Ometání vozidel: Práce na klouzačce | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Ometání vozidel: Práce na klouzačce

Ometání vozidel v praxi

Fotogalerie

6 fotografií

Novela zákona o silničním provozu ukládá řidičům povinnost omést před jízdou vozidlo. Týká se přitom všech bez rozdílu. Vyzkoušeli jsme očistit kamion.

(více v čísle 6/16)

Je poslední lednová sobota půl osmé ráno, když vystupujeme z vozu v krkonošské vesničce Františkov, kousek od Rokytnice nad Jizerou. Nejen slunce tou dobou dospává náročný pracovní týden, my tu však rozhodně nejsme sami. U modrého volva s návěsem nás vítá Miloslav Lukeš a Marcela Jará – dvojice profesionálních řidičů, kteří za necelou hodinu vyrazí směrem na bulharsko-řecké hranice.

Citujeme jim novelu zákona o silniční provozu, kde v sekci „Řidič nesmí“ přibyly dvě větičky. První zakazuje vyjet, pokud nečistoty, námraza nebo sníh brání ve výhledu. Druhá pak šoférovat vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu.

„Samozřejmě že padající led ohrožuje okolí, to je bez debat,“ říká Lukeš a ihned se ptá, koho všeho a odkdy se nové nařízení dotkne. Novela, již už podepsal prezident, se vztahuje na všechna vozidla. Nyní se pouze čeká na to, kdy vyjde ve sbírce zákonů, 15 dnů poté začne platit.

„Jestli se to týká všech, pak je to svým způsobem v pořádku. Pražáci od nás z lyžování často odjíždějí a vezou si s sebou na střeše a kapotě půl metru sněhu, aby ve městě viděli, že byli na horách,“ směje se Jará. „Z osobáku se to dá přitom smést lehce. Jenže u kamionu, když člověk stojí někde na parkovišti?“ ptá se řečnicky.

Na kluzné ploše

Před odjezdem však vždy návěs poctivě ometají. „Pro nás to není žádná novinka. Když zde napadne, automaticky musí sníh dolů. Nedovolím si odjíždět s vrstvou sněhu nebo ledu. Kromě toho, že by na někoho mohl spadnout, se může nános naklepat na jednu stranu. Pak by mi to probořilo střechu,“ popisuje Miloslav Lukeš, když vyjímá zpoza kabiny žebřík – budeme ometat.

Vrstvička sněhu na návěsu je dnes sice tenká, jenže proč to nezkusit? Suneme se úzkou štěrbinou mezi kabinou a návěsem. Moc místa tu tedy není. Nejhorší je však překročit ze schůdků opřených o tahač na plachtu.

„Opatrně, opravdu to klouže. Stoupat se může pouze na příčky, aby se plachta neprotrhla,“ vítá nás na horské vyhlídce ve čtyřmetrové výšce Miloslav. Sunout se po mokré plachtě je skutečně o ústa – jestli se to dá k něčemu přirovnat, pak chůzi v teniskách po hladkém ledu. A pád dolů by klidně znamenal konečnou. Proto nepřekvapí, že se jedná o práci ve výškách, pro niž je nutné projít speciálním školením. „To musí poskytnout zaměstnavatel. Zejména pokud jde o práce ve výškách nad metr a půl, kdy zaměstnanci nemohou pracovat z pevných a bezpečných pracovních podlah,“ vysvětluje Petr Sulek z ministerstva práce a sociálních věcí. Při nedodržení povinnosti může inspekce práce uložit pokutu až do výše dvou milionů.

„Když už sem vylezu, musím postupovat po příčkách maximálně opatrně, aby se neprolomily. Proto stojím minimálně na dvou a smetákem shrnuji sníh do strany,“ popisuje Lukeš a dává se s velikým koštětem do díla. Lopatu použít nelze – snadno by potah zničila. Nový vyjde i na třicet tisíc.

Je vidět, že po plachtě se Miloslav Lukeš nepohybuje poprvé. Dílo mu odsýpá. „Tady na našem parkovišti to ještě jde, třeba minulý týden nás ale v Bulharsku potkala ohromná vánice. Napadlo půl metru během dne. Tam bylo skoro nemožné to odmést, když auta stála na parkovišti půl metru od sebe. Jeden házel na druhého a následně byl problém vyjet,“ líčí čerstvou zkušenost.

