Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 9. 2015

Jak se opravují semafory: Pouťová vyjížďka s labutěmi

Jak se opravují semafory

Fotogalerie

6 fotografií

Čtvrt hodinky nebo i půlden – tak dlouho může trvat oprava křižovatky řízené světly. Opravárenské čety jich musejí stihnout v průměru jedenáct za den.

(více v čísle 35/15)

V extrémních vedrech, jaká panovala v uplynulých týdnech, sledujeme z bezprostřední blízkosti opravu světel na křižovatce pražských ulic Budějovická – Za Zelenou liškou. „Od začátku ranní směny neuplynuly ani tři hodiny, a už máme za sebou dvě neplánované opravy,“ říká na úvod našeho setkání chvilku před desátou dopolední Aleš Vlk, technik opravárenského vozu společnosti Eltodo. Ta pro Technickou správu komunikací (TSK) zajišťuje servis a opravy semaforů. Právě v horku nad 30 °C nebo v zimě pod -15 °C jsou podle něj poruchy nejčastější. Druhou příčinou zvýšeného výskytu havárií jsou zemní práce v okolí světlem řízených křižovatek, kde mohou dělníci překopnout napájecí kabel, nebo žárovka nevydrží vibrace od stavebních strojů. Tahle kombinace je ostatně i důvodem oprav na místě naší reportáže. „A to ještě musíme zvládnout naplánované opravy nebo výměny modulů s ledkami nebo žárovkami,“ dodává technik. Takže fofr.

Na běžícím pásu

Prasklé žárovky, havárie venkovního zdroje, kabelová porucha – to jsou nejčastější příčiny nahlášených problémů světelného dopravního značení v Praze. „Během roku vyjíždějí technici zhruba ke čtyřem tisícům nahlášených poruch a havárií,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková. Jak dlouho trvá, než se o ochromené křižovatce dozvědí opraváři? „Díky kabelovému propojení křižovatek se údaje o aktuálním stavu zařízení dostávají na ústřednu a poté ihned k naší servisní organizaci. Na dojezd na místo mají hodinu,“ tvrdí Lišková. Údaj ze smlouvy potvrzuje i vedoucí střediska Eltodo Čechy Petr Lukeš s tím, že posádky tam bývají i dříve. „Záleží na hustotě provozu a vzdálenosti mezi místy problémů, ale obvykle jsou posádky na místě do půl hodiny,“ tvrdí.

Žárovky jsou už v menšině, fungují jen v necelé třetině semaforů, v dalších najdete diody LED
Žárovky jsou už v menšině, fungují jen v necelé třetině semaforů, v dalších najdete diody LED
Autor: David Rajdl

Samotné opravy trvají různě dlouho, záleží na závažnosti problému. Většinou jde jen o drobné opravy, ve více než polovině případů se jedná o menší zásahy nebo výměny, které by měly být hotové v řádu desítek minut či několika hodin. Skutečných havárií bývá naštěstí málo, jejich odstranění trvá klidně dvanáct i více hodin. „Opravdu záleží na míře poškození,“ říká Lukeš. „Když jsou například po havárii vozidla vyvrácené sloupy se semafory, jen jejich vytažení, nahrazení novými včetně zabetonování a následné uvedení do chodu včetně kontroly může trvat i déle než průměrných dvanáct hodin. Je třeba započítat technologické časy, třeba tvrdnutí betonu. Dělá se, dokud není hotovo,“ vysvětluje šéf techniků.

Z plošiny i štaflí

Vraťme se ale zpět na Budějovickou ulici, kde začíná samotná výměna vypálené diody LED v modulu nad křižovatkou. Při krajnici je kužely vymezen jízdní pruh, který označuje pracovní prostor plošiny. Následně se vzpěrami zafixuje vozidlo, abychom se při stoupání zhruba do desetimetrové výše s plošinou nepřevrátili. A už můžeme za technikem nastoupit do koše. Zkušenými pohyby ovládacích joysticků nás hravě vyváží k modulu semaforu, připadáme si jako na známé pouťové atrakci. Stačí pak jeden zkušený pohyb a z tělesa semaforu pomocí šroubováku vyndáváme modul červeného světla, technik jej následně odpojuje od elektroinstalace. Je překvapivě lehký, neváží snad ani kilo. Aleš Vlk nás spouští zpět na zem. Následuje výměna nefunkční diody LED a opětovný „výlet“ nad vozovku s navrácením opraveného modulu na místo. I s přípravou vozu na další cestu to zabralo jen něco málo přes dvacet minut. A tahle dvoučlenná četa startuje k další, tentokrát naplánované výměně žárovek kamsi na Prahu 7.

Když jsou všechny opravy hotovy, je potřeba na mikroprocesorovém řadiči ještě nahodit celou křižovatku do provozu
Když jsou všechny opravy hotovy, je potřeba na mikroprocesorovém řadiči ještě nahodit celou křižovatku do provozu
Autor: David Rajdl

Na druhou opravu už není plošina potřeba. Je to tentokrát zelená na menším semaforu přímo u vozovky, který řidič vidí vpravo při krajnici, ve stejné křižovatce, jen z druhého směru. „Na opravy a výměny zdrojů v malých výškách stačí obyčejné štafl e,“ vysvětluje technik druhé čety Jiří Frankl. Popisuje též rozdíl mezi výměnou žárovky a desky s diodami LED: „Není to ani deset minut ve prospěch žárovky, jinak jsou ledky výhodnější.“ Žárovka podle něj vydrží maximálně půl roku, životnost platformy s diodami LED se počítá na sedm až osm let. Ani tady výměna dlouho netrvá, naše další kroky vedou k mikroprocesorovému řadiči. Vypnutou křižovatku technik „nahazuje“, po chvilce přichází signál, že funkčnost potvrzuje centrální dispečink, a křižovatka je opět v plném světelném provozu.

Opravy světla na nižších stožárech se dají pohodlně dělat i ze štafl í
Opravy světla na nižších stožárech se dají pohodlně dělat i ze štafl í
Autor: David Rajdl

Není semafor jako semafor

Praha disponuje 631 světelnými signalizačními zařízení, což mohou být jak velká dopravní křížení s celou soustavou stožárů a návěstidel, tak i jen dvojice sloupků se semafory u přechodů pro chodce. Celkem je v metropoli 6175 stožárů a 12 879 návěstidel, z toho zhruba deset tisíc z nich nese dvou- nebo tříkomorové semafory určené pro řízení provozu motorových vozidel. Zbytek tvoří signalizace pro chodce, cyklisty či tramvaje. 

Víte, že...

… servisní vozy opravárenských čet mají oranžové majáky, které jim nedávají právo přednosti v jízdě?

… když odejde jedna žárovka nebo modul s diodami LED, křižovatka obvykle bliká oranžovou? Pokud je chyba přímo na ní nebo je mimo provoz více světel, vypíná se křižovatka kompletně.

… rekonstrukce křižovatky se semafory je nutná v průměru jednou za 15 let a průměrně vyjde na 3,5 milionu korun?

… dnešní semafory jsou prakticky celé z plastu? Jednak jsou lehčí než původní kovové, navíc je na nejmenší možnou míru eliminována možnost zkratu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851