Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 9. 2017

Jak se žije řidiči zametacího stroje: Čelí útokům opilců

Jak se žije řidiči zametacího stroje

Fotogalerie

7 fotografií

Sedět za volantem pomalu jedoucího malého vozítka na uklízení chodníků vypadá jako klidná práce. Jsou ale i situace, kdy řidič zametacího autíčka zažívá nával adrenalinu.

(více v čísle 36/17)

Staroměstské náměstí v Praze zeje v pondělí krátce po deváté hodině ranní prázdnotou. Se zametacím vozítkem Bucher s kloubovým řízením ovládaným volantem tu brázdí Vladislav Bláha z Pražských služeb plochu před Týnským chrámem. Okolo pětimetrového oranžového autíčka s trojicí rotujících kartáčů se pohybuje jen několik zevlujících turistů a lidí pospíchajících do práce. Máváme, necelé dva metry vysoké i široké vozítko s dieselovým čtyřválcem se otáčí na pětníku a míří k nám.

Pohodička?

Nasedáme do kabiny stroje za 3,5 milionu s otázkou: Proč má vozítko řízení vpravo? „Obsluha musí vidět dobře hlavně na pravý obrubník, kde nejčastěji zametá. Je to běžný standard,“ vysvětluje řidič zpoza volantu. Právě na něm jsou umístěny i joysticky, jimiž ovládá chod kartáčů.

Kdy se mu nejlépe pracuje? „Určitě ráno a dopoledne, lidé si nás nevšímají,“ říká Bláha, který v ranní směně čistí ulice centra už od šesti hodin.

Za půl hodiny, tedy na desátou, ale musí úklid přerušit a stroj odstavit v depu v ulici U Bulhara, kde má povinnou půlhodinovou přestávku. Stejnou mají například profesionální řidiči kamionové dopravy. Po ní bude zametat pražské chodníky až do 14 hodin.

Chodník před zametacími kartáči zvlhčují trysky, smetený materiál putuje do zásobníku na korbě
Chodník před zametacími kartáči zvlhčují trysky, smetený materiál putuje do zásobníku na korbě
Autor: Jiří Pekárek

Strach i smích

Stejně příjemná jako ranní zametání na Starém Městě ale osmihodinová jízda není vždycky, bohužel se při směnném provozu nevyhnou ani agresivnímu chování. „Strašákem bývají noční služby, zejména v hlavní turistické sezoně je centrum plné lidí i ve dvě tři hodiny ráno,“ vykládá řidič a dodává: „Nejenže většině z nich nedojde, že nám v práci překážejí, někteří nás i napadají!“ Jak dále zmiňuje, jde zejména o alkoholem rozkurážené cizince nebo takzvanou zlatou mládež. Na vozítko v jízdě podle Bláhy třeba naskakují a chtějí se nechat vozit. Přitom riskují, že na nástavbách uklouznou, ostré štětiny kartáčů by je mohly zle potrhat. „Ale také se mi už stalo, že vozítko obklopili a začali jím kývat ze strany na stranu. K převrácení nebylo daleko,“ připomíná si nebezpečný okamžik obsluha zametače.

Za vůbec nejnebezpečnější považuje situace, kdy je vozítko terčem útoků láhvemi. Jak říká, nejrizikovější by byl zásah do čelního skla. Co v takových případech dělat, když nesmí autíčko opustit? „Jakmile se situace začíná komplikovat, voláme městské strážníky, aby zakročili. Ti se na místě objeví do pár minut, útočníkům v ten moment dojde odvaha a utečou,“ popisuje řidič.

Někteří opilci jsou ale zase přátelští a vymýšlejí hlouposti. Nastupují například na nástavce kartáčů a fotí se na vozítku. „Láká je také nechat si vyleštit boty,“ usmívá se řidič. Nevědí však podle něj, že ocelové a silonové štětiny mají sílu. „Už jsem byl párkrát svědkem toho, jak kartáč vtipálkovi strhl botu z nohy a auto ji spolklo.“

Zásobník pojme až dva kubíky nečistot
Zásobník pojme až dva kubíky nečistot
Autor: Jiří Pekárek

Pozor, zdržení!

Při běžném provozu se auto po chodnících pohybuje rychlostí do 12 kilometrů, chodce tedy svou pomalostí nijak neohrožuje. Odpoledne začínají problémy s množstvím lidí a přeplněnými zahrádkami v centru. Hlavně na turistických lákadlech typu Karlova mostu dokonce někteří návštěvníci nechtějí uhnout, a tak obsluhu stroje zdržují. „Někdy máme opravdu co dělat, abychom se davy propletli a celou naplánovanou trasu zvládli projet a vyčistit,“ komentuje nejčastější zádrhel odpoledních směn Bláha.

Blíží se desátá hodina, kdy má mít řidič povinnou přestávku. Zvedáme nástavbu s kartáči do klidové polohy a svižně opouštíme náměstí. Mohli bychom jet až 50 km/h, ale kvůli narůstajícímu provozu se pohybujeme pomaleji. I když je okolo nás spousta aut, řidiči oranžové majáky vozítka respektují. Jak říká Bláha, za celou dlouholetou praxi za jeho volantem se mu nestalo, že by s nimi měl nějaký problém.

Jak se žije řidiči zametacího stroje
Jak se žije řidiči zametacího stroje
Autor: Jiří Pekárek

Jak vozítka čistí

Auto jede po chodníku a z trysek před každým ze tří kartáčů rozprašuje vodu, aby se nezvedal prach. Gumové lišty zároveň brání případnému odlétnutí kamínků od kartáčů s kombinací ocelových a nylonových štětin, které zametají zvlhlý prach a drobné odpadky pod střed vozidla. Tam jsou dál nasávány takzvanou savicí do velkého sklopného zásobníku o objemu 2 m3 na korbě. Na konci směny řidič vozítkem zajede do hlavního areálu Pražských služeb, kde nasbíranou špínu vysype. Dále je potřeba stroj vyčistit a promazat – zejména zametací a sběrné části. Následuje doplnění paliva a užitkové vody do 300litrové nádrže. Ta vydrží na celou osmihodinovou pracovní směnu. Vícekrát je třeba ji doplnit jen v případě mimořádných úklidů, například po silvestrovských oslavách.

Není to pro každého

Přestože na vozítko stačí obyčejné oprávnění skupiny B, nemůže ho řídit každý. Jak říká vedoucí střediska čistění Pražských služeb Petr Marek: „Za volantem nechceme žádné raubíře.“ Od adeptů proto fi rma vyžaduje klidnou povahu a zkušenost s řízením podobných vozidel. Stroj totiž nemá pérování a při prudkých nájezdech třeba na hrany chodníků by mohlo dojít k jeho poškození. Velká pozornost je věnována čistění stroje a mazacímu plánu. Nečistoty by totiž při nesprávné údržbě dokázaly už po krátké době vozítko nenávratně poničit.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
36 / 2017Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851