Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak postupovat při dopravní nehodě: Rána nemusí znamenat problémy

Dopravní nehoda (ilustrační foto).

Nehoda může potkat i sebeopatrnějšího řidiče. Jak se v takovém případě zachovat, aby se situace vyřešila co nejhladčeji?

(více v čísle 14/16)

Srážek na českých silnicích přibývá. Jen těch vážnějších, ke kterým byla přivolána policie, bylo v loňském roce o osm procent více – událo se jich přes 93 tisíc. Jak víme z vašich dopisů, řada řidičů vůbec nemá páru, jak se v takové situaci zachovat. A zbytečně si způsobí problémy. Pojďme se podívat na správný postup.

1) Do bezpečí

Stalo se. Co teď? „Po nehodě neprodleně zabezpečte místo srážky – zapněte varovná světla a umístěte výstražný trojúhelník,“ popisuje Ivana Buriánková z České pojišťovny. Nejdůležitější je samozřejmě zjistit, zdali nedošlo ke zranění.

Pokud ano, je nutné poskytnout první pomoc a zavolat záchranku. Celý postup naleznete v samostatném článku První pomoc krok za krokem. Pokud jde jen o pomlácené plechy, můžete si oddechnout. Rozhodně ale nepolevujte v ostražitosti. V případě, kdy auta blokují okolní provoz, vše důkladně vyfoťte a označte místa jejich postavení na silnici. Policisté používají speciální sprej, hodí se ale i třeba obyčejná křída. Teprve nyní můžete s vozidly hnout – tedy jestliže to situace nutně vyžaduje. Ideálně je odstavte tak, aby nehrozila další srážka. Ještě než zmizí svědci nehody, zapište si jejich jména, adresu i telefon.

2) Hodnotíme

Dalším krokem musí být podrobnější prohlédnutí situace. Došlo k poškození vozovky, značení nebo majetku třetí osoby? Vypadá to, že se škoda vyšplhá nad sto tisíc? Máte pocit, že jeden z účastníků je pod vlivem alkoholu, nebo se s vámi nechce bavit? Pokud byla odpověď alespoň na jedinou z těchto otázek pozitivní, volejte bezodkladně policii. Stejný postup nařizují někteří správci velkých vozových parků – byť by šlo o menší škodu. Přivolání příslušníků má svá pro i proti. „Policie disponuje zákonnými pravomocemi, které pojišťovna nemá. Třeba předvolat svědky a v rámci poučení o přestupcích a trestných činech žádat korektní výpovědi. Mnohdy se však případ posouvá do správního nebo trestního řízení, které trvá měsíce či roky. Při pravomocném rozhodnutí hrozí jak fi nanční postih, tak i trestné body do karty řidiče a jiné sankce,“ popisuje Václav Bálek z Allianzu.

3) Vyplňujeme

Jestliže policii nevoláte, jsou účastníci karambolu dle zákona o silničním provozu povinni sepsat společný záznam o dopravní nehodě. „Zákon nevyžaduje použití předtištěného formuláře, ten motoristům pouze usnadňuje situaci s vyplněním potřebných údajů. Jinak je možné napsat všechny důležité informace na jakýkoliv papír. Mimochodem zákon nevyžaduje ani sepsat společný záznam ihned,“ vysvětluje Bálek. My případě neotáleli. Případů, kdy se druhý motorista už neozval, známe z praxe spoustu. A pak často zbývají jen oči pro pláč! Formulář o dopravní nehodě, který by s sebou měl vozit každý motorista, je naštěstí docela logický. Navíc je i propisovací, proto jej stačí vyplnit jen jednou. Přesto ho s druhým účastníkem vyplňujte velmi pečlivě. „Je třeba dbát na to, aby byl záznam čitelně vyplněný, podepsaný, obsahoval co nejúplnější identifi kaci místa a času dopravní nehody, identifi kaci účastníků a jejich vozidel. V záznamu je třeba popsat příčinu bouračky a především míru zavinění jednotlivých účastníků,“ říká Ivana Buriánková z České pojišťovny. A co když jej řidič druhého auta vyplnit nechce? Opět nezbývá než zavolat policisty. Podobné je to v případě, kdy se šoféři neshodnou na viníkovi.

