Jak se polepují auta: Možné je vše | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se polepují auta: Možné je vše

Jak se polepují auta

Fotogalerie

11 fotografií

Zlaté, chromové, růžové, ale klidně i jen průhledné. Výběr fólií na auta je prakticky
neomezený. Jak se nalepují?

(více v čísle 20/16)

Jen málokde potkáte tolik luxusních aut jako v podzemních garážích pražského obchodního domu Kotva. Červené ferrari je tady něco jako stříbrná octavia v přilehlých ulicích. Jenže kvůli tomu tady nejsme. Přišli jsme se podívat, jak se dnes využívají fólie na auta.

Obklopen krásnými mercedesy nás za hlasitého zvuku rapu vítá šéf zdejší pobočky firmy Wrapstyle Jiří Lubínek. „Děláme nejen barevné polepy, řezanou grafiku, ale i ochranné průhledné fólie. Ty se můžou dát na jakýkoliv lak. U starých aut to ale nemá takový smysl. Třeba tento roční mercedes je stále stoprocentně zachovalý. Proto na něj instalujeme průhledný ochranný film,“ ukazuje. „A když jej majitel bude chtít třeba za tři roky prodat, jen ho odstraní a vůz bude jako nový. Původní lak se u supersportů velmi cení,“ říká. Jenže podobná ochrana se používá proti kamínkům i u řádově levnějších aut. A klidně ji lze využít například pouze na přední část vozu, což vyjde výrazně výhodněji než celopolep.

O kousek dál stojí vozítko Ligier pro patnáctileté. „Na tomto prskoletu uděláme efekt cákanců. Budou rychlé a blýskavé. Černé části vzniknou na plotru a následně se dolepí. Nejprve se však musí vytvořit bílý podklad a černá matná střecha,“ ukazuje Lubínek na další stroj, který zde stojí. Velký Mercedes-Benz GL je tu pouze z důvodu tónování skel. I v tomto případě jde o nalepovací film.

Polep je potřeba co nejvíce napnout. Naštěstí s ním jde pracovat i po přichycení na karoserii.
Autor: Matouš Jelínek

Čistota je základ

Práce na vnějším polepu vždy začíná očištěním. „Odstrojíme části, které by nám překážely – třeba označení na autě, kliky a značky. Vůz si necháme umýt, ale stejně jej ještě dočišťujeme. Bereme to modelínou, abychom odstranili úplně vše včetně asfaltu nebo much. Povrch musí být dokonale hladký,“ říká náš průvodce, který se v oboru pohybuje už jedenáct let. Mimochodem jeho rukama prošly i takové skvosty jako třicetimilionové LaFerrari, Bugatti Veyron či Porsche 918 Spider.

„Ve finále nejvíce času zabere právě příprava vozu. Dokonale očistit třeba kapotu je často náročnější než ji polepit,“ vysvětluje Lubínek. „U tohoto vozu se navíc čistí a ošetřuje interiér, voskují kola a instalovat budeme i krycí fólii na čelní sklo,“ popisuje. Díky tomu, že u všech možností majitel vy užil nejkvalitnějších dílů, se cena za zdejší servis vyšplhá k devadesáti tisícům. Obyčejnější polep vozu základními barvami ale seženete i za dvacet tisíc.

To už se sledovaného mercedesu ujímá Petr Pospíšil. Z velké role šířky 152 centimetrů odřezává kus odpovídající délce prahu. „Samotná fólie je kryta z obou stran. Ještě před instalací proto musíme tyto další fólie odlepit,“ říká Pospíšil.

Z celulózy

Pracovník v tu chvíli na auto rozstřikuje speciální lepicí roztok. „Barevné polepy se dělají nasucho, průhledné včetně okenních namokro. V tomto případě využíváme gel na bázi celulózy,“ dodává, když za asistence kolegů předem připravený kus přikládá na karoserii. „Na vyhlazení máme různé stěrky a filc. U nalepovacích filmů je důležité zvolit i správný tlak. Některé obsahují lepidlo s krystalky skla, ukrývajícími miniaturní kapičky lepidla. Tlakem praskají a pojivo rozléváte,“ vysvětluje. Neobvyklé nejsou ani polepy s miniaturními kanálky. Když fólii položíte, lehce se nadnáší a klouže po povrchu. Ve chvíli přihlazení se lepidlo rozlije do kanálků a drží. Když náhodou vznikne vzduchová bublinka, snadno lze vytlačit kanálky ven.

U našeho auta sice vypadá operace zpočátku dost nevzhledně, jenže Pospíšilovi stačí ani ne dvacet minut, aby nanesenou fólii dokonale vyhladil. „Nyní odřežu nepotřebné kusy a zapasuji okraje,“ popisuje nám. Práce s odlamovacím nožem milimetry od laku auta za miliony by nás stresovala, on však prořezává vlasové spáry karoserie s klidem kardiochirurga. Kraje polepu, který materiálem připomíná dokonale průhlednou pláštěnku, pak ohýbá a lepidlo vysušuje fénem.

„U barevných polepů je teplo důležité pro změkčení fólie. Bez něj bychom ji nenatvarovali. Využíváme k tomu i horkovzdušné pistole s regulací teploty,“ bere si slovo opět Lubínek.

Klidně zlaté

Operace boku je hotova. Na první pohled bychom absolutně nepoznali, že je na autě nanesena ochrana. „A to ještě není navoskované,“ říká zdejší šéf. Ale je to práce – průměrně zabere kompletní polep deset hodin ve dvou lidech. Jaké jsou trendy posledních let? „Dříve jsme měnili vozy hlavně z bílých na černé a naopak. Zájem byl i o matnou černou. Nyní se lidé začínají rozhodovat pro pestřejší barvičky,“ vysvětluje Lubínek. Mladí se podle něj nebojí jít do křiklavých odstínů. „Starší a usedlejší klientela volí hnědé, bronzové, šedé i antracitové. Auto je zajímavé, ale pořád z něj může vystoupit někdo v obleku. Trvá zájem o matné barvy. Takovou fólii totiž nerozeznáte od matného laku. U lesklé barvy nikdy nebude mít fólie takovou hloubku jako klasický nástřik,“ dodává. Jenže barvu můžete tímto způsobem měnit klidně donekonečna.

Je libo pastelově zelenou, nebo zářivě zlatou? Paleta polepových fi lmů je obrovská. Navíc se dále rozrůstá
Autor: Matouš Jelínek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
20 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851