Řidič pojízdného pekařství: Za vůní čerstvého chleba | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

3. 8. 2016

Řidič pojízdného pekařství: Za vůní čerstvého chleba

Řidič pojízdného pekařství

Fotogalerie

6 fotografií

Zástup čekajících zájemců před pojízdnou prodejnou pečiva dává tušit, že je tu k dostání něco, co v blízkém obchodě nikoli.

(více v čísle 25/16)

Poblíž bíložlutého Renaultu Master u velké křižovatky a autobusových zastávek v Mukařově u Prahy co chvíli zastaví auto nebo přijde místní. Kupují chleba, pečivo, koláče, koblihy či obložené housky a bagety. „Teď před polednem už zájem znatelně uvadá, ale měli byste to vidět hned po otevření v pět ráno – v řadě tu čeká i pět šest lidí,“ říká řidič a prodejce pečiva v jedné osobě Pavel Hovorka. Jak podotýká, jen obslouží jednoho zákazníka, na konci zástupu přibude hned jiný.

Na nohou je už od půl třetí, ve tři nakládá čerstvé zboží v pekárně v Újezdě nad Lesy. Z pekařských beden umisťuje do polic desítky pecnů a šišek chleba, plní přihrádky dalamánky, houskami a rohlíky, do lednice s vitrínou ukládá pečivo plněné salámem, šunkou nebo sýry. „Jen sladké nechávám v cukrářských bednách, aby se transportem třeba nepomačkalo. To víte, nakupuje se i očima,“ říká prodejce, který za volantem pojízdného pekařství kroutí už pátý rok.

Na cestě

Denně ujede necelých sto kilometrů, nehody se mu naštěstí vyhýbají. „V noci jsou největším rizikem zvířata, aut je tou dobou pomálu,“ říká Hovorka. Přesto si na jeden drobný střet vzpomíná – na úzké okresce mu protijedoucí řidič urazil zrcátko. Největší poškození auta se paradoxně přihodilo v místě prodeje. „I přes varovný kužel mi valníkový transit s nástavbou jako nožem uřízl několik centimetrů po celé délce výklopné střechy nad prostorem pro kupující,“ popisuje stotisícovou škodu.

Ve čtyři má naloženo, za další půlhodinku je na místě. Dnes v Mukařově, zítra zase třeba v Neratovicích nebo Kostelci nad Černými lesy a na dnešním místě bude prodávat jeho kolega Vladimír Dvořák. Regály a přihrádky plné pekařských výrobků Hovorka převáží podle svých slov s citem, ale zase ne příliš úzkostlivě. „Jedu, jak mi to silnice dovolí. Na rovném přehledném úseku klidně devadesátkou, na kruhovém objezdu se zase trochu šourám, auto se naklání – nechci mít půlku zboží na zemi,“ vysvětluje.

Po příjezdu na místo ještě půlhodinku připravuje prodejnu – před zvednutím bočního panelu, který při jízdě chrání vitrínu vozu a při prodeji zase kupující před deštěm nebo sluncem, musí auto zajistit ruční brzdou a vypnout motor. Bez toho se elektrické zvedání panelu nedá do pohybu. Teprve pak plní poslední prázdné přihrádky a okolo páté začíná s prodejem. „To se objevují první autobusy a řada lidí přestupuje. Většina se u mě zastaví,“ říká Hovorka.

Za volantem je Pavel Hovorka za tmy i přes den. Při jízdě v noci považuje za nejnebezpečnější zvířata, za světla zase bezohledné řidiče.
Autor: Jiří Pekárek

Pět až jedenáct

„Prvních šest hodin si prakticky nesednu, hlavně v době do osmi. Potom už jsou lidé v práci a děti ve škole, takže zájem postupně opadne,“ popisuje prodejce. Později dopoledne pak podle něj tvoří klientelu hlavně místní – penzisté či maminky s dětmi. Po poledni zájem uvadá. Taky už není téměř co prodávat. „Jako první zmizí okolo desáté plněné bagety a housky,“ říká. Rychle jsou pryč také koláče s ovocnými náplněmi a koblihy. V době naší návštěvy už zbývaly jen asi dvě desítky šišek chleba, nějaké rohlíky, housky a pár koláčů s tvarohem nebo povidly.

Prodej obvykle končí okolo patnácté hodiny. Výjimečně i dříve, to když už toho v prodejně moc nezbývá. Před odjezdem je třeba sklopit ochranný panel vitríny, ale zapomenout na to řidič nemůže, po odbrzdění a nastartován motoru by se jinak ozval varovný signál. Míří znovu do pekárny vrátit neprodané zboží, ale hlavně celé auto a především vnitřní prostory umýt. „Každý den mi to zabere hodinku, doma jsem okolo páté odpolední,“ popisuje Hovorka. U vozu pravidelně kontroluje olej, vodu a tlak v pneumatikách. „Auto bylo na třech garančních prohlídkách a přednedávnem na první technické – vše bez potíží,“ říká Hovorka. Také ostatní opravy a servis se odehrávají mimo pracovní dobu, aby auto zbytečně nestálo – se servisem se na tom vždy dá dohodnout. Jako ranní ptáče chodí řidič spát okolo deváté, nejpozději před desátou hodinou večerní, a příští den to začíná nanovo. Všech pět pracovních dní a každé druhé sobotní dopoledne.

Doklady k pekařství na kolech

Stačí oprávnění skupiny B, navíc musí mít řidič/prodejce také platný klasický hygienický průkaz do potravinářského provozu. Doklad vydává praktický lékař na základě prohlídky a stojí 400 Kč. Má platnost na dobu neurčitou, ale musejí se zachovávat jistá pravidla – například při prvních příznacích jakýchkoli střevních nebo kožních problémů jít okamžitě k doktorovi a podobně.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
25 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851