Poškození vozidla při blokovém čistění: Nedejte se! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

18. 6. 2018

Poškození vozidla při blokovém čistění: Nedejte se!

Poškození vozidla při blokovém čistění

Fotogalerie

7 fotografií

Při blokovém čistění ulic musejí zapomnětlivci počítat s tím, že jim překážející vůz odtáhnou, nebo přemístí. Může při tom ovšem dojít i ke škodám na vozidle, jež dosahují nemalých částek. Jak a kde se dobrat náhrady?

(více v čísle 22/18)

Zaparkované auto není na svém obvyklém místě a za stěračem se skví lístek s oznámením o manipulaci s vozidlem a výzvou k zaplacení. Nebo je vůz dokonce fuč a ve schránce máte avízo k vyzvednutí auta z odtahového parkoviště. Z peněženky už se chystají vylétnout tisíce. To ale není jediná nepříjemná zpráva, může číhat další nebezpečí. Jestliže se totiž s vozidlem hýbalo, dobře si jej následně prohlédněte, zda při tom nedošlo k jeho poškození. Pokud ano, nebojte se žádat o náhradu. Škody, které nemusíte na první pohled ani vidět, mohou totiž klidné dosáhnout desítek tisíc korun.

Stačí fotky?

Pokud máte jistotu, že k poškození vašeho automobilu došlo nikoliv vaší vinou, domáhejte se náhrady škody. V české metropoli se to zařizuje na Správě služeb hlavního města Prahy (SSHMP), v největším moravském městě to pro Brněnské komunikace řeší nasmlouvaná firma. Obdobná zařízení mají také další velká města v Česku.

Prvním krokem je podání stížnosti. Můžete ji uplatnit písemně přímo na podatelně příslušného úřadu, obvykle je k dispozici i druhá možnost: elektronicky, nejčastěji e-mailem. V žádosti je potřeba uvést registrační značku vozidla, datum manipulace a důvod podání, tedy co konkrétně bylo na vozidle poškozeno. Rozhodně nic nezkazíte, pokud doložíte i fotodokumentaci mapující rozsah škody. Jestliže nejsou škody na první pohled patrné, ale víte o nich, jsou ještě potřeba další náležitosti. „O odborný posudek žádáme u poškození neodhalitelných vizuálně, jež přitom mohou mít zásadní vliv na jízdní vlastnosti vozu,“ vysvětluje Barbora Šmídová, vedoucí odboru kontroly a stížností pražské Správy služeb.

Ve většině případů tak není potřeba, aby se stěžovatel k prohlídce nárokovaných poškození dostavil na příslušný úřad s vozidlem.

Vyřízení

Dobu na vyřízení má úřad standardně nastavenou na třicet dnů, o výsledku je stěžovatel informován písemnou formou. V případě, že žