Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

15. 12. 2015

Zrušení vyhrazených pásů v Pardubicích: Proti proudu

Zrušení vyhrazených pásů v Pardubicích

Fotogalerie

5 fotografií

O tom, že dopravě může pomoci zrušení vyhrazených jízdních pruhů pro MHD, se nyní přesvědčují v Pardubicích. Lze zdejší model aplikovat i v jiných městech?

(více v čísle 48/15)

Je středa dopoledne, když stojíme na pardubické Sukově třídě, jen několik kroků od renesanční Zelené brány.

Poklidný, byť vskutku větrný den nenarušuje nic: chodci i cyklisté čekají spokojeně na přechodu ke třídě Míru, auta proplouvají poloprázdnou silnicí a v pravidelných intervalech okolo nás projíždějí vozy hromadné dopravy. Dokonce i záchranka prořízne roj vozidel s takovým klidem, že můžeme na sirénu po chvilce zapomenout.

Proč jsme tady? Je to už několik týdnů, co krajské město zažilo revoluci. Zdejší radní se rozhodli řešit zacpané centrum zrušením vyhrazených pruhů pro hromadnou dopravu, záchranáře, cyklisty a vozy taxi. Vydalo se tak zcela opačným směrem, než kterým kráčí řada měst.

Asi kilometrový úsek jsme projeli hned několikrát. Za dopoledního provozu to bylo zcela bez problémů.
Asi kilometrový úsek jsme projeli hned několikrát. Za dopoledního provozu to bylo zcela bez problémů.
Autor: Jiří Pekárek

Spásný kilometr

„V září vydal krajský úřad několik rozhodnutí na státní stavby, které významně změnily systém dopravy v Pardubicích. A tranzitní vozidla Pardubicemi projížděla právě úsekem s vyhrazenými pruhy,“ popisuje šéf zdejšího oboru dopravy Vladimír Bakajsa.

Na Sukově třídě, což je zdejší hlavní tepna, kudy dříve mířilo asi osmnáct tisíc vozidel za den, se najednou začalo objevovat přes dvacet jedna tisíc aut. „Kapacita křižovatek i místních komunikací byla přeplněna. Snažili jsme se to řešit změnami režimů času na semaforech, jenže už nebylo kde brát. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet zrušit pruhy pro autobusy a trolejbusy,“ popisuje.

šéf oboru dopravy Vladimír Bakajsa
šéf oboru dopravy Vladimír Bakajsa
Autor: Jiří Pekárek

Dva týdny se situace vyhodnocovala, následně byl připraven návrh na změnu režimu dopravy, aby oba pruhy byly průjezdné pro veškerá vozidla. „Deset z jedenácti členů rady bylo pro s tím, že systém budeme dále sledovat a definitivně se rozhodneme v dubnu,“ říká Vladimír Bakajsa. A jak zatím provoz v Pardubicích funguje? „Asi dvakrát se stalo, že městská doprava měla zhruba dvacet minut zpoždění. MHD ale není jen o tomto úseku – šlo o kilometr. Linka má začátek a konec někde jinde. Vyhrazené pruhy podle mě sloužily jen na dohnání ztrát, které byly získané někde jinde,“ popisuje vedoucí oboru dopravy. Souhlasí s ním i námi oslovení obyvatelé města, kterým se změna líbí.

Divná móda

Zrušení vyhrazených pásů v Pardubicích
Opačného názoru jsou pouze dvě skupiny: dopravní podnik a cyklisté. I pro ně má Bakajsa odpověď. „Sám jsem velký milovník kola, ročně najezdím přes deset tisíc kilometrů. Nemůžeme si ale dovolit tak velký přepych, abychom omezovali řidiče městské, osobní, ale i tranzitní dopravy, když jim nedáme náhradní řešení,“ popisuje zásadní problém Pardubic – města bez vnějšího obchvatu. Zajímavá je také reakce záchranářů, se kterými se musel před změnou sejít. „Hasiči i lékaři mi řekli, že to nepotřebují. Když byl vyhrazený pruh a přijeli k ucpané křižovatce, neměli kudy projet. V případě, kdy auta pojedou ve dvou pruzích a zácpa nevznikne, lépe se vyhnou,“ dodává s tím, že v plynulém provozu projedou i autobusy.

Šlo by to i jinde?

Ihned nás napadá, jestli by bylo možné stejně postupovat i v jiných městech – třeba v tom hlavním s rekordními 17 kilometry autobusových pásů. „Často tam mířím – po Kolínské přes Jarov. Když jedete takzvaným údolím dutých hlav, je tam zcela zbytečný vyhrazený jízdní pruh a auta stojí několik set metrů. Jenže proč? Rozumím tomu, že je trend jít cestou, aby lidé jezdili více hromadnou dopravou. Ale vždyť v té zácpě stojí více lidí, než okolo projede autobusem,“ říká Vladimír Bakajsa. „Vyhrazené pruhy nesmí být móda. Městské části, kde se takové úseky nacházejí, by si měly udělat revizi, zdali jsou skutečně nutné. A pak buď omezit časy platnosti, nebo je zrušit úplně,“ dodává a nám nezbývá než souhlasit. Kéž by bylo takto pružně schopno reagovat více úředníků.

Vyhrazený jízdní pruh měl ulehčit i složkám Integrovaného záchranného systému. V praxi jim však více vyhovují volné silnice bez vyhrazeného místa.
Vyhrazený jízdní pruh měl ulehčit i složkám Integrovaného záchranného systému. V praxi jim však více vyhovují volné silnice bez vyhrazeného místa.
Autor: Jiří Pekárek

Tři otázky pro…

… Jitku Malinskou z Dopravního podniku města Pardubic

Souhlasíte se zrušením vyhrazených pruhů pro hromadnou dopravu?

Jsme pro zachování jízdních pruhů. Je to cesta v celé Evropě, kde se snaží zvýšit podíl využívání hromadné dopravy.

A co řidiči osobáků?

Nejsme nerozumní. Samozřejmě víme, že lidé musí mít možnost dopravovat se i auty, ale chceme procenta cestujících navýšit a tím ulevit všem. A k tomu slouží vyhrazené pruhy, dávající cestujícím určité výhody. Proto to lze považovat za určitý krok zpět.

Jaká je situace po změně?

Řidiči se zatím nenaučili využívat oba pruhy, stále se tak drží v jednom. Setrvačností zůstávají v levém, proto zatím zůstává dříve vyhrazený pás průjezdný. O situaci se bude znovu jednat na jaře, teď je období vyčkávání.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851