Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jak se vyrábí autochemie: Je to alchymie

Jak se vyrábí autochemie

Fotogalerie

11 fotografií

Víte, že po celé Evropě můžete koupit české autokapaliny? Vypravili jsme se na Zlínsko, kde se vyrábějí.

(více v čísle 23/16)

Jen pár set metrů od Slušovic na kraji Neubuze stojí v areálu bývalého legendárního JZD moderní fabrika. Nyní zde ale neplní plán soudružky dojičky, vznikají tu autokapaliny – různých druhů a pro někoho možná překvapivě i značek. „Jsme rodinná firma s českým kapitálem. Začínali jsme v roce 1990 výrobou plastů. Přípravkům pro auta se věnujeme od čtyřiadevadesátého,“ vysvětluje nám Vít Erben z marketingu společnosti DF Partner, jak se společnost jmenuje. Pokud vám tento název nic neříká, jistě si vzpomenete na obchodní značku Sheron. Vyrábějí zde však kapaliny od chladicích po ostřikovací i pro automobilky nebo sítě čerpacích stanic.

Miliony litrů

To už stojíme na začátku linky. Právě sem přijíždějí suroviny, ze kterých na druhé straně výrobny vyjedou hotové produkty. „Objemově nejdůležitějšími surovinami jsou etanol a voda,“ vysvětluje zdejší šéf logistiky Martin Záhořák. Jen toho prvního zde mají v tanku uloženo až 2,5 milionu litrů. „Z pohledu odbytu je pro nás zásadním obdobím zima. Proto se snažíme předzásobit, abychom například v případě dlouhodobé kalamity mohli rychle reagovat,“ popisuje Záhořák. Mimochodem ještě donedávna firma bojovala s nedostatečnou kvalitou českého lihu. Dovážela jej proto dokonce až z Brazílie. „Metanol zde ze zdravotních důvodů zásadně nevyužíváme. Jde ale i o to, aby se například u kapaliny do ostřikovačů zákazník nechytil za nos,“ vysvětluje Erben, proč je kvalita důležitá. Vody zde mají v zásobníku 1,5 milionu litrů – část z ní je zároveň požární rezervou. Přece jen výroba, kde se pracuje s lihem, má extrémní nároky na požární bezpečnost.

Vše vlastní

První, co nás vítá při vstupu do samotného výrobního závodu, jsou stohy plastových obalů. „Už rok si část i sami vyrábíme. Zvládáme jedenáct druhů – od levných pro supermarkety po naše prémiové,“ říká Vít Erben, když procházíme kolem lisu, který zabírá celou místnost. Zhruba deseticentimetrové plastové válečky se závitem stroj nahřívá, pak jsou ve formě vyfouknuty do tvaru dvoulitrové láhve. To se opakuje až 2500krát za hodinu. Přes sklad etiket, ve kterém vidíme loga známých i neznámých firem, konečně míříme do zdejší kuchyně – tedy výrobní části.

„Dělí se to zde na míchárnu a plnírnu,“ popisuje na stanovišti manažer kvality Petr Kalenda. Kapalina se nejprve připravuje v nádobách velikosti 3000 litrů – tak velká je jedna šarže. „Právě nyní se chystáme připravovat letní směs. Vše řídí počítač. Množství komponent a postup je samozřejmě pevně daný a pravidelně kontrolovaný,“ říká Kalenda.

Když je směs asi po patnácti minutách míchání hotova, čeká ji pokaždé testování. „Kontrolujeme například PH, hustotu či index lomu, který by prozradil jakoukoliv odchylku od stanovené receptury. U zimních kapalin se zkoušejí i nemrznoucí vlastnosti,“ vysvětluje Kalenda.

Testují i zaměstnanci

Jak se vlastně vymýšlí samotná receptura? „Nejdůležitější je definování požadavků. Jsme schopni vyrobit prakticky cokoliv. Hrajeme si rádi, ale ne vše by zákazník zaplatil. Když kapalinu vyvineme, čeká ji náročné laboratorní testování,“ popisuje Erben z marketingu. Měří se vodoodpudivost, čisticí účinky, ale například i barevná stálost výrobku. „Mě osobně ale nejvíce baví výběr vůně. Testujeme různá aromata a nezávisle je hodnotíme. Je to velká alchymie. Výrobky také ještě před uvedením na trh rozdáváme svým sto šedesáti zaměstnancům, kteří nám pak sdělují svůj názor. Jsou to takoví testovací jezdci,“ směje se Erben.

Když je namícháno, míří kapalina do plniček. Pracovnice na jednom stanovišti dává na pás prázdné obaly. Šest trysek je pak v mžiku naplní. Automat pak sám nasadí a správným momentem dotáhne víčka, a dokonce i nalepí etiketu. „Další lidé zkontrolují těsnost výrobku. V pravidelných intervalech se zkoumají etikety nebo moment utažení,“ vysvětluje manažer kvality.

Některé suroviny se přidávají dodatečně.
Některé suroviny se přidávají dodatečně.
Autor: Jiří Pekárek

Do všech koutů

Naplněné lahvičky se postupně hromadí na paletě. Ještě než se dostanou k zákazníkovi, čeká je cesta skladem. A to doslova! Ještěrka je vyzvedne do jednoho z regálů, které dosahují výšky až 11,5 metru. Jenže regálem samospádem ujedou osmnáct metrů do místa expedice. „Právě z této strany je pak odebíráme a posíláme k jednotlivým zákazníkům,“ vysvětluje Vít Erben. Typickým odběratelem jsou například čerpací stanice nebo supermarkety. I proto se do objednávky přibalí další artikly, které firma dodává: žárovky, oleje nebo třeba lopaty na sníh. Mimochodem ať už se jedná o benzínku v Aši nebo supermarket v Bratislavě, vždy dostane svoji objednávku do 24 hodin.

A kolik se toho tady vlastně vyrobí? V případě, že by všech pět zdejších linek jelo na maximální kapacitu, vyprodukovala by továrna až 340 000 litrů kapalin, tedy 650 palet za den.

Víte, že…

… veškerá voda, kterou výrobky obsahují, musí být demineralizovaná? Využívá se pro to princip reverzní osmózy. Jinak by tvrdá voda na skle mohla zanechávat stopy.

… zimní směs do ostřikovačů se skládá z více komponent? Vyrobit letní je však komplikovanější, neboť odstraňování hmyzu není jen tak.

… nemrznoucí vlastnosti se testují přístrojem zvaným kryostat? Ten je schopen kapalinu ochladit až na -90 °C.

… produkty z Neubuze putují do celého kontinentu? Samozřejmě je koupíte hlavně ve střední Evropě. K mání jsou i na Balkáně, v Německu, ale také Británii a Skandinávii.

… v současném areálu společnost vyrábí od roku 2012?

… celkem zde z více než 1500 druhů surovin vzniká přes 900 typů výrobků?

… u každé šarže je díky systému kvality možné jednoduše dohledat původ všech komponent?

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
23 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851