Byli jsme u školení policistů na polygonu: Majáky ve skluzu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

4. 1. 2017

Byli jsme u školení policistů na polygonu: Majáky ve skluzu

Byli jsme u školení policistů na polygonu

Fotogalerie

6 fotografií

Piráti a zdrogovaní řidiči už policistům tak snadno neujedou. Od července se totiž strážci pořádku učí zvládat situace, s nimiž se v běžném provozu setkávají jen zřídka. Jak takový výcvik probíhá, jsme byli zjistit v Jihlavě – Hosově.

(více v čísle 43/16)

Na zkušebním polygonu řvou motory, stříká voda od kol a hvízdají pneumatiky. Řidiči pětadvaceti služebních octavií dopravních policistů z jihu Čech, jižní Moravy a kraje Vysočina se tu už od rána učí zvládat nečekané situace. Na programu je vyhýbání nenadálým překážkám, brzdění a rychlé zastavení na úzké kluzké vozovce, smyky v „namydlené“ zatáčce či zvládání aquaplaningu. Má to své příčiny. „Ujíždění policejním hlídkám je stále častější. Řidiči musí vědět, že nám jen tak neuniknou,“ popisuje důvod startu tříletého programu na zdokonalování policejních řidičů jejich prezident Tomáš Tuhý. I my máme v paměti případy šoférů, kteří obvykle pod drogami usedli za volant, řídili velmi riskantně a ohrožovali nejen běžné řidiče a ostatní účastníky silničního provozu, ale i policisty, často s tragickými následky.

Byli jsme u školení policistů na polygonu
Autor: Jiří Pekárek

Jak se jezdí?

Na každém ze čtyř pracovišť se tísní zástupy policejních vozů, hlavně přímo v žlutomodrých barvách. „V první řadě tu trénují řidiči aut jezdící pod majáky. Zasahují totiž v provozu nejčastěji. Chceme, aby si všechno vyzkoušeli ve vozech, v nichž běžně slouží,“ popisuje garant projektu Martin Souček z Policejního prezidia. V autech vidíme vždy dvojici. To má policie málo vozidel? „Je to jinak. Jeden se učí z chyb druhého, o problémech si povídají a trochu se i hecují,“ říká Souček. Muži ani ženy za volanty nás moc nevnímají, jsou plně soustředěni na disciplíny.

Ťukáme na okénko policejní octavie s jihomoravskou značkou u kluzné plochy. „Máme možnost všechno se v klidu naučit. Nic nás nehoní a můžeme nacvičovat, dokud to nezvládáme dokonale,“ odpovídá policista ve svetru na otázku, čím se kurz liší od dřívějších. Jeho spolujezdec, který také nijak netouží sdělit jméno, potvrzuje i další Součkův postřeh: „Sleduji kolegu. Když se mu manévr povede, zkouším ho po vystřídání napodobit. Má přece jen více najezděno.“ Protože už na ně zase přichází řada, ještě dodávají, že by si to klidně dali celé znovu. „To ale mají smůlu. Na kurz čeká ještě dalších šestnáct tisíc jejich kolegů,“ dodává Souček.

Byli jsme u školení policistů na polygonu
Autor: Jiří Pekárek

Adrenalin stoupá

U brzdění na kluzké vozovce a vyhýbání se překážkám jsou řidiči ještě vcelku klidní – tu a tam odhozený kužel nebo projetí vodotryskové stěny imitující pevnou překážku jim žádný stres nepřipravuje. Ovšem už zatáčka na kluzkém povrchu ukazuje zrádnost takové situace. Musí totiž do ní najíždět stále rychleji a kluzná plocha je vynáší mimo vozovku. „Opravdu složité je to zejména z kopce, to jsme ulítli už minimálně třikrát,“ říká během krátké přestávky další z policistů.

Asi největší adrenalin zažívají účastníci kurzu při brzdění ve vodní lázni. Protože na ni najíždějí do kopce, do poslední chvíle ji nevidí. „Auto je jako na ledě. K tomu náraz do vodní plochy a vědomí, že musíme co nejdříve zabrzdit, to nám dává opravdu zabrat,“ svěřuje se další jihomoravský dopravák.

Trocha vzruchu navíc

Že hlubší voda na silnici může být opravdu velkým problémem, ukazuje i octavia, která sice včas dobrzdila, ale už se dál nerozjela. Motor chrčí, z auta se kouří. „Evidentně nasál vodu, musí se odstavit,“ říká majitel polygonu Antonín Musil. Jak ale dodává, pro takové případy jsou tu vyčleněny dva natankované a připravené vozy. Nepojízdné auto je odtlačeno a kurz běží dál. Víte, že… … celkem se do tříletého programu zdokonalování řidičských schopností má zapojit až 19 600 policistů a 5500 hasičů? Od července kurz absolvovalo již na 3500 strážců pořádku a necelých osm stovek členů hasičského sboru.

Byli jsme u školení policistů na polygonu
Autor: Jiří Pekárek

Víte, že…

… policisté se zdokonalují v ovládání služebních vozů celkem na šesti polygonech? Školení probíhají v České Lípě, Jihlavě, Mostě, Ostravě, Příbrami a Vysokém Mýtě.

… zatímco strážci zákona jezdí zejména v octaviích, hasiči trénují přímo se zásahovými vozy? Možné to je pouze v Ostravě, kde je polygon stavěn i pro nákladní auta.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851