Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Zákaz vjezdu pro vozidla N1: Řidiči dodávek, víte, že dál nesmíte?

V Loužnici kdysi umístili značku kvůli těžkým autům. Teď za ni nesmí ani dodávka.

Fotogalerie

6 fotografií

Od ledna platí v Česku značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů i pro lehké užitkové vozy. Známe dokonce případ řidiče, který už za její nerespektování dostal pokutu. Starostové malých obcí se bouří, protože s tím mají výdaje.

(více v čísle 32/16)

Od ledna se změnil význam značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů (označení B4). Tabule předtím platila jen pro užitková auta nad 3,5 tuny, ovšem od letošního roku nově i pro všechny automobily, které mají kategorii „nákladní“ uvedenu v technickém průkazu. V případě doslovné aplikace dokonce platí i na lehké nákladní užitkové vozy či kombíky kupované kdysi s přepážkou kvůli odpočtu DPH.

Ministerstvo dopravy sice uklidňuje, že to není cílem právní úpravy, ale policisté a strážníci zkrátka tuto zbraň v rukou mají. A pokud se rozhodnou, že budou kasírovat, nic jim nebrání! Už se nám ozval řidič Luděk, který dostal v Jablonci nad Nisou dvousetkorunovou pokutu za vjezd za značku s dodávkou Fiat Ducato Maxi.

Nečekaná komplikace

Až do ledna jsme si jako řidiči osobních aut nevšímali, na kolika místech jsou značky B4 instalovány. Teď ale zjišťujeme, že s testovacími pickupy nebo dodávkami nesmíme často ani do levých jízdních pruhů po Praze.

Očividně o tom přitom motoristé nevědí. Stejně tak jako o faktu, že mají zápis „nákladní vozidlo“ v dokladech svého auta. „Značka opravdu zakazuje vjezd všem nákladním automobilům bez ohledu na jejich kategorii či hmotnost,“ potvrdil nám Tomáš Neřold z ministerstva dopravy s tím, že v tomto znění je značka v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci uzavřenou ve Vídni roku 1968.

Žádná kategorie nákladních vozidel tak není z působnosti této značky vyňata a platí i pro vozidla kategorie N1. „Případná modifikace platnosti této dopravní značky je umožněna dodatkovou tabulkou s uvedením hmotnosti vozidel, pro která tato značka platí, nebo může být hmotnost uvedena přímo ve značce,“ končí Neřold s tím, že nikomu nejde o pokutování dodávek. Ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, se ale takové upřesnění nedočtete!

Živnostník je bit

Novinka se nelíbí ani pražskému živnostníkovi Janu Pavluvovi. Nechápe, proč by měl mít najednou stopku na svá služební auta, a vidí za tím další ústrky vůči podnikatelům. Poslal proto na ministerstvo dopravy dopis s žádostí o vyjádření a seznámil nás s ním i odpovědí legislativního odboru. „Cílem úpravy značky B4 rozhodně není zaměřovat se a postihovat poctivé podnikatele a celkově majitele vozidel kategorie N1. Za nákladní automobil je nutné považovat motorové vozidlo určené pro přepravu nákladů. Takový automobil je rozlišitelný a považovat za nákladní Škodu Octavia Combi, která má v osvědčení o registraci vozidla vyznačenu kategorii N1, je přílišný formalismus,“ až nečekaně racionálně odpověděl legislativní odbor ministerstva dopravy.

Ani u dodávek postavených na podvozku osobního automobilu podle ministerských právníků nelze s ohledem na organizaci provozu na pozemních komunikacích hovořit jako o nákladním automobilu.

Poznáte rozdíl? Dvě na pohled skoro stejná berlinga se liší nápisem v osvědčení o registraci. Modré je osobní M1 a červené nákladní N1. V případě aktivního strážníka by tedy mohl jeho řidič dostat pokutu za vjetí za značku i přes zákaz.
Poznáte rozdíl? Dvě na pohled skoro stejná berlinga se liší nápisem v osvědčení o registraci. Modré je osobní M1 a červené nákladní N1. V případě aktivního strážníka by tedy mohl jeho řidič dostat pokutu za vjetí za značku i přes zákaz.
Autor: Svět motorů

Dokonce i policisté a strážníci obecní policie prý kromě jazykového výkladu respektují také metodu logického a systematického výkladu práva. Jenže případ našeho pokutovaného čtenáře o tom nevypovídá…

Obce smějí, ale nemusí

Situaci by vyřešilo přelepení všech značek s omezením hmotnosti nad 3,5 tuny. Města a vesnice k tomu však nikdo nenutí a současně jim na to ani nepřispějí. „Obec by si měla stejně jako u jakékoliv jiné dopravní značky přizpůsobit její platnost tak, aby vyhovovala místním dopravním potřebám,“ říká ministerstvo dopravy. Dodává, že obce přece nemusejí nákladně měnit celé značení, ale stačí jim pouze dolepit štítek s nejvyšší povolenou hmotností. Nebo jen tuto specifikaci umístit na dodatkovou tabulku pod značkou.

„To je ale jen vyhazování peněz daňových poplatníků. Máme rozpočet na mnohem důležitější věci než zbytečnou změnu značení. V naší obci jsme zatím ulici nedoznačili a chci, aby ministerstvo tuto novinku zrušilo,“ zlobí se Marcel Tiler, starosta obce Loužnice v Libereckém kraji. Tam kvůli mostku s omezenou nosností kdysi zakázali vjezd velkým nákladním autům. Nikoho tehdy nenapadlo, že se jednou bude zákaz vjezdu vztahovat i na dodávky, jakými jezdí místní občané. Vesnice o 220 obyvatelích má přitom rozpočet napjatý a každá tisícikoruna vydaná na úpravu značení je citelná.

„Ministerstvo tvrdí, že s tím nemají tři čtvrtiny obcí problém a prý jsem jen potížista. Ale nás se tady nikdo na nic neptal. A pokud vím, žádný výzkum neprobíhal ani jinde,“ krčí rameny starosta Tiler. Už proti novince vystoupil i na Sdružení obcí Libereckého kraje (SOLK). Zjistil však jen to, že to řada obecních vedení vůbec netuší a neřeší, že teď jejich obyvatelé při zajíždění do některých ulic porušují předpisy. Některé svědomité obce sice už investovaly do přelepení značek, ale je jich minimum. Ostatním starostům je to fuk až do chvíle, dokud sami nezjistí, že mají doma či na radnici lehké užitkové auto spadající do kategorie N1. Místo upřesnění hmotnosti to pak vyřeší pro místní třeba dodatkovou tabulkou „Dopravní obsluze vjezd povolen“. Kdo ale tvrdí, že se význam značky prakticky nezměnil, mýlí se. Změnil se – a pořádně!

Starosta obce Loužnice Marcel Tiler nesouhlasí s tím, aby z rozpočtu přelepoval nějakou značku podle ministerského pokynu
Starosta obce Loužnice Marcel Tiler nesouhlasí s tím, aby z rozpočtu přelepoval nějakou značku podle ministerského pokynu
Autor: Svět motorů

 Co říká vyhláška o značce B4

Do 31. 12. 2015 vyhláška č. 30/2001:

Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

Od 1. 1. 2016 vyhláška č. 294/2015:

Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
32 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851