Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Značení pneumatik na draka: Volte rozum!

Nesmysly v označení pneumatik

Není tajemstvím, že můžete koupit s nápisem M + S i gumy na první pohled letní. Pokutu za to v zimě nedostanete, jen jste klamáni. Zvláštní je, že to nikomu nevadí.

(více v čísle 50/15)

Tak špatné pneumatiky jsem ještě neměl. Nedrží v létě na vodě, natož aby fungovaly v zimě. Nechápu, jak mohou být označeny za zimní. S těmito slovy se nám ozval středočeský čtenář Vítězslav Vlk. Koupil totiž ojeté auto, na které předchozí majitel obul čínské pláště Triangle Talon. Jejich tvrdá pryž má očividně jemný letní vzorek – přesto svítí na bočnicích nápis M + S, odkazující na zimní pneumatiky zkratkou slov bláto + sníh (anglicky mud + snow).

Řešení nadlouho

Obrátili jsme se proto na Českou obchodní inspekci. V daném případě jde totiž jednoznačně o klamání zákazníka, který očekává zimní vlastnosti obutí. „Pokud máte takové podezření, podejte podnět ke kontrole příslušnému odboru ministerstva dopravy, které je kompetentní ke kontrole povinností stanovených v případě pneumatik příslušným nařízením evropského parlamentu,“ odkázala nás Miloslava Fléglová z ČOI na resort dopravy. Bohužel ani na ministerstvu jsme příliš nepochodili. Šanci na rychlou nápravu – tedy aby motoristé nekupovali šmejdy – tam tak nevidíme. „Potřebovali bychom znát konkrétní defi nované parametry zmiňovaných pneumatik, abychom mohli objektivně zhodnotit, jaké jsou očekávané vlastnosti a zda je pneumatika splňuje,“ řekl nám Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Značení M + S sice řeší směrnice Ekonomické komise pro Evropu a Evropská hospodářská komise OSN, jenže nestanovuje podmínky pro přesný dezén či směs užitou v pneumatice s označením M + S. Ani jasné testovací metodiky. Záleží tedy jen na deklaraci výrobce. Na požadavek kontrolních orgánů by to měl sice výrobce dokázat, jenže to po něm v praxi nikdo nechce. Jinými slovy zimní označení na letní pneumatice nikdo neřeší…

M + S nic neznamená

„Legislativa České republiky a řady dalších evropských zemí považuje pneumatiky označené symbolem M + S za takzvané zimní. Bohužel to však není záruka žádoucích vlastností ani při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období pod plus sedm stupňů,“ rozplétá legislativní nepřesnost dopravní odborník Roman Budský. Poukazuje na historickou souvislost s tím, že původ označení lze vystopovat v USA, kde deklarovalo jen pláště s lepšími trakčními vlastnostmi vhodné hlavně pro SUV a terénní vozidla. Nic o zimě tam ale nevypovídalo! Přesto si renomovaný výrobce nedovolí označit tímto způsobem čistě letní pláště pro běžné osobní vozy. Ale Číňan s tím skrupule nedělá. „Čínské pláště mohou mít zvýšené samočisticí vlastnosti a být určeny pro provoz pouze za vyšších teplot, ale do zimy se nehodí,“ potvrzuje Budský. Radí proto jediné: pokud chce mít motorista jistotu, že kupuje plášť určený k provozu za nízkých zimních teplot, měl by volit model s alpským symbolem. Ten si mezi sebou dohodli velcí hráči na trhu: vypadá jako trojitá hora se sněhovou vločkou a najdete ho na bočnici hned vedle M + S. Bohužel je podle nás jen otázkou času, kdy čínští výrobci zkopírují i toto logo.

Romanu Budskému dává za pravdu i Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. „Zimní pneumatika z hlediska naší legislativy je jiný, širší pojem než zimní speciál označeny alpským symbolem. Podmínky v ČR ovšem nevyžadují použití jen těchto zimních speciálů,“ míní. Rozhodovat by se tak měl podle něj sám uživatel na základě preferencí a použití vozidla. Důvod zasahovat prý neexistuje.

Vyčkávací taktika

Klamavé označení na bočnici vadí i renomovaných výrobcům. Jenže s tím sami nic nedělají a čekají na samoregulaci trhu: že lidé prozřou a přestanou kupovat levné šmejdy (Češi jsou v tomto nečekaně uvědomělí a volí většinou značkové výrobky). Či věří v postup ofi ciálních míst. „Odpovídáme pouze za značení pneumatik, které sami vyrobíme v souladu s platnými nařízeními. Kontrolní orgány jednotlivých států jsou zodpovědné za dohled nad dodržováním označování pneumatik,“ říká Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone. „Pokud je pneumatika homologována pro provoz v EU, naplňuje legislativní požadavky. Velmi důležitou informační roli v této oblasti představují testy pneumatik, které připravují evropské autokluby nebo motoristické magazíny,“ myslí si Zdeněk Vacl ze společnosti Pirelli.

