Měření rychlosti na dálnici D1: Hák na peníze | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

9. 11. 2017

Měření rychlosti na dálnici D1: Hák na peníze

Měření rychlosti na dálnici D1

Než aby stát dával peníze obcím z rozpočtu, radši je vymačká z řidičů. A ještě se zaklíná bezpečností. Pomohl si k tomu zavedením úsekového měření na opravovaném úseku dálnice.

(více v čísle 43/17)

S velkým humbukem už dvakrát Ministerstvo dopravy ohlásilo, jak se mu díky úsekovému měření rychlosti podařilo zvýšit bezpečnost na opravovaných úsecích dálnice mezi Prahou a Brnem. Loňský experiment u Ostrovačic mezi červnem a listopadem i letošní měření úseku Psáře – Soutice od dubna do září podle Ťokova resortu ukázaly, že měření rychlosti přináší výsledky.

Ministerská data říkají, že loni se na měřeném úseku nechala při zvýšené rychlosti chytit asi tři procenta projíždějících řidičů, letos už jen 1,2 %. Motoristé tak prý díky přítomnosti kamer více respektují značky omezující rychlost na povolenou osmdesátku. To je i oficiální důvod nedávného startu dalšího měření, tentokrát na rekonstruovaném úseku mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou mezi kilometry 146 a 153.

Zlepšení bezpečnosti? Kdeže!

Jenže čísla z oficiálních statistik policie a CDV říkají něco jiného. Za dobu měření před Brnem, tedy od června do konce října loňského roku, se na sledovaném úseku odehrálo 11 dopravních nehod. Ve stejném období roku 2015 devět. Když vezmeme v potaz ztížení dopravy jízdou ve dvou zúžených pruzích v obou směrech, není to prakticky žádný rozdíl. Totéž se dá říci o karambolech v rekonstruovaném úseku mezi Psáři a Souticemi. Tam se podle statistik policie od dubna do konce prázdnin loni odehrálo 32 nehod, letos 27. Tedy rozdíl zanedbatelný. Navíc je nepřiměřená rychlost příčinou jen minima z nich. V roce 2016 to byly čtyři střety, letos pouhých osm. Co má tedy měření za význam?

Korunky do prasátka

Daleko méně se totiž dočteme o tom, kolik peněz od nafocených řidičů získaly obce, na jejichž katastru se rychlost kamerami sleduje. „Za dobu měření jsme denně odesílali stovky výzev k zaplacení,“ říká Josef Smékal, tajemník úřadu v Rosicích u Brna, kam spadala jedna větev loňského měření u Ostrovačic. Stejný odhad dává i Jakub Mikšovský z úřadu ve Šlapanicích. Za dobu měření kamery zachytily téměř 150 000 řidičů, kteří překročili rychlost. Na výzvu obou úřadů reagovalo podle Ministerstva dopravy na 80 procent šoférů. Zbylé šly do správního řízení nebo byly odloženy, zejména u cizinců. Tehdy totiž ještě nebyly propojené registry přestupků.

„Výše pokuty se pohybovala okolo tisícovky,“ vzpomíná Smékal. To máme tedy nějakých 120 milionů do rozpočtu obou obcí. „Všechny vybrané peníze budeme vracet zpět do dopravy,“ dušují se oba tajemníci moravských úřadů. Finance mají jít na zlepšení dopravní situace v obou obcích i výstavbu dopravních hřišť pro děti, což může být projíždějícím řidičům na dálnici šumafuk.

S desítkami milionů do pokladny počítají i ve Vlašimi, kde úředníci řeší překročení rychlosti na úseku mezi Psáři a Souticemi. „V úseku se měřilo od dubna do konce léta,“ říká vlašimský starosta Luděk Jeništa s tím, že výzvu k zaplacení obdrželo přes 58 000 šoférů. „Počítáme s tím, že do obecní pokladny přijde mezi dvaceti a třiceti miliony.“ Také on vyhlašuje, že peníze budou směřovat do dopravních projektů města – například na výstavbu kruhového objezdu či výcvikového hřiště pro autoškoly.

Na miliony už si brousí zuby také ve Velkém Meziříčí, kde začalo úsekové měření minulý týden. „I my si myslíme, že budeme odesílat dvě až tři stovky výzev denně,“ tvrdí tajemník tamního úřadu Marek Švaříček. Výši jednotlivých pokut také odhaduje na tisícovku a obdobně jako ve Vlašimi nebo na Moravě velkomeziříčská radnice plánuje peníze přenést do dopravy – na rekonstrukci mostu či opravy městských komunikací. Fotí se tu letos do 18. listopadu, pak zase od počátku stavební sezony nejspíše až do podzimu.

S jídlem roste chuť

Řešení potíží samospráv s financováním dopravních projektů přes peněženky řidičů bude pokračovat i nadále, a to dokonce v mnohem větším měřítku. Takhle mačkat peníze z přestupků by se mohlo už příští rok na dalších pěti místech D1.

Tedy v případě, že se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podaří dotáhnout do konce tendr na výběr firmy, jež dodá další sady kamer. Zatím ale výběrové řízení vždycky ztroskotalo – jak loni, tak letos. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil soutěž na dodavatele technologií nutných pro zajištění měření rychlosti projíždějících vozidel,“ potvrzuje mluvčí ŘSD Jan Studecký odklad startu měření. Jenže další tendr je v plném proudu. Riziko pokuty na D1 za překročení rychlosti v opravovaných úsecích bude tak ne na jednom, ale hned šesti místech. Chce se vám tam hru na bezpečnost hrát i v příštím roce?

Jak se úsekově měří?

Na začátek a konec úseku se instalují kamery. Ty nafotí vozidlo a systém spočítá, jakou průměrnou rychlostí vzdálenost mezi oběma přístroji šofér projel. Pokud je rychlost jeho auta vyšší než povolený limit 80 km/h, míří data včetně fotodokumentace na policii. Přestupkový protokol poté jde úředníkům na dopravním úřadě. Ti jej pak s výzvou k zaplacení rozesílají řidičům.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851