Pro ometání sněhu používá Miloslav rozměrné neboli hektarové koště. Led z prohlubní v plachtě však musí odstraňovat rukama. Pogumovaná a zároveň mokrá plachta je velmi kluzká. Pohybovat se lze pouze po nosnících, jinak by mohlo dojít k poškození.
Autor: Svět motorů

Led rukou

Zákon ale o sněhu vysloveně nehovoří. Naopak zmiňuje led. „Když je obleva a následně mrzne, udělá voda mezi příčkami lavory. V nich mohou být i deseticentimetrové ledové kry. To je úplně nejnebezpečnější,“ vysvětluje Lukeš. „Přitom je nejde odstranit jinak než rukama. Tady nemám problém někam je hodit. Jenže někde na parkovišti si to nedovedu představit,“ ukazuje další úskalí nového zákona.

A jak to vypadá s ometáním v zahraničí? „V Polsku, Litvě i Lotyšsku mají kamiony většinou čisté. Řidiči na cestě z Ruska to ale vůbec neřeší. Mají čepici sněhu a je jim jedno, kde ji ztratí,“ stěžuje si na východní kolegy.

Jaké je podle něj ideální řešení celé situace? „Dovedu si představit, že by na odpočívadlech byla nástavba, jakou měli dříve celníci. Jednoduchý můstek a k němu hrablo,“ popisuje Miloslav. Ostatně podle dalšího osloveného řidiče Rudy Berana je takováto praxe běžná například ve Finsku.

„Jenže to bychom na našich dálnicích nejprve museli nějaké kapacitou odpovídající parkoviště mít,“ dodává Miloslav Lukeš, než spolu s parťačkou vyrazí směrem na jih. Dobře myšlený zákon tak vyznívá jaksi do prázdna.

Ometání vozidel v praxi
Autor: Svět motorů

Proč byl vlastně zákon upraven?

Na to zákonodárci odpovídají důvodovou zprávou. K ometání se vyjadřuje následovně:

◗ Je nutné zabránit ohrožení ostatních účastníků silničního provozu nebezpečnými kusy ledu, padajícími z vozidla. K tomu je potřeba odstranit je před jeho použitím.

◗ Problémem není tenký led, případně námraza na vozidle, ale silnější vrstva, která by při odpadnutí mohla ohrozit kolemjedoucí.

◗ Na rozdíl od sněhu, který se na vozidle či nákladu může nahromadit snadno a rychle, bývá takováto vrstva ledu zpravidla důsledkem dlouhodobějšího působení povětrnostních podmínek.

◗ Prevence vytvoření silného ledu je možná v depu nebo v garážích dopravce, kde jsou podmínky pro přístup k vrchním částem vozidla.

Tři otázky pro Martina Felixe ze sdružení dopravců Česmad Bohemia

Jak hodnotíte nový zákon?

Na jednu stranu víme, že pokrývka na střeše ohrožuje bezpečnost provozu a je s tím potřeba něco dělat. Jenže v některých případech se to nedá skloubit s předpisy pro bezpečnost práce.

Co tím myslíte?

Vždy se jedná o práci ve větší než stopadesáticentimetrové výšce, což se pokládá za nebezpečné. Platí pro ni mnohem přísnější předpisy. Když kamion vyjíždí z firmy, lze jej ještě nějak očistit. Ale pokud nocuje mimo ni, není v silách řidiče vyšplhat se na návěs a čistit jej.

Co by mohlo být řešením?

To je velice těžké. Rozumím tomu, že někdo musí být za sníh a led na střeše zodpovědný. Myslím si ale, že když stát ukládá zákonnou povinnost, měl by podmínky nastavit tak, aby se daly dodržovat. Dovedu si představit, že by na všech dálničních parkovištích byly vystavěny rampy, které by umožnily řidičům návěs očistit. Jinak je to neřešitelný problém. Šofér na kamion ani vylézt nemůže, aby neporušil předpisy. Byli bychom rádi, aby policie měla nějakou toleranci v situacích, kdy řidič nemůže podmínky splnit.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
6 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851