4) Zavolej správně

Už pár minut po nehodě se často na místě vyrojí různé nehodové služby. Tady pozor! Sympaťáci v autě s majákem vypadají profesionálně. Navíc naslibují, že do chvíle, než vám vrátí opravené auto, nemusíte hnout ani prstem. Stačí prý jen podepsat pár papírů. „Postiženému motoristovi okamžitě a „zdarma“ nabídnou pomoc. Podpisem plné moci ve prospěch této společnosti se řidič vozidla prakticky stává jejím rukojmím. Většinou totiž na místě události dotčený nemá dostatek času pročíst si podmínky spolupráce a ani není v takovém psychickém rozpoložení, aby odhalil nesmyslné smluvní pokuty za případné vypovězení smlouvy, nevýhodné rozhodčí doložky a podobně,“ popisuje Milan Káňa z Kooperativy. Rozčarování obyčejně přichází, když nehodová společnost tyto služby vyúčtuje a pojišťovna je odmítne proplatit. Rovněž uskutečněné opravy podle našich zkušenosti často neodpovídají účtovanému rozsahu a kvalitě. „Číslo asistenční služby si proto ideálně hned po podpisu smlouvy uložte do mobilu,“ dodává Káňa. Pokud nevíte, kam zavolat, vytočte číslo 1224 – Linku pomoci řidičům, kterou provozuje Česká kancelář pojistitelů.

5) Pojistné plnění

Řešení samotné nehody tedy máme za sebou, auto odjelo na smluvní odtahovce. Jak mít celou nepříjemnou zkušenost co nejrychleji za sebou? Všechny oslovené pojišťovny se shodují: komunikujte. A škodu nahlaste co nejdříve. „Buďte aktivní a neprodleně předkládejte žádané informace a doklady. Komunikujte s pojišťovnou, servisem i úřady,“ popisuje Václav Bálek za Allianz. Důležité také je, kde budete poškozené vozidlo opravovat – tedy samozřejmě v případě, že jste poškozeni nebo máte havarijní pojištění. V případě, kdy se rozhodnete pro řešení rozpočtem – vyplacení odpovídající částky bez servisu –, počítejte s nutností návštěvy likvidátora. To samé při volbě nesmluvní opravny. „Pokud si však poškozený vybere servis pojišťovny, pouze předá vozidlo, prohlídku si zajistíme nezávisle. Pojišťovna pak uhradí opravu přímo servisu, poškozený si jen vyzvedne opravené vozidlo. Po dobu opravy pak ještě může využít náhradní vozidlo,“ říká Káňa. Když doložíte všechny dokumenty a škoda je řádně zadokumentována, obvykle se vše vyřeší do dvou týdnů.

Rozhovor: Ptali jsme se Markéty Janovské, mluvčí policejního prezidia

Na jaké tísňové číslo máme po nehodě vlastně zavolat?

Je nejlepší 112, 158, nebo 155? Řidiči i svědci dopravní nehody mohou využít jakoukoliv linku tísňového volání dle konkrétní aktuální situace na místě bouračky. Složky záchranného systému si obratem informace předávají.

Co máme do telefonu říct? A jak nejlépe popíšeme, kde se nacházíme?

Je potřeba co nejkonkrétněji upřesnit místo dopravní nehody. Někde lze využít například čísla sloupů veřejného osvětlení, to samé u železničních přejezdů. V místě, kde to řidič nezná, postačí říct, odkud kam jede, jakým směrem, případně upřesnit poslední obec, kterou projel.

Jak postupovat v případě, kdy jsme svědky nehody?

Doporučujeme na bezpečném místě zastavit vozidlo, obléct si reflexní vestu, poskytnout první pomoc, případně další pomoc účastníkům dopravní nehody. V případě, že je to možné, vyčkejte do příjezdu policie. Pokud to nejde, zanechte na sebe kontakt pro případné svědectví.

V čem řidiči podle vašich zkušeností z praxe nejvíce po nehodě chybují?

Obecně lze říci, že nejčastější problém je v tom, že účastníci srážky neoznačí konečné postavení vozidel po karambolu a následně je z komunikace odstaví. Na místě dopravní nehody si také zapomínají při vystoupení obléct reflexní vesty nebo například v dostatečné vzdálenosti umístit za místo střetu výstražný trojúhelník.

