Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vlečení auta: Mají silonky sílu?

Vlečení auta

Fotogalerie

13 fotografií

Jak dostat auto do bezpečí, když zrovna nemáte v kufru tažné lano? Zkusili jsme to
s punčocháči i lepenkou.

(více v čísle 35/15)

Představa jak z červené knihovny: Jste na vyjížďce po Azurovém pobřeží, když se auto náhle v horách uprostřed pustiny porouchá. Nebožákovi stopujícímu o pomoc zastaví krásná dívka. Tažné lano bohužel v kufru chybí. Slečna ale přijde s řešením. Z krásných dlouhých nohou stáhne silonky, kterými zapřáhne váš vůz za kabriolet, a následně soupravu odtáhne do své vily. „Mechanik Albert auto do rána jistě opraví. Dáte si zatím skleničku?“ navrhne. Jistě vás také zajímá, jak by to dopadlo. Máme samozřejmě na mysli, jestli skutečně lze odtáhnout auto na silonkách.

Na internetu totiž není problém najít videa ukazující, jak se britský gentleman zapřáhne do punčošek a popoveze o několik metrů vůz své lady.

Rozhodli jsme se to vyzkoušet. A kromě dvojice silonek vyzkoušeli i tažení prostřednictvím odolné stříbrné lepicí pásky. I s její pomocí prý lze podle některých motoristů táhnout auto.

Nepovinná

Proč vlastně děláme tolik povyku, když každý z nás vozí v kufru tažné lano? Ty časy jsou dávno pryč. Čekat od automobilek, které škudlí i s rezervou, aby do základní výbavy dodaly kus žlutého provazu, je asi moc. A kdo by jej kupoval do nového vozu, který přece bude fungovat. Že je lano součástí povinné výbavy? Zase vedle! Ani to není pravda.

Ale pojďme na věc. V drogerii kupujeme dvojici punčocháčů a také slibovanou lepicí pásku. Sice není úplně stříbrná, ale na barvě nezáleží. Z redakční garáže pak vybíráme dvojici dlouhodobě testovaných vozů. Tažný kabriolet bude v našem příběhu hrát Mazda 6, do role vlečeného vozu byl neprávem obsazen bezproblémově fungující Ford Focus.

První levnější punčochové kalhoty měly síly dost.
První levnější punčochové kalhoty měly síly dost.
Autor: Jiří Pekárek

Jako první jsme do lovestory zamotali levnější, hnědé silonky. Za 39,90 Kč nabízejí podle obalu mimo jiné hebký dotek, matný efekt a hlavně zesílenou oblast paty. To se bude hodit, říkáme si, když je vevazujeme mezi vozy. Dohadujeme si znamení a pomalu vyrážíme. Punčocháče se napínají a neméně napjatí jsme i my. Auto se dává do pohybu, ale ještě než se stihneme těšit na návštěvu u imaginární krásné slečny, začne se nám mazda vzdalovat. Spojení prasklo po necelých dvou metrech v uzlu u tažného auta. První neúspěch nás ale neodradí.

Auto roztáhly, pak ale praskly v uzlu.
Auto roztáhly, pak ale praskly v uzlu.
Autor: Jiří Pekárek

Kráska na začátku totiž možná měla černé punčocháče. Třeba takové, jaké jsme pořídili my – masivněji vypadající luxusní model Fascíno, který našim vozům dokonce dopřeje trochu aloe vera. To vše za padesát šest devadesát.

Dražší, černé silonky s autem ani nehnuly.
Dražší, černé silonky s autem ani nehnuly.
Autor: Jiří Pekárek

Jenže se trhají, aniž by se auto vzadu vůbec pohnulo. Rostlina, co pomáhá v lékařství, zjevně nefunguje v motorismu. 

Roztrhly se hned.
Roztrhly se hned.
Autor: Jiří Pekárek

Tím se nám celý příběh trochu komplikuje. Naroubovat do romantické zápletky ala šedesátá léta moderní lepicí pásku bude oříšek.

Páska vypadala slibně.
Páska vypadala slibně.
Autor: Jiří Pekárek

Najednou se nám místo krasavice v luxusním sporťáku začíná vybavovat spíše upocený instalatér v oprýskané dodávce. A my se rádi spokojíme s odtahem do nejbližší vesnice. Ale ouha. Poté, co pracně upleteme z pásky provaz a přivážeme jej mezi oka, neujedeme ani metr, když se pouto opět s prasknutím rozpojí. Spolu se slečnou tak mizí i další možnost dostat se ze svízelné situace.