Jednou z cest by mohla být rekvalifi kace energetických štítků, které musí mít při prodeji každá pneumatika v EU už od listopadu 2012. V současné podobě totiž počítají s rozsahem od A do G. Ale nemají žádné spodní limity, protože slouží jen coby orientační vodítko pro zákazníky: bohužel devalvuje, stejně jako v případě elektrospotřebičů, kde už na hodnocení „A“ dosáhne kdeco, ač jsou mezi nimi obrovské rozdíly. „Evropské štítkování pneumatik ale není myšleno ve smyslu homologačních kritérií s minimálními a maximálními požadavky, které musí být splněny. Myšlenkou je poskytnout konečnému zákazníkovi informace o třech základních charakteristikách,“ říká Jaroslav Třetina z Bridgestone a dodává, že evropské značení prezentuje pouze třetinu z několika důležitých výkonnostních charakteristik (přilnavost na suchu, aquaplaning, odolnost atd.). Evropská komise každopádně v současnosti reviduje nařízení o štítkování pneumatik. Uvažuje například o označování protektorů.

Ať řeší Unie

Na mezery ve štítkování jasně ukázal poslední test zimních plášťů ze strany německého autoklubu ADAC: plášť ContiWinterContact TS 850 o rozměru 165/70 R 14 zabrzdil z rychlosti 80 km/h na mokru po 36,2 metru. Přitom nese na štítku stejné hodnocení „C“ jako čínská pneumatika, která potřebovala o 13,4 metru delší brzdnou dráhu! „Tento extrémní příklad není v pneumatikářském průmyslu prvním svého druhu,“ čertí se Christian Koetz z Continentalu – jinak také předseda Asociace evropských výrobců pneumatik. „Je nejvyšší čas, aby byly z těchto alarmujících neshod vyvozeny přiměřené, ale odstrašující sankce. V opačném případě by byl kontinentální pneumatikářský průmysl kvůli evropským zákonům v podstatné nevýhodě, což nemůže být v zájmu zákonodárců,“ apeluje na Evropskou unii.

Štítky ve stávající podobě podle něj jen omezují, ale nic vlastně nepřinášejí. „Na současných štítcích jsou hodnoceny pouze tři základní vlastnosti pneumatiky – jak u letních, tak i zimních. To bohužel nedává kompletní a dostatečnou podporu při výběru plášťů. Příkladem mohu být právě zimní pneumatiky, kde tato kritéria nejsou komplexní s ohledem na zimní provoz,“ dodává Zdeněk Vacl z Pirelli.

„Co nejdůrazněji požadujeme, aby se místo neustálého schvalování nových předpisů Evropská komise i členské státy EU konečně zavázaly k vytvoření účinných systémů kontroly trhu,“ vyzývá Christian Koetz. Nechme se překvapit.

Tři otázky pro… … Pavla Pachmana, odborníka na pneumatiky a vydavatele specializovaného magazínu Tyres & Equipment

Postupují výrobci společně proti nekvalitnímu zboží s označením M + S, které evidentně nemá předpokládané vlastnosti?

Nevím o žádném případě, že by výrobci postupovali společně. Kritika je ale oprávněná, zde musí – či měl by – sehrát svoji úlohu orgán EU. Výrobci očekávali, že v tomto směru vykoná hlavní roli Evropská unie, protože to je instituce, která má chránit a kontrolovat. Ale nečiní tak dostatečně, EU je příliš liberální. Naopak jiné země, například Japonsko a USA, jdou tvrdě proti levnému, nekvalitnímu dovozu. Mají vlastní ochranné prostředky, účinnou legislativu či průběžně reagují.

Připravují se další kategorie hodnocení jakosti pneumatik na štítcích?

Nemám konkrétní informaci, ale kategorizace štítkování by se měla upravovat již příští podzim, třídění bude podobné elektropřístrojům, respektive kategorizace členění. Jednou ze zásadních kritik je například příliš velká tolerance v kategorii přilnavosti na mokru, kde jedna třída má příliš široký rozptyl. Pak toto hodnocení získá špičkový výrobek i levný nekvalitní plášť, přitom rozdíl v brzdné dráze je třeba tři metry. Dosud platí, že rozdíl mezi A až G je třicet procent, což zhruba odpovídá vzdálenosti osmnácti metrů.

Jak vysokou vypovídací hodnotu o skutečné jakosti výrobku podle vás štítky mají?

Samozřejmě mají určitou vypovídací hodnotu, to je nesporné. Zákazníkovi jasně odhalují tři základní parametry. Osobně toto považuji za dobrý návod, jak se z pohledu běžného zákazníka orientovat v obrovské nabídce. Ale praxe ukázala, že to nehraje velkou roli, respektive zákazníci se dle štítků téměř neorientují. Dobrá myšlenka. Je správné, že štítky třídí různé pneumatiky dle tří oblastí, ale mnoho zákazníků se ve většině případů stále rozhoduje na základě ceny.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851