Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

19. 12. 2016

Spočítejte si náklady na auto: Kolik stojí vlastnictví auta?

Spočítejte si náklady na auto

Na český trh přichází zajímavá novinka – ještě před pořízením ojetiny si budete moci spočítat, na kolik vyjde její další provoz včetně součástek a amortizace. Jak to funguje?

(více v čísle 42/16)

Jedněmi z nejčastějších dotazů, které nám zasíláte, jsou ty kolem koupě ojetiny. Vybíráte mezi několika vozy a po nás chcete rozhodnutí. Tady je ale každá rada drahá, protože neznáme minulost vozidla, jeho servisní historii ani předpokládané náklady do budoucna.

Proto nás velmi zaujala webová aplikace společnosti Jitis, která prý přesně toto umí za poplatek 162 Kč. To pochopitelně nemohlo zůstat bez naší pozornosti. Funguje to od letošního jara pro 20 000 modelů osobních aut (ale třeba Mercedes- Benz chybí, protože je nemožné získat vstupní data) a za tu dobu ji využily tisíce motoristů. A ti ostatní s tím brzo začnou – inzertní server Sauto.cz minulý týden odhalil, že chce službu začít nabízet. Pro představu si nechal spočítat předpokládané náklady na tříleté vlastnictví ojetin. Pro případného kupce je to totiž možná důležitější údaj než okamžitá cena ojetiny. Prý se přesně takhle budou už brzo prodávat ojetá auta – stejně tak, jako si před koupí lednice ověříte její spotřebu na energetickém štítku.

Tisíce rozdílů

Z modelového příkladu pár ojetin například vyšlo, že u astry nečiní náklady na provoz o mnoho více než u prémiového BMW 1. Jenže u příkladu mondea proti pětkovému BMW už jsou rozdíly citelné. „Jen nutné náklady na údržbu, opravy a práci servisu u BMW vyšly o 100 000 korun dráže,“ přibližuje František Prošek, manažer serveru Sauto.cz. Položkou, která situaci zásadně promění, je „zanedbaná údržba“, alias co by se mělo v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech již opravit, a neudělalo se to. Pro každé auto jsou totiž předepsány povinné servisní úkony typu „výměna rozvodového řemene“, které jsou celkem nákladné a mohou nákup ojetiny pořádně prodražit.

Bohužel je typické, že přesně předtím stávající majitel radši auto prodá a náklady přenese na druhého. „Proto je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled udělaných oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli,“ upřesňuje Prošek. A právě proto, aby nový majitel věděl, na co se má ptát, přišel Jitis s online srovnávačem. Zdarma spočte náklady na kilometr, u placené verze pak jde do mnohem podrobnějších detailů.

Na druhou stranu aplikace primárně neřeší stáčení tachometrů, proti kterému dlouhodobě bojujeme – počáteční stav kilometrů pro výpočet totiž zadává uživatel. Ovšem neplatí, že by manipulaci vůbec neodhalila – dokáže totiž napovědět, zda jsou data pravdivá či nikoliv. Třeba tím, že při tak malém avizovaném nájezdu ještě nebyl důvod měnit rozvodovou sadu, jak prodávající tvrdí. Auto tedy musí mít najeto buďto víc, nebo prodávající lže o vykonané údržbě. Ať tak, nebo tak, vždy je to důvod k nedůvěře.

K čemu je to dobré?

