Vše, co jste chtěli vědět o sněžných skútrech: Bílou stopou | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Vše, co jste chtěli vědět o sněžných skútrech: Bílou stopou

Vše, co jste chtěli vědět o sněžných skútrech

Lákala by vás projížďka na sněžném skútru? Zasněžené vrcholky našich hor by k tomu sváděly. Věděli jste ale, že i na skútr musíte mít řidičák a stroj pravidelně musí absolvovat technickou? Co je potřeba znát a dodržet? Odpovídáme na desítku nejpalčivějších dotazů.

(více v čísle 5/18)

1) Kolik vůbec skútr stojí?

Ceny nových skútrů startují zhruba na čtvrt milionu korun. „V takovém případě jde o jednoduché dvoutakty ruské konstrukce. U nových čtyřtaktních strojů se sportovnějšími vlastnostmi začínají ceny asi o sto tisíc korun výše,“ popisuje Michal Beneš ze specializovaného servisu Potok.cz. Variant skútrů je řada – od lehkých sportovních až po těžké pracovní, které mají automobilové motory a dva pásy. V poslední době podle odborníků také část zájemců přechází na alternativu v podobě čtyřkolky dovybavené pásy. Výhodou je, že ji můžete používat celoročně. „U nich se dostáváme na ceny kolem 220 až 230 tisíc korun za čtyřkolku i s pásy. Na skútru je samozřejmě lepší svezení a větší zábava. Na druhou stranu deset měsíců v roce stojí,“ popisuje Beneš.

2) Dvoutakt, nebo čtyřtakt?

Jak jsme uvedli, v nabídce prodejců dodnes najdete skútry jak s dvou-, tak čtyřtaktními motory. „Je to podobné jako u aut. Skútry se čtyřtaktem jsou uživatelsky komfortnější. Nekouří to, nedělá takový rámus. Na druhou stranu jsou komplikovanější a obsahují více elektroniky, což se fi nančně projeví především při údržbě starších strojů,“ vysvětluje Beneš. Dvoutaktní motory jsou konstrukčně maximálně jednoduché. Mají však kratší životnost. „Je to podobné jako u krosových motorek. Dvoutakt v malých otáčkách nechce jet, musí se hodně točit. Motor také dostává hodně zabrat při studených startech. Skútr typicky někde dlouho stojí, a pak po něm najednou hned chceme plný výkon,“ dodává. To se projevuje na životnosti, která může u ostře jezděných dvoutaktů klesnout i pod 10 000 km. Dokonce už se chystají i skútry s elektrickým pohonem – představila je například kanadská značka Ski-Doo. „Z mého pohledu jde spíše o trend. Výkon není takový, a když zapadnete v lese, potřebujete ho. S vybitými baterkami to bude problém. Ale kdo chce být ekologický, může si jej koupit a pak jezdit třeba kolem domu,“ dodává.

3) Jak je to se servisem?

Zde záleží na dohodě s konkrétní dílnou. Někde vyžadují, abyste se skútrem přijeli, jinde nabízejí i vyzvednutí. „Opraven sice není tolik jako pro auta, ale po celé republice jich najdete dostatek,“ říká Michal Beneš.

4) Na kolik vyjde provoz?

Spotřeba u dvoutaktů se běžně pohybuje kolem třiceti čtyřiceti litrů na 100 km. Čtyřtaktní motory spotřebují asi o třetinu paliva méně. „Záleží ale na tom, v jakém provozu jedou. Logicky to bude jiné, když se někdo půjde jen projet, než když za sebou skútr potáhne vlek s pěti sudy piva,“ vysvětluje Michal Beneš. A pak jsou zde další servisní úkony. „Každoročně se většinou mění ostruhy na lyžích, které při najetí na asfalt velmi rychle odcházejí. Jen ty stojí kolem tří čtyř tisíc korun. Na podobnou sumu vyjde i řemen variátoru. K tomu nějaké kapaliny… Minimální náklady na servis bych viděl kolem deseti tisíc korun za sezonu,“ popisuje odborník na údržbu z krkonošské firmy Potok.cz.

5) Musí skútr na STK?

