Dražba auta z exekuce - Smutná historie Zn.: Levně! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Dražba auta z exekuce - Smutná historie Zn.: Levně!

Každý rok končí v exekuci tisíce vozů. Následně se za výhodných podmínek prodají v dražbě. Na jednu jsme se vypravili.

Fotogalerie

7 fotografií

Každý rok končí v exekuci tisíce vozů. Následně se za výhodných podmínek prodají v dražbě. Na jednu jsme se vypravili.

(více v čísle 18/15)

Je pošmourné páteční dopoledne, stojíme před nově vybudovaným areálem skladů uprostřed polí, jen pár stovek metrů od přerovské autokrosové dráhy. Právě tady končí věci z celé republiky, pro které si do domácností nebo firem přišli exekutoři. Budou zde dnes vydraženy, aby se umořil dluh, který jejich majitel nebyl schopen splácet. Pro jedny tím snad skončí nepříjemné období v minusu, naopak pro druhé se zde nabízí možnost za zajímavou cenu nabýt vše od spotřební elektroniky až po motorová vozidla. A právě na ta jsme se přijeli podívat.

S neveselým příběhem

Dnes tu získá nového majitele hned 26 aut úhledně zaparkovaných na dvou parkovištích. Prohlídku začínáme u levnějších. Ještě před cestou nás na internetových stránkách aukce zaujal modrý Focus Kombi s vyvolávací cenou pouhých 15 000 Kč. Jedná se o třetinu odhadované hodnoty položky. Za kolik se ve výsledku prodá, záleží jen na dražitelích. Podle čísla VIN jsme vypátrali, že zde tento konkrétní kousek skončil kvůli leasingové společnosti. Na první pohled vypadá ještě docela hezky. Druhý ale ukazuje, že rez už si smlsla nejen na totálně děravých prazích. A to nemluvíme o interiéru, kam se přes bláto a humus ani neodvažujeme nastoupit. „Opravdu se prodá?“ ptáme se zřízence, když nám otevírá kapotu. „Většina věcí si nakonec majitele najde,“ říká. „Takové auto může mít na trhu cenu i čtyřiceti tisíc. Jestli ho někdo šikovný vydraží za dvacet a za deset dá do kupy, potom obdobnou částku ušetří,“ vysvětluje, zatímco zjišťujeme, že v motoru chybí chladicí kapalina a olej připomíná spíše brusnou pastu než tekutinu. Inu když není na splátky, těžko zbude na údržbu.

Na aukce v Přerově běžně chodí i přes tři stovky dražitelů. Je to zážitek, na který se nezapomíná. Podobné akce se konají pravidelně po celé republice.
Autor: Jiří Pekárek

I novinky

Na parkovišti nejsou jen podobné vraky, ale také pěkná auta. Smutný příběh má za sebou zachovalý Jaguar S-Type. Uvnitř dokonce ještě nacházíme pytlíček s rozteklými bonbony, přihrádka je plná kazet a na sedačce spolujezdce leží hromádka potvrzení o bankovním vkladu velkých částek v hotovosti. Evidentně to nestačilo. Slušně vypadá i podivně potlučený Citroën C-Crosser, který někdo v motorovém prostoru vyspravil hadříkem a dřevěným špalíkem. Krásně oranžová sportage či červené mini minulé generace vypadají na první pohled zcela bezchybně. Zájemci se to okolo vozů jen hemží. Někdo jen kouká, jiní si nechávají vozy nastartovat, vidíme i odborníky s měřičem tloušťky laku. Prohlídce se meze nekladou. 

Podruhé, potřetí, prodáno!

To už ale v přilehlé hale začíná samotná aukce. V pokladně si proti stokorunové záloze bereme dražební číslo a jdeme na věc. Začíná se spotřební elektronikou, jde to bleskově. Než se stačíme rozkoukat po místnosti plné zcela různorodé směsky lidí od býčích šíjí v teplácích se zlatými řetězy po obyčejně vypadající rodiny, dostává se dražba do druhé poloviny. Jde se na auta a napětí by se dalo krájet. Na promítacím plátně se objevuje náš známý focus. „Dvacet tisíc, dvacet jedna, dvacet dva. Třiadvacet tisíc, dvacet tři poprvé, dvacet tři podruhé, dvacet tři potřetí,“ hlásí sympatická licitátorka a ukazuje na číslo s nejvyšší nabídkou. Focus je prodán, jen pověstné klepnutí dražebním kladívkem v Přerově chybí. Kolegové zapisují výsledek a jde se dál. Málokdy se jeden vůz draží více než minutu. Takhle rychlý nákup auta jinde neuvidíte. 

Spokojení majitelé nového mini se na dražbu vypravili poprvé. Krasavce koupili zhruba o třicet tisíc levněji, než kolik by stál v bazaru.
Autor: Jiří Pekárek

Čísla to věděla

Na řadě je krásné mini. Po rychlé přestřelce se prodává nejvyšší nabídce jen kousek nad sto padesáti tisíci. Raduje se rodina s číslem 112, sedící kousek za námi. „Dnes je sedmnáctého a sedmnáctka představuje v numerologii číslo peněz,“ vysvětluje nám později venku nová majitelka Marie. Na aukci je dnes stejně jako celá rodina poprvé. „Vůbec mě nepřekvapuje, že zde auto skončilo, součet čísel jeho registrační značky z pohledu numerologie nevěstí nic dobrého,“ říká nám, zatímco jí pracovník skladu předává klíčky a doklady. Platbu v hotovosti uhrazenou do konce dražby, což je podmínka, už má rodina za sebou. „Bylo to zajímavé. Většina aut se dnes prodala asi za sedmdesát procent odhadní ceny. Je to tady ale zvláštní svět…,“ baví se s námi ve frontě na vrácení čísla jeden z účastníků. V tu chvíli jiný muž před námi vytahuje před ochrankou z kapsy svazek peněz a platí v hotovosti přes 250 000 Kč. Zvláštní svět.

Na otázky Světa motorů odpovídá David Tala , tiskový mluvčí exekutorského úřadu v Přerově.
Na otázky Světa motorů odpovídá David Tala , tiskový mluvčí exekutorského úřadu v Přerově.
Autor: Jiří Pekárek

Jak leží a běží

Na otázky Světa motorů odpovídá David Tala , tiskový mluvčí exekutorského úřadu v Přerově

Co předchází chvíli, kdy se vozy dostanou do dražby?

Většinou má fyzický nebo právnický subjekt dluh, který neřeší, a dojde do stádia soupisu a zajištění movitých věcí. Často exekuci předchází řádně splácený dluh – například formou splátkového kalendáře. Ten potom dotyčný přestane dodržovat, proto musí exekutor přistoupit k zabavení movitých věcí a jejich zpeněžení v dražbě.

Je na dražené věci záruka?

Není, snažíme se ale vše prohlížet. Pokud by nějaký vůz nebyl funkční, uvedli bychom to. Také proto vyvolávací cena činí jen jednu třetinu té odhadní. Záleží jen na zájmu dražitelů, za kolik se věc nakonec vydraží.

K řadě vozů chybějí doklady nebo klíčky. Jak se to řeší?

Místo kupní smlouvy dostane nový majitel protokol o převodu majetkových práv, na jehož základě se auto přepíše. Následně jsou vystaveny duplikáty chybějících dokladů. Občas nám majitelé klíčky nepředají. Pak se vůz prodává, jak leží a běží, tedy bez nich. My se dlužníkům snažíme vysvětlit, že se položka prodá s klíčky za víc, ale často nemají zájem. U dražších vozů někdy necháváme vytvořit duplikáty.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851