16. šanghajský autosalon: Pohádka v Říši aut
Ještě před dvaceti lety v Číně nesměly soukromé osoby vlastnit vůz. Dnes je z ní automobilová velmoc. Říše středu se proměnila v Říši aut.
(více v čísle 18/15)Bývaly doby, kdy největšími světovými přehlídkami aut byly Ženeva, Paříž, Frankfurt a Detroit. V posledním desetiletí se však valná část světových premiér odehrává v Asii. A vede Říše středu, v níž se v pořadatelství střídají Peking a Šanghaj. Letos přišel čas na jižnější, třiadvacetimilionovou Šanghaj. Z hlediska rozlohy, počtu vystavovatelů i množství exponátů jde o největší automobilovou přehlídku, kterou kdy svět viděl. A Svět motorů taky!
Když oči vypadávají z důlků
Pochopil jsem to docela brzy. V hotelu Hyatt jsem jel výtahem na snídani a v jednom patře ke mně přistoupilo osm mladých Číňanů a Číňanek. V tu chvíli jsem byl v kabince se svými 179 cm nejmenší. Ne, nic už v dnešní Číně není takové, jak jsme byli zvyklí! Vývoj je překotný. V Šanghaji jsem byl poprvé v roce 2008, a teď nevěřil svým očím, jak se město za sedm let změnilo. A nemůže za to jen Shanghai Tower, loni postavená druhá nejvyšší stavba světa (632 m). Nové cesty, nové trasy metra, plno spokojených lidí. I když… Růst DPH se loni zmírnil „jen“ na 7,5 % (co by za to Evropa dala) a začalo se šetřit. Proto se třeba už v půl jedenácté večer vypínají refl ektory osvětlující čtvrť Pchu-tung plnou mrakodrapů a střed metropole najednou vypadá jak Bohumín v hluboké noci… A to vůbec nemluvím o tom, že v roce 2008 byl jeden jüan za 2,70 Kč, a teď už stojí 4,10. Čína už není pro našince levná!
V roli mravenečka
Když jsem před týdnem v pondělí brzy ráno vstoupil do Výstavního a kongresového centra, připadal jsem si menší než mravenec v lese. Většinou díky své váze podobnými pocity netrpím. Ale něco tak velkého jsem prostě ještě nikdy neviděl. Během chvilky jsem propadl pocitu beznaděje, že se v tom labyrintu nikdy nezorientuji, že se ztratím a najdou mě po čtyřech měsících někde za popelnicí vysušeného jako mumii. Novináři, kteří žehrají na rozlehlost areálů ve Frankfurtu nebo Paříži, by měli povinně odletět do Šanghaje, aby viděli, co je opravdu velké výstaviště (o komplexu píšeme na jiném místě). Pak jsem si sehnal plánek, vydýchal se a uklidnil. Ona orientace není zase tak složitá, a pokud jste schopni nachodit dlouhé kilometry, nečeká vás nic zlého. Celkem jsou tu auta vystavena na ploše, kam by se vešlo 500 fotbalových hřišť! Naopak rozlehlost dokonale rozmělnila davy novinářů z celého světa a nepamatuji tak pohodlný přístup k většině exponátů.
Novinky, pseudonovinky, padělky
Vystavených aut je v Šanghaji k vidění tolik, že by pro podrobný popis musel mít Svět motorů 180 stran. To zatím nehrozí. Zkusím tedy vše zestručnit. K vidění jsou světové novinky renomovaných firem. Například plug-in hybridní koncept VW C Coupe GTE, luxusní Volvo XC90 Excellence nebo extravagantní studie Citroën Aircross. Pak novinky čínských automobilek, které ladí duši obyvatel ČLR, ale z hlediska globálního nemají takový význam. Třeba zajímavý pokus Qorosu o hybridní plug-in koncept 2 SUV PHEV. Každé z kol může pohánět jeden elektromotor. Přední kola roztáčí benzinový agregát. Střecha konceptu vyrábí elektřinu ze slunce. Pak jsou k vidění luxusní auta, neboť dnešní Čína je zatraceně bohatá a na okázalost si potrpí. Nejvíce místa ale zabírají běžné vozy pro místní trh z mnoha známých, méně známých i zcela neznámých čínských výroben. Zde je velmi těžké, nebojím se říci přímo nemožné, se vyznat. Řada světových hráčů zde svá auta vyrábí, často s více čínskými subjekty. Jeden vůz se tedy objevuje klidně ve dvou, ale i třech provedeních pod různými názvy. To je oficiální část. Pak jsou tu fi rmy, které něco licenčně vyráběly, pak došlo k roztržce a ony vyrábějí dál bez posvěcení autorů. A v neposlední řadě najdete na výstavní ploše takové plagiáty, až vám z toho vyschne v krku. Obrana? Prakticky žádná. S ochranou čehokoli si místní zatím hlavu příliš nelámou a vyhrát v Číně soud proti čínské fi rmě je prakticky nemožné.
Klamání tělem
Ale i u renomovaných značek je někdy těžké pochopit, co se na čínském trhu nabízí. Třeba na stánku VW jsme napočítali hned sedm sedanů. Jistě, Passat a Bora jsou známá jména, ale co hledat pod názvy Lamando, Lavida nebo Sagitar? A pak narazíte na auto, které vám něco hrozně připomíná, a pořád nemůžete přijít na to, co. Volkswagen Gran Santana? Aha, ona to je zamaskovaná Škoda Rapid Spaceback. Bingo! Tvar karoserie absolutně totožný, příď i záď střižené podle designu VW, ale všechny rozměry shodné s rapidem. A nejde jen o jednotlivosti. Koncern Volkswagen opanoval v Šanghaji celou halu 5 a ukázal vše, co je schopen nabízet. Ale v hale 8 je na jednom stánku opět plno vozů VW i Škoda. Sice na menším prostoru, ale stejná auta. Proč? Tady vystavuje továrna Shanghai Volkswagen. I toto vymezování se vůči značce svědčí o rostoucím sebevědomí nejlidnatější země světa. Ještě se asi dočkáme věcí. Zbývá však otázka, zda je na co se těšit.
Bez sexu a bez dětí