Za společností Jitis stojí inženýr Zdeněk Svoboda, první předseda technické sekce Svazu dovozců automobilů, s letitými zkušenostmi s autorizovanými servisy. Založil mnohá dealerství a roky pracoval pro BMW. Podle něj se dá skoro na korunu spočítat, jestli je jedna ojetina výhodnější než druhá. Přiblížil nám to jeho spolupracovník Robert Rabiňák: „Pokud si jdete koupit auto, tak víte plus minus jaké a vyberete si třeba pět aut od Aše až po Třinec. Nejdříve selektujete ta, která odpovídají vašemu profilu, a zůstanou například dvě vozidla. Pak je zadáte do našeho systému a výstup z něj použijete při komunikaci s autobazarem nebo přímým prodejcem, který vám doplní technický stav. Tato data zadáte a dostanete přesnější obraz o stavu vozu a o tom, co vás kdy bude čekat za výdaje. Následně můžete vzít mechanika a jet se podívat pouze na vybrané vozy. V opačném případě si vezmete dovolenou i s mechanikem a nemálo peněz a uděláte si na tři dny výlet. Bohužel ani ten mechanik nezná data, která my poskytujeme. On každý ví všechno, ale když dojde na to říct, kdy se na vozidle budou měnit rozvody a tlumiče, tak to neví, a zaklínadlo rozvody ve 120 000 km je opravdu špatně a silně se to může vymstít. Náš systém neříká jen kilometry zbývající do výměny, ale i čas výměny, potřebný čas pro výměnu, počty kusů a další.“

Zdeněk Svoboda chce svou aplikací zásadně změnit postupy při nákupu ojetých aut a jejich servisování
Zdeněk Svoboda chce svou aplikací zásadně změnit postupy při nákupu ojetých aut a jejich servisování
Autor: Petr Slováček

Kvalifikovaný odhad?

Při vkládání dat do aplikace vycházeli tvůrci z neveřejných databází od výrobců automobilů, servisních sítí, ze zkušeností nezávislých opravců a někde vše korigovali kvalifikovaným odhadem. Tady jsme sice zaváhali, ale nemáme důvod kalkulacím nevěřit. K finálnímu výpočtu pak stačí jediné – zapsat do systému pravdivá vstupní data pro konkrétní vůz.

Jenže k tomu je zapotřebí spolupráce prodávajícího. Když v Jitisu zkoušeli obvolat pár autobazarů, dostali odpověď jen ve třetině případů. Ve zbytku vůbec žádnou nebo jen vyjadřovala neochotu prodejce cokoliv dalšího o autě zjišťovat a vyplňovat. Bohužel to ze všeho nejvíc ukazuje na kulturu autobazarů v ČR a může podle nás životaschopnost aplikace řádně prověřit.

Využitelnost výpočetního programu – na kterém prý pracovaly desítky erudovaných matematiků – je ale mnohem širší. „Náš systém totiž umožňuje predikovat, co se s autem bude dít. Podle toho řeší, kdy objednat jaký díl. Vždyť dnes teprve v servisu začínají řešit, co se s autem děje. Diagnostikují závadu a objednají součástky. To je ale zbytečná zátěž na logistiku. Servisy jsou zaváženy třikrát denně a o to jsou díly předraženy,“ vypočítává Zdeněk Svoboda. Jeho vizí je revoluční služba trvalé péče o auto. Servis prostě bude v jakýkoliv okamžik vědět na základě průměrného nájezdu a řidičského stylu zákazníka, kdy asi bude potřebovat novou spojku, destičky nebo výfuk. Nebude muset držet skladem díly na dobu, „až se budou hodit“, ale objedná je včas podle potřeby konkrétního vozu. „Vždyť dnes dáváte auto do servisu a podepisujete bianco šek, že vám ho opraví. Je to věc důvěry,“ krčí rameny Svoboda.

V testovacím provozu už to rok zkoušeli na padesáti dílnách a funguje to. Naráží ovšem na neochotu servisů připravit se takto dobrovolně o díl zisku. Pokud se program rozšíří, ušetří totiž prý až čtvrtinu z ceny servisu. Dokáže se sám učit a korigovat další výpočty na základě nových dat. Dost peněz zachrání už při koupi – Jitis spočítal, že za menší vozy přijde majitel během šesti let držení na provozu, servisu a amortizaci o 350 000 korun. U větších až o 600 000 korun!

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851