 První pomoc krok za krokem

5. Jestliže poraněný sedí v autě a je v bezvědomí, vyprostíme jej pomocí Rautekova hmatu (podhmatem oběma rukama za paži, která je blíže středu vozu) a vytáhneme šetrně ven. Masáž srdce je prioritní, proto se nebere ohled na případně zlomeniny ani poranění páteře.
5. Jestliže poraněný sedí v autě a je v bezvědomí, vyprostíme jej pomocí Rautekova hmatu (podhmatem oběma rukama za paži, která je blíže středu vozu) a vytáhneme šetrně ven. Masáž srdce je prioritní, proto se nebere ohled na případně zlomeniny ani poranění páteře.
Autor: Svět motorů
● V okamžiku, kdy přijedeme k dopravní nehodě, měli bychom si navléci reflexní vestu a odstavit vůz na bezpečném místě. U havarovaného auta je potřeba vypnout zapalování a zajistit je proti pohybu. Pokud je zachránců více, jeden z nich ještě vhodně umístí výstražný trojúhelník a zavolá záchranku. Ostatní se věnují poraněnému.

● Nejdříve zjišťujeme, zda je při vědomí. Když nereaguje, uložíme jej šetrně do polohy na záda. Na bok se případně ukládá jen na chvilku, a to v případě, že je třeba odstranit zvratky nebo krev. V poloze na boku vytečou a dýchací cesty se tak uvolní. Následuje zvednutí brady a mírný záklon hlavy, který uvolní případně zapadlý kořen jazyka. Jestliže ani poté během chvilky nezačne poraněný dýchat a je stále v bezvědomí, nastupuje masáž srdce. Masíruje se ve středu dolní části hrudníku oběma rukama spojenýma nad sebou ve stejném směru. U překřížených dlaní by totiž za chvíli začal velmi bolet hřbet dolní ruky. Frekvence stlačení je asi 100- až 120krát za minutu, tedy zhruba dvakrát za vteřinu. Jestliže je zachránce sám, přerušuje masáž jen na nezbytně nutnou dobu. Pokračuje v ní do okamžiku, než poraněný začne dýchat, do vlastního zemdlení, vystřídání dalším člověkem nebo příjezdu záchranky.

● Když jsou obnoveny vitální funkce (srdce tluče a poraněný dýchá), je třeba se věnovat krvácení. Před masáží srdce má krvácení přednost jen v okamžiku, kdy hrozí rychlé vykrvácení, například při poranění velkých tepen nebo žil na nohách či krku. Ránu co nejvíce zaškrtíme, třeba prsty, převážeme a zejména u nebezpečného krvácení z velkých tepen přiložíme tlakový obvaz, který ránu stlačí – zabrání se tím krvácení. U velkých poranění na nohách nebo rukách zaškrtíme končetinu nad kloubem (u nohou až v tříslech), zaškrcení necháme takto do příjezdu záchranky. Průběžně sledujeme obvazy, zda neprosakují.

● Zlomeniny nenapravujeme. Jsou velmi bolestivé, proto poraněného jen co nejšetrněji položíme na záda. V případě poranění hrudníku jej uložíme buď na bok (pokud je v bezvědomí) poraněnou stranou dolů – aby se lépe dýchalo zdravou stranou –, nebo ho posadíme s oporou zad (je-li při vědomí) – tělo se více uvolní.

A co v zahraničí?

Jak postupovat, pokud dojde v nehodě například na dovolené? Velmi záleží na tom, kde k ní došlo. V některých zemích musíte volat policii ke každé nehodě, jinde vystačíte s nehodovým formulářem. „Prostudujte si proto pečlivě dopravní a legislativní předpisy státu, do kterého se chystáte vozem vyrazit. Zároveň nezapomeňte zelenou kartu,“ říká Milan Káňa z Kooperativy. Univerzální pravidlo je jediné – ihned kontaktujte svoji pojišťovnu. „V případě autonehody může asistenční linka pomoci při jednání s policií, jednou z nabízených služeb je i zajištění náhradní dopravy. V případě, kdy je proti řidiči vedeno řízení v souvislosti s provozem motorového vozidla, pomůže mu právní asistence. Asistenční služba zprostředkuje klientovi kontakt s právníkem a v případě potřeby zajistí i tlumočení,“ popisuje Ivana Buriánková z České pojišťovny. Ústavy se shodují ještě v jednom: Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte! Vždy kontaktuje asistenční službu. Operátoři se domluví nejen hlavními světovými jazyky, ale i mnoha dalšími.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
14 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851