SUV PHEV?
Autor: archiv

V roli mravenečka

Když jsem před týdnem v pondělí brzy ráno vstoupil do Výstavního a kongresového centra, připadal jsem si menší než mravenec v lese. Většinou díky své váze podobnými pocity netrpím. Ale něco tak velkého jsem prostě ještě nikdy neviděl. Během chvilky jsem propadl pocitu beznaděje, že se v tom labyrintu nikdy nezorientuji, že se ztratím a najdou mě po čtyřech měsících někde za popelnicí vysušeného jako mumii. Novináři, kteří žehrají na rozlehlost areálů ve Frankfurtu nebo Paříži, by měli povinně odletět do Šanghaje, aby viděli, co je opravdu velké výstaviště (o komplexu píšeme na jiném místě). Pak jsem si sehnal plánek, vydýchal se a uklidnil. Ona orientace není zase tak složitá, a pokud jste schopni nachodit dlouhé kilometry, nečeká vás nic zlého. Celkem jsou tu auta vystavena na ploše, kam by se vešlo 500 fotbalových hřišť! Naopak rozlehlost dokonale rozmělnila davy novinářů z celého světa a nepamatuji tak pohodlný přístup k většině exponátů.

Na základě Fordu F450 vznikl i tento lehce obrněný vůz neznámé firmy G. Patton. Jméno amerického osvoboditele Plzně George Pattona naznačuje možné použití.
Na základě Fordu F450 vznikl i tento lehce obrněný vůz neznámé firmy G. Patton. Jméno amerického osvoboditele Plzně George Pattona naznačuje možné použití.
Autor: archiv

Novinky, pseudonovinky, padělky

Vystavených aut je v Šanghaji k vidění tolik, že by pro podrobný popis musel mít Svět motorů 180 stran. To zatím nehrozí. Zkusím tedy vše zestručnit. K vidění jsou světové novinky renomovaných firem. Například plug-in hybridní koncept VW C Coupe GTE, luxusní Volvo XC90 Excellence nebo extravagantní studie Citroën Aircross. Pak novinky čínských automobilek, které ladí duši obyvatel ČLR, ale z hlediska globálního nemají takový význam. Třeba zajímavý pokus Qorosu o hybridní plug-in koncept 2 SUV PHEV. Každé z kol může pohánět jeden elektromotor. Přední kola roztáčí benzinový agregát. Střecha konceptu vyrábí elektřinu ze slunce. Pak jsou k vidění luxusní auta, neboť dnešní Čína je zatraceně bohatá a na okázalost si potrpí. Nejvíce místa ale zabírají běžné vozy pro místní trh z mnoha známých, méně známých i zcela neznámých čínských výroben. Zde je velmi těžké, nebojím se říci přímo nemožné, se vyznat. Řada světových hráčů zde svá auta vyrábí, často s více čínskými subjekty. Jeden vůz se tedy objevuje klidně ve dvou, ale i třech provedeních pod různými názvy. To je oficiální část. Pak jsou tu fi rmy, které něco licenčně vyráběly, pak došlo k roztržce a ony vyrábějí dál bez posvěcení autorů. A v neposlední řadě najdete na výstavní ploše takové plagiáty, až vám z toho vyschne v krku. Obrana? Prakticky žádná. S ochranou čehokoli si místní zatím hlavu příliš nelámou a vyhrát v Číně soud proti čínské fi rmě je prakticky nemožné.

Čína dohání svět i v oblibě vozů SUV. Loni jejich prodej stoupl o 35 %. Domácí jedničkou na tomto poli je firma Haval.
Čína dohání svět i v oblibě vozů SUV. Loni jejich prodej stoupl o 35 %. Domácí jedničkou na tomto poli je firma Haval.
Autor: archiv

Klamání tělem

Ale i u renomovaných značek je někdy těžké pochopit, co se na čínském trhu nabízí. Třeba na stánku VW jsme napočítali hned sedm sedanů. Jistě, Passat a Bora jsou známá jména, ale co hledat pod názvy Lamando, Lavida nebo Sagitar? A pak narazíte na auto, které vám něco hrozně připomíná, a pořád nemůžete přijít na to, co. Volkswagen Gran Santana? Aha, ona to je zamaskovaná Škoda Rapid Spaceback. Bingo! Tvar karoserie absolutně totožný, příď i záď střižené podle designu VW, ale všechny rozměry shodné s rapidem. A nejde jen o jednotlivosti. Koncern Volkswagen opanoval v Šanghaji celou halu 5 a ukázal vše, co je schopen nabízet. Ale v hale 8 je na jednom stánku opět plno vozů VW i Škoda. Sice na menším prostoru, ale stejná auta. Proč? Tady vystavuje továrna Shanghai Volkswagen. I toto vymezování se vůči značce svědčí o rostoucím sebevědomí nejlidnatější země světa. Ještě se asi dočkáme věcí. Zbývá však otázka, zda je na co se těšit.

 

Bez sexu a bez dětí

Ještě před dvaceti lety v Číně nesměly soukromé osoby vlastnit vůz. Dnes je z ní automobilová velmoc. Říše středu se proměnila v Říši aut.
Na všech předchozích čínských autosalonech poslední doby hrály mimořádnou roli ženy. Tedy spíš dívky v tom nejkrásnějším balení. Nejúžasnější modelky v extravagantním odění, často minimálním, byly všude. Tančily, pózovaly, bavily. Až občas auta nebyla vidět. V letošní Šanghaji bylo vše jinak. Rozhodla strana. Čínský prezident Si Ťin-pching sází na boj za lepší morálku. A tak organizátoři autosalonu vydali jasný příkaz – už žádné necudné výjevy! Dívky nezmizely, ale uklidnily se, a hlavně jsou oblečeny nenápadně jak poslední kancelářská myška. Jejich vzhled je letos tak asexuální, že by prošly i výběrem na komentování Událostí v České televizi… Dále pořadatelé všem návštěvníkům doporučili zvážit, zda je dobré brát s sebou na výstaviště děti. Mnozí s oběma rozhodnutími sice nesouhlasí, každopádně se však čínské autosalony tímto krokem vydaly mezi opravdovou světovou špičku. Už to není Divoký východ.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851