I sněžné skútry pravidelně míří na technickou! „Do konce roku 2015 byly v ČR schvalovány jako motocykly spadající do kategorie L5 nebo LE. Od té doby jsou kvůli rozhodnutí evropského parlamentu v ČR schvalovány jako motocykly spadající do ostatních vozidel kategorie Z. Z těchto důvodů podléhají pravidelné technické prohlídce,“ popisuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. „Dříve to fungovalo tak, že se chataři dohodli a pozvali si na daný termín technika z nejbližší STK. Ten si na skútr sedl, rozjel se, zabrzdil, zatočil a viděl, v jakém stavu je. Nyní už se musí skútr dovézt přímo na linku STK, kde se nafotí. Spíše výjimečně jej v praxi někdo nastartuje a zkontroluje,“ vysvětluje Michal Beneš.

6) A co pojištění?

Povinné ručení musí mít každé vozidlo zapsané v registru silničních vozidel a každé další, které je provozováno na veřejně přístupné pozemní komunikaci. „Vztahuje se to tedy i na skútry,“ říká Václav Bálek z pojišťovny Allianz. Zajímá vás, jestli se krytí vztahuje i na případnou škodu třeba někde na zasněžené pláni? „Pojištění platí na celém území všech států uvedených na zelené kartě. Dokonce i v lese, na zamrzlém rybníce nebo třeba v tělocvičně,“ vysvětluje Bálek. „V zimním období, kdy jsou vozovky pod sněhem, je často obtížné rozlišit, kdy je vozidlo na pozemní komunikaci. Proto standardně poskytujeme plnění i mimo ni,“ říká Milan Káňa z Kooperativy. To potvrzuje i Jan Marek z Generali. Pro skútry lze sjednat dokonce havarijní pojištění. Obvykle však pouze pro ty do 15 let stáří.

7) Jaké řidičské oprávnění potřebuji?

Stačí řidičák na auto? Nebo je nutný i ten na motorku? „Sněžný skútr je možné řídit na základě oprávnění skupiny A, ve kterém jsou zahrnuty motocykly a dále tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW. Řidičské oprávnění skupiny A bylo vyžadováno k řízení sněžných skútrů i v minulosti, na tom se nic nezměnilo,“ vysvětluje Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy. Pokud ale nemáte „áčko“, ještě zadržte. „Sněžný skútr, který bude mít tři stopy, je možné řídit na základě řidičského oprávnění skupiny B, a to od 21 let,“ vysvětluje Neřold. A většina běžných skútrů má vpředu dvě lyže – na jejich řízení tedy v ČR stačí řidičák na auto.

8) Jaké vybavení k jízdě potřebuji?

Jelikož se z pohledu legislativy na řidiče sněžného skútru nahlíží jako na řidiče motorky, musí mít za jízdy na hlavě nasazenou a řádně připevněnou přilbu. „Helma by měla mít výdechy, aby se nemlžila – nabízejí se i speciální. V zásadě se ale dá použít i klasická integrální přilba na motocykl, nebo se používají motokrosové s vystouplou bradou,“ vysvětluje Michal Beneš z prodejny Potok.cz.

9) Kde se smí jezdit?

Pokud už se vidíte za řídítky skútru, jak se proháníte třeba po vrcholcích Krkonoš, musíme vás zklamat. Do národních parků se dostanou jen oprávnění uživatelé, kteří mají povolení. A policie i strážci parku pravidelně číhají na ty, kteří jej nemají. „Řidiči, který vjede do chráněných zón bez povolení, hrozí pokuta v příkazním řízení do výše deseti tisíc korun, nebo zahájení správního řízení. Tam výši pokut nelze předjímat. Může ale dosahovat až 100 000 Kč,“ varuje Radek Drahný z Krkonošského národního parku. „Kdo porušuje zákon vjezdem na území národního parku, projevuje značnou neohleduplnost vůči ostatním návštěvníkům hor, ruší je, ničí práci jiných, třeba upravené lyžařské tratě, plaší chráněné druhy a může poničit i zákonem chráněné fenomény jedinečné krkonošské přírody,“ varuje Drahný. Pro nikým nerušené zážitky proto bude lepší vypravit se třeba na zasněžené pole nebo letiště. Samozřejmě po domluvě s majitelem.

10) A co ojeté skútry?

Česká republika je výjimečná tím, že vyžaduje registraci stroje. „Pokud ale někomu stačí skútr bez značky, dají se dovézt kvalitní ojeté stroje třeba z Rakouska nebo Itálie. Za stejnou cenu bývají v mnohem lepším stavu než ty u nás. Spousta skútrů v české nabídce už jsou vraky, kterých se majitelé zbavují jen kvůli tomu, aby do nich nemuseli dávat další peníze,“ dodává Michal Beneš z krkonošského servisu Potok.cz. Jen dodáme, že nejlevnější ojetiny pořídíte asi od dvaceti tisíc korun.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
5 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851