Testujeme linku 1224: Proč hned odtah?
Linka 1224 má sloužit všem motoristům v nouzi a rychle jim zajistit pomoc. Umí to doopravdy? Vyzkoušeli jsme ji.
(více v čísle 41/15)Pojišťovnám dlouhodobě vadí takzvaní lovci nehod, kteří si za své služby účtují nadsazené ceny. Připravily proto linku 1224, od níž si slibují zastavení nebo výrazné omezení jejich činnosti. Motoristé na ni mohou volat nejen v případě nehody, ale i havárie nebo poruchy. Jak služba vypadá ve skutečnosti?
Je slunné zářijové dopoledne a my odstavujeme vůz Ford Focus 1.0 při výjezdu z lesní cesty na okresku mezi obcemi Mukařov a Babice. Simulujeme závadu na palubní jednotce. Stačila k tomu pouhá výměna funkční desetiampérové pojistky za vypálenou, což je otázka dvou tří minut. Na otočení klíčku v zapalování auto nijak nereaguje, jen palubní počítač hlásí: „Motor, neodkladně servis.“
Voláme…
Je 10.37 a vytáčíme linku pomoci motoristům 1224. „Dobrý den, jak vám mohu pomoci?“ ozývá se hlas na druhé straně. Popisujeme situaci: po krátkém zastavení vozu na okraji silnice se jej už nepodařilo nastartovat. Operátor se ptá na naši pojišťovnu. Odpovídáme, že povinné ručení je sjednáno u Generali. „Chviličku vydržte, přepojím vás,“ uzavírá hlas. Je právě 10.42 a už vyzvání telefon na lince Asistenční služby pojišťovny Generali.
Ihned ale přímo na jejich pracovníka přepojeni nejsme. Podle robota momentálně všichni operátoři linky vyřizují dotazy klientů, kteří se dovolali před námi. Ale během minuty už se hlásí operátor. Ptá se na náš vůz. Chce vědět, jak se porucha projevuje. Zajímá jej místo, kde se nacházíme. Nabízí odtah do servisu. Je na nás, abychom se rozhodli, zda do nejbližšího, nebo značkového. Volíme první možnost, dílna je shodou okolností ve vedlejší vesnici. I proto, abychom se vešli do bezplatného dvoutisícového limitu pro odtah. Operátor nás ještě ujišťuje, že tato vzdálenost v něm skutečně je. „Vyčkejte, prosím, do pětačtyřiceti minut je náš asistenční vůz u vás,“ uzavírá komunikaci informací o době dojezdu. Ta je ovšem o čtvrt hodiny delší, než tvrdí Česká kancelář pojistitelů, která linku zřídila.
Je právě 10.52, takže by se měl vůz asistenční služby objevit po půl dvanácté. V 11.14 volá technik přímo z auta a ptá se na naši přesnou polohu. Také říká, z kterého směru přijede. „Budu u vás do dvaceti minut,“ tvrdí, než zavěsí. Zkusíme, zda osádka asistenčního vozu dokáže závadu najít a odstranit.
Vyřeší se na místě?
Hodinky ukazují za minutu půl dvanácté, tedy necelých 40 minut od skončení hovoru s operátorem asistenční služby. Žlutý zásahový mercedes zastavuje čtvrthodinku poté, co jsme ukončili hovor s technikem. Po vystoupení z vozu usedá za volant nepojízdného fordu a po otočení klíčku ověřuje hlášení palubní jednotky: „Motor, neodkladně servis“. Žádáme jej o opravu na místě. Kontroluje baterku, kabely, prohlíží agregát, ale pod víko schránky pojistkové skříně v motorovém prostoru jej nenapadne se podívat. „Doporučuji odtah, je to nový vůz. Když počítač vyžaduje neodkladně servis, měli bychom jet,“ tvrdí.
Takhle to dělají všechny pojišťovny, zaklínají se bezpečností provozu a také složitostí moderních motorů (viz anketa níže). Mezitím z Generali ověřují, zda vozidlo služby dorazilo. Potvrzujeme a zároveň ohlašujeme, že jsme si odtah rozmysleli, že se o nás postará včetně přistavení náhradního vozu přímo automobilka. Zvolené řešení situace přijímá jak mechanik, tak pojišťovna, která navíc potvrzuje, že nebudeme za výjezd vozidla nic platit. Za chvíli se ještě znovu ptá, zda po odjetí asistenčního vozidla nezůstaneme trčet bez pomoci. Po ujištění, že je to už zařízeno, se loučíme. Také mechanik ještě chvíli čeká na potvrzení, že může odjet. V 11.52 mizí koncová světla za zatáčkou.
Naše hodnocení
Linka doopravdy funguje, všichni jsou milí. Ovšem řešením většiny problémů je pouze odtah. Pro důležitou služební cestu nebo rodinný výlet je to málo podle nás. S nostalgií vzpomínáme na žluté anděly, kteří na silnici dokázali vyměnit i těsnění pod hlavou...
Na co je linka dobrá
Na čtyřmístné a snadno zapamatovatelné číslo řidič nepojízdného vozidla volá, když si nevzpomene na linku své pojišťovny – má být rychlou obranou před takzvanými lovci nehod. Ti se obvykle vyskytují v oblasti častých karambolů. K zisku kontraktu si pomáhají i ne zrovna čistými způsoby, odposlouchávají třeba vysílačky řidičů kamionů, kteří si mezi sebou hlásí odstavená auta nebo nehody, k nimž ještě nedorazila policie. Vystresovaným šoférům nabízejí za podpis komplexní řešení. Bohužel ke škodě řidiče, protože pojišťovna obvykle nechce hradit veškeré, často i nadsazené účty na opravu. Preferuje své smluvní servisy, kde má náklady pod kontrolou. Na motoristu pak čeká rozčarování: „Vy jste podepsal, tak plaťte!“
Na jaké asistenční služby zdarma máte nárok?
Každá pojišťovna má asistenční služby nastaveny jinak. Obecně platí, že do určitého limitu v rámci několika tisíc korun je zdarma odtah, přistavení vozidla asistenční služby, úschova vozidla na kratší dobu a oprava na místě během určitého časového úseku, nejčastěji hodiny. Třeba Generali nebo ČSOB Pojišťovna mají pro základní verzi povinného ručení limit pro ČR nastaven na 2000 korun, Allianz a Uniqa ještě o 500 Kč vyšší. Při nadstandardních variantách se rozšiřují limity i služby, přibývá třeba přistavení náhradního vozidla, úhrada ubytování či úschova vozidla na delší dobu. Asistenční služby poskytují pojišťovny jak v rámci povinného ručení, tak havarijního pojištění. Rada Světa motorů: Při sjednávání povinného ručení se zajímejte nejen o cenu či rozsah pojistného plnění, ale také o škálu asistenčních služeb, které máte v rámci pojištění zdarma.
Měli byste vědět
Volání na 1224 není bezplatné, řídí se běžnými tarify konkrétního mobilního operátora. Havarijní linky pojišťoven jsou gratis.