Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 8. 2016

Jak se řadit v kolonách: Záchrannou uličku neovládáme

Jak se řadit v kolonách

O prázdninových jízdách štvou kolony úplně každého řidiče. Češi se v nich ale doma neumějí chovat. Není proto divu, že tápou i v zahraničí, kde je spousta věcí jinak.

(více v čísle 26-27/16)

Běžný obrázek z českých silnic – dva nebo tři souběžné zástupy stojících nebo pomalu popojíždějících vozidel. Průjezd pro záchranáře, hasiče nebo policii, takzvanou záchrannou uličku, začnou čeští řidiči vytvářet, až když slyší sirény, nebo dokonce vidí majáky ve zpětném zrcátku. „I když pravidlo pro vytváření záchranné uličky v Česku platí už deset let, stále to neumíme,“ říká šéf Besipu Martin Farář. „Pokuty za to v Česku jsou stanoveny na 2000 korun v blokovém řízení,“ vypočítává Ivana Nguyenová z Policejního prezidia. Kolik policie vybrala na pokutách za tento přestupek, však policejní statistiky neuvádějí, protože to podle našich zkušeností neřeší.

Problém jsou i vteřiny

Průjezd oblastí kolon, kde není tři metry široký záchranný kordon vytvořen, je v důsledku neznalosti řidičů zdržen často o několik minut – shodují se na tom jak hasiči, tak záchranáři. Zvláště ti druzí však upozorňují, že každá prodleva může ohroženého člověka stát zdraví nebo i život. „Když přijedeme na místo ohrožení lidského života s pětiminutovým zpožděním, může to mít i fatální následky,“ potvrzuje ředitel záchranné služby Trans Hospital Bořek Bulíček. S jeho názorem souzní i mluvčí středočeské Zdravotnické záchranné služby Petra Effenbergerová: „Každé zbytečné prodlení může zmařit lidský život, třeba mozek vydrží bez kyslíku jen tři až pět minut!“ A i když podle ní dojede sanitka ještě včas a život dokáže zachránit, uzdravování i následná rekonvalescence pacienta trvají zbytečně mnohem déle.

Co v cizině?

V zahraničí platí pravidlo záchranné uličky také a na jeho dodržování jsou velmi citliví. Třeba v sousedním Rakousku se může pokuta neukázněnému řidiči vyšplhat až na 2180 eur, v přepočtu 58 860 korun! Všichni tam toto pravidlo dodržují. „Na cestách v Německu nebo Rakousku se mi nestalo, že by záchrannou uličku nezačali tamní řidiči utvářet ještě před zastavením v koloně,“ dává zkušenost Bulíček. Při cestách k moři na tříproudové silnici ovšem nezapomínejte, že proti české praxi, kde vzniká průjezdní kordon vpravo, se ulička vytváří více vlevo – když si nejste jistí, řiďte se příkladem tamních řidičů.

Proč to máme jinak

Z odlišného řazení doma a v cizině musí mít čeští řidiči těžkou hlavu. „Pokládáme náš způsob za logičtější, protože záchranný pás co nejvíce vpravo umožňuje snadnější vjezd a výjezd z vícepruhové komunikace,“ vysvětluje bez dalších podrobností české specifikum Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Základní pravidla záchranné uličky

■ Uličku je třeba začít vytvářet ihned, jakmile se vozidlo dostane do kolony.

■ V Česku platí, že na dvouproudé komunikaci se obě řady vozidel rozestupují co nejblíže k okrajům vozovky, aby třímetrový průjezdný pás vznikl uprostřed. Stejně to je v Rakousku, Německu či ve Slovinsku.

■ Na tříproudé komunikaci v České republice se doprava řadí nejblíže k pravému okraji vozovky, automobily ve zbylých dvou pruzích pak zamíří co nejvíce doleva ke svodidlům dělicího pásu. Záchranná ulička tak vzniká vpravo.

■ V zahraničí je to obráceně! V Rakousku, Německu či ve Slovinsku se ke středovým svodidlům stahují jen auta z nejbližšího pásu, všechna ostatní vozidla ze zbývajících pásů pak doprava. Třímetrový koridor pro průjezd záchranářů se vytváří vlevo.

 

Tři otázky pro Bořka Bulíčka, ředitele záchranné služby Trans Hospital

Kolik času ztratíte kvůli včasnému nevytvoření uličky?

Od několika vteřin až po minuty – neukázněný řidič často dokáže zablokovat komunikaci tak, že se nehne ani kolo.

Vytvářejí Češi uličku už v okamžiku, kdy se vytvoří kolona, nebo až když slyší nebo vidí přijíždět záchranáře?

Troufnu si tvrdit, že uličku vytvářejí příliš pozdě, teprve když slyší houkání. Nedávno cestou ze Švýcarska jsem se v Německu dostal do čtyř kolon v délce od pěti km do 12 km a vždy řidiči automaticky vytvořili uličku hned, aniž by něco blikalo či houkalo.

Jak významně se zdržení z průjezdu kolonou může projevit na době dojezdu sanitky na místo zásahu?

Pokud se blondýna v BMW X5 před vámi rozhodne, že všichni řidiči před ní uhýbají proto, aby ona mohla dorazit včas ke kadeřníkovi, vyrazí před sanitkou vpřed a zablokuje kompletně průjezd. Než se pak cesta pro velkou sanitku uvolní, trvá někdy i pět minut.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
26-27 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851