Jenže po pár decimetrech také praskla. Viděli jsme ale video, kde se dva pick-upy spojené za tažné zařízení dokážou skutečně rozjet. Moc praktické to však není.
Jenže po pár decimetrech také praskla. Viděli jsme ale video, kde se dva pick-upy spojené za tažné zařízení dokážou skutečně rozjet. Moc praktické to však není.
Autor: Jiří Pekárek

Ano, pouze lano

Náš test ukázal, že mít hlavu v oblacích se nevyplácí ani na cestách. Jedinou variantou, jak spolehlivě odtáhnout vůz, zůstává tažné lano. Netvrdíme, že úspěšně zapřáhnout auto jinými způsoby nelze. Třeba kdybychom měli větší štěstí při výběru silonek nebo se snažili dostat do pohybu lehčí vůz.

Nezbývá nám než zakončit test prudce neromantickým konstatováním, že pokud nechcete spoléhat na odtahovku, kupte si raději provaz na tažení – pořídit se dá i za stovku. Třeba přijde vhod i jindy, než když zrovna potkáte u silnice slečnu s kabrioletem v nesnázích.

Nejlépe tak obstálo klasické lano
Nejlépe tak obstálo klasické lano
Autor: Jiří Pekárek

Desatero o vlečení aut aneb Co říká zákon

I. Při táhnutí se smí jet rychlostí nejvýše 60 km/h.

II. Auto je povoleno vézt na laně jen tehdy, má-li bez závad řízení a účinné brzdy.

III. Na tyči pak jen v případě, když má v pořádku řízení. Nemá-li vlečené vozidlo účinné brzdy, nesmí jeho okamžitá hmotnost být vyšší než u vlečného auta.

IV. Při táhnutí nesmí být vzdálenost mezi vozy větší než 6 metrů, ale ani méně než 2,5 metru, při použití tyče pak metr.

V. Spojnice musí být zřetelně označena: lano červeným praporkem nebo štítkem o rozměru nejméně 300 x 300 mm, tyč příčnými červenými a bílými pruhy o šířce 75 mm.

VI. Řidiči vlečného a vlečeného vozidla jsou povinni si předem dohodnout způsob dorozumívání během jízdy.

VII. Táhnutí více než jednoho vozidla nebo dokonce auta s přívěsem je zakázáno. Smí se však vléci motorové vozidlo s návěsem. Samozřejmě se nesmí brát za autem s přívěsem. Motocykl bez postranního vozíku a moped se nesmí vléci ani užít jako vlečné vozidlo.

VIII. I u auta v závěsu musí být rozsvícena obrysová a potkávací světla.

IX. Tažené auto musí být zezadu viditelně označeno výstražným trojúhelníkem, například za sklem, nebo na zadním čele korby.

X. Pokud autu na laně nefungují světla, musí být označeno na straně ke středu vozovky vpředu neoslňujícím bílým světlem a vzadu alespoň jedním červeným; tato světla musí být dobře viditelná a nesmějí být umístěna dále než 400 mm od bočního obrysu vozidla.

Na co si dát pozor

Odtáhnout auto na laně není žádná věda. Přesto je potřeba nepodcenit několik věcí. Zaprvé se držte zákonů. To znamená hlavně nejezdit rychlostí vyšší než šedesát kilometrů v hodině a nevléci po dálnici dále než k nejbližšímu sjezdu. Častým nešvarem také je, že tažené vozidlo jede se zapnutými výstražnými světly. To je špatně! Řidiči za vámi pak nevědí ani to, že jde o auto v závěsu, natož kam bude směřovat. Proto nezapomeňte umístit trojúhelník za zadní okno.

Při tažení nezapomeňte na trojúhelník
Při tažení nezapomeňte na trojúhelník
Autor: Jiří Pekárek
Před jízdou se musí oba řidiči dohodnout, kudy a jakým způsobem pojedou i jak budou komunikovat. Ideální je být v kontaktu přes vysílačky nebo handsfree, domluvená gesta ale fungují také. Při samotné jízdě se snažte držet lano stále napnuté. V opačném případě vás čekají dost nepříjemné škubance a poskoky. Ostatně i z tohoto důvodu používejte výhradně lana určená k tažení – kromě toho, že vydrží a nechybí jim praporek, jsou tak akorát pružná. V neposlední řadě pak nezapomeňte, že při jízdě bez motoru nefunguje ani posilovač řízení, ale hlavně posilovač brzd. Snad ani nemusíme dodávat, že tažení na laně by mělo mít pouze nouzový charakter.
Smyčku provlékněte okem a zapřete kolíčkem
Smyčku provlékněte okem a zapřete kolíčkem
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851