Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se žije techničce STK: Chlapi se před vraty otáčeli

Jak se žije techničce STK

Fotogalerie

13 fotografií

Zuzana Jurková je už sedmým rokem techničkou v prostějovské STK. Dlouho trvalo, než si muži připustili, že okatá brunetka rozumí autům lépe než oni.

(více v čísle 3/16)

Auta mě vždycky bavila, deset let jsem je prodávala. A když mi nabídli práci na stanici technické kontroly, neváhala jsem. Tak dnes vzpomíná sympatická třicátnice Zuzka na dobu před sedmi roky. Po deseti letech práce v showroomu Škodovky se jí najednou totálně otočil život. K předchozímu středoškolskému studiu s maturitou musela absolvovat ještě učňovský automobilový obor, praxi v dílně a základní kurz pro techniky stanic STK. „Zkoušky jsem zvládla napoprvé, ale byly opravdu hodně těžké,“ přiznává drobná žena s tím, že byla v kurzu jediná mezi pětatřiceti muži. Zpočátku se na ni dívali s nedůvěrou, ale nakonec jí řada z nich pomohla s učením a fandila. To ostatně trvá dodnes. „Je pečlivější než chlapi,“ říká o ní nadřízený z prostějovské STK. Kolegové na zkušební lince se jednoznačně shodují v tom, že ji v zaměstnání ani neberou jako ženskou a svou práci dělá stejně dobře.

Těžké začátky

Techničky STK v Česku lze spočítat na prstech jedné ruky, jsou snad tři čtyři. Přesné číslo nám neřekli ani na ministerstvu dopravy. Dámy, přihlaste se…! Zuzana sama dobře chápe, proč je v branži tak málo žen: jen málokterá má praxi v autoopravárenství, což je kromě technického vzdělání nutná podmínka pro výkon povolání na lince STK.

Povinnou součástí prohlídky je měření brzd na válcové zkušebně, zkouší se i síla nutná k brzdnému účinku
Povinnou součástí prohlídky je měření brzd na válcové zkušebně, zkouší se i síla nutná k brzdnému účinku
Autor: Josef Dvořák

Situace už se ale mění, dokonce prý do prostějovské STK pravidelně dojíždí zaměstnankyně autoservisu, která se specializuje na technické prohlídky zákaznických vozidel. Sem tam se objevuje nějaká řidička s vlastním autem či motorkou na pravidelné předepsané prohlídce. A v takových případech pak ráda slyší právě od ženy, co je na vozidle nesprávně. Zato mužům se to vůbec nelíbí. „Mechanici zpočátku špatně nesli, když jsem je upozornila na technický stav auta, které přistavili na prohlídku. Mnozí se měnili před vraty. Jedni si zvykli, druzí už sem nejezdí,“ krčí Zuzka rameny a nic si z toho naoko nedělá. Později ale přiznává, že první půlrok pro ni byl hororový právě kvůli nepříjemným reakcím některých návštěvníků. Dokonce si zákazníci chtěli ověřit, zda jsou Zuzaniny znalosti odpovídající a příslušné kódy nalezených závad souhlasí. Vše bylo v pořádku.

Svaly nejsou třeba

Od ledna přibyla technikům STK práce, protože musejí každé vozidlo fotit ze dvou stran, stejně jako jeho štítek, výrobní čísla a stav tachometru. „Chvilku navíc to zabere, ale už jsem si zvykla,“ ukazuje nám Zuzka, jak chytrým telefonem pořídí fotozáznam přistaveného auta.

Kontrola výrobních štítků a čísla dává technikům nejvíc zabrat. Mají totiž fotit i sekundární VIN, ale u starších aut není.
Kontrola výrobních štítků a čísla dává technikům nejvíc zabrat. Mají totiž fotit i sekundární VIN, ale u starších aut není.
Autor: Josef Dvořák

Prostřednictvím aplikace v mobilu se fotky odesílají rovnou do centrálního systému ministerstva dopravy. Lze tak zkontrolovat, jestli vozidlo na prohlídku dorazilo a zda odpovídá zadaným údajům. Mělo by to omezit fingované prohlídky a podvody. Jenže zatímco dříve trvala prohlídka jednoho auta na STK dvacet minut, teď je to o deset víc. Přesto stihne Zuzka na technické prohlídce kolem patnácti aut za den a k tomu další, která dorazí na evidenční kontrolu. Na lince se střídá s třemi kolegy a nemůže si – stejně jako v jiných STK – vybírat, jaké případy na ni připadnou. Někdy tak dostane dokonce i auta se stálým pohonem všech kol, která vyžadují trochu fyzické námahy při podkládání náprav. Kvůli měření souměrnosti a ovality brzd se totiž pod druhá, právě neměřená kola musí umístit vozík s válci. V těchto případech se může pomoc kolegů hodit. „Celkově ale není práce fyzicky náročná a pro ženy nemá žádná omezení,“ končí Zuzka.

 

Ještě razítko plus podpis na protokol a prohlídka je pro majitele skončena
Ještě razítko plus podpis na protokol a prohlídka je pro majitele skončena
Autor: Josef Dvořák

Co musela splnit?

Podmínkou zařazení do základního kurzu pro výkon technika ve stanici technické kontroly je věk minimálně 21 let, řidičský průkaz, vyučení v oboru automechanik a šestiletá praxe nebo střední automobilové vzdělání a dvouletá praxe. Teoretická výuka pak trvá 14 dnů a praktická další týden. Vše završuje závěrečná písemná a ústní zkouška

Vše už funguje

Během prvních lednových dnů zkolaboval nový on-line systém pro zasílání fotek kontrolovaných vozidel na STK. Na stanicích se tak čekalo déle než obvykle, mnozí motoristé raději prohlídku rovnou vzdali. Mohlo za to přehlcení serveru, poté co se připojily všechny stanice. Během loňského prosince sice provozovny povinně testovaly systém aspoň dvě hodiny denně, ale nepodařilo se tím odladit výpadek během ostrého startu. Od druhého týdne už STK fungují. Kvůli nákupu foťáků a chytrých telefonů se v letošním roce očekává zdražení prohlídek. Zatím jsme ale žádné plošné navýšení cen kvůli konkurenčnímu boji nezaznamenali.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
3 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851