Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Převrátili jsme se v kamionu: Jako v pračce

Převrátili jsme se v kamionu

Fotogalerie

9 fotografií

Co udělat, aby řidiči používali bezpečnostní pásy? Vypravili jsme se to zjišťovat na Ústecko. A zatočila se nám z toho hlava.

(více v čísle 39/15)

Jsme na dálnici D8 jen několik kilometrů před německou hranicí. Provoz je sveden do jednoho pruhu, navíc zde stojí dvojice policistů u rozblikaného vozu. Blonďatá strážkyně zákona pokyne zastavovacím terčíkem na projíždějící kamion a ukáže mu, aby sjel k přilehlé benzince. Tam čekají její kolegové. Naznačí, kde má zastavit, a už míří ke dveřím náklaďáku.

Motohlídka s předstihem kontrolovala řidiče, nepřipoutaní byli odstaveni v zúžení
Motohlídka s předstihem kontrolovala řidiče, nepřipoutaní byli odstaveni v zúžení
Autor: Jiří Pekárek

„Dobrý den, pane řidiči, poprosím o doklady a lékárničku,“ začne svůj proslov policista. Když mu mladý šofér vše podá a ukáže se, že je všechno v pořádku, pokračuje.

„Protože jste jel nepřipoutaný, hrozí vám pokuta až dva tisíce korun. Jelikož zde ale dnes probíhá speciální bezpečnostní akce, můžete vyzkoušet simulátory a odejít jen s drobným postihem,“ vysvětluje. Řidič na to bez okolků přistupuje.

Hodný trest

Opouští kabinu a dává se s námi do řeči. „Běžně se poutám, jen teď jsem zapomněl,“ tvrdí nám mladík. Akce, kterou ve spolupráci s policií pořádají Besip a Ústecký kraj, má hned několik částí. Nejprve si vyzkoušíme simulátor seskoku z vozidla. Ťukáte si na čelo, co je to za hloupost? „Řidiči si vůbec neuvědomují, jak moc škodí svému tělu, když každodenně skáčou ze stupínku náklaďáku,“ vysvětluje Heinrich Wolff z německého autoklubu DVR, který zapůjčil českým kolegům pomůcky. „Ročně je přitom jen v Německu nahlášeno dvacet tisíc zranění způsobených špatným dopadem na zem. Průměrně stráví řidiči šest týdnů v pracovní neschopnosti,“ dodává. Zkoušíme seskočit ze čtyřiceticentimetrového stupínku na speciální váhu. „Vidíte, vaše klouby musí zvládnout trojnásobnou zátěž než obvykle. A to se normálně seskakuje z metru,“ ukazuje Wolff na displeji a zve nás k dalšímu úkolu – simulátoru nárazu.

Usedáme do sedačky s kusem palubní desky z náklaďáku a poutáme se. „Vytáhněte si zpoza pásu bundu a připravte se,“ mrkne na nás. Sedačka se rozjíždí proti zdi, která připomíná záď návěsu. Přichází náraz. Pás se ve zlomku vteřiny bolestivě zařízne do těla, hlavou to škubne, jak chce setrvačností dále pokračovat v cestě. Zkrátka dost nepříjemná záležitost. Ještě se pomalu vzpamatováváme, když opět přichází pracovník autoklubu. „Kolik myslíte, že jste v době nárazu jeli?“ ptá se. Tipujeme třicítku, ale jsme vedle jak ta jedle. „Pouhých deset kilometrů v hodině. Vaše tělo bylo mrštěno do pásu vahou 262 kil. Kdyby skutečně šlo o náraz ve třicítce, váha by stoupla na 3,7 tuny. A bez použití zádržného systému by to s největší pravděpodobností znamenalo smrt,“ říká velmi přesvědčivě Němec.

Paříme a točíme

„Skleniček pár a pár tahů z trávy,“ zní v uších slavná písnička od bratrů Nedvědů ve chvíli, kdy nám na dalším stanovišti slečna od Besipu nasazuje speciální brýle. „Když si je vezmete, budete mít vidění člověka s jedním a půl promile,“ říká a posílá nás na procházku mezi kužely. Ihned si připadáme jako při hodně divoké párty. „Člověk si ani neuvědomí, jak moc spoléhá na zrak,“ říkáme si, když vrávoravým krokem klopýtáme mezi překážkami. Podobné je to i s brýlemi simulujícími užití měkkých drog. Procházka mezi oranžovými jehlany se rozhodně nerovná té růžovou zahradou. To už míříme k poslední disciplíně – otočnému simulátoru nárazu. „Dlouho jsme si přáli, aby dorazil tento s kabinou z náklaďáku. Dříve jsme se museli spokojit s osobním,“ popisuje organizátor celé akce Honza Pechout z ústeckého Besipu.

Projít s „opilými“ brýlemi mezi kuželkami byl oříšek
Projít s „opilými“ brýlemi mezi kuželkami byl oříšek
Autor: Jiří Pekárek

Sedíme ve zcela plnohodnotné budce nákladního mercedesu. „Všimněte si různě rozmístěných plyšáků. Simulují věci, které mají řidiči běžně položeny na palubní desce,“ vysvětluje Martina Charouzková z krajského úřadu, když za námi zavírá dveře.

V tu chvíli se celá kabina začíná točit. Nejenže chvilkami visíme v pásu hlavou dolů, ale kolem nás létají právě plyšové hračky. Ani si nechceme představit, co by se stalo, kdyby nás do hlavy trefil notebook, hrnek s kávou nebo třeba přenosná televize. Natož pak jak by naše tělo létalo prostorem, pokud bychom se nezapnuli. Už takhle si připadáme jako v bubnu automatické pračky. Proti simulátoru převrácení osobáku, který jsme vyzkoušeli před lety, jde o obrovský rozdíl.

Všiměte si, jak kolem nás létají plyšáci. Představovaly předměty, které mají řidiči položeny v kabině.
Všiměte si, jak kolem nás létají plyšáci. Představovaly předměty, které mají řidiči položeny v kabině.
Autor: Jiří Pekárek

„To jsem tedy nečekal, do kabiny už nic dalšího nepůjde. A svůj půllitrový hrníček na kafe rovnou uklízím,“ loučí se s námi mladý řidič kamionu. „Je to hrůza. Nechápu, proč se tolik lidí nepoutá,“ říká viditelně otřeseným hlasem další z řidičů, kterého hlídka zastavila za telefonování. Souhlasíme s ním. Podobným akcím jako té na Ústecku rozhodně tleskáme. Preventivní vliv má rozhodně mnohem větší než samotná pokuta a záznam do bodového konta.

Organizátoři letos nechali dovézt speciální otočný simulátor kamionu z Německa
Organizátoři letos nechali dovézt speciální otočný simulátor kamionu z Německa
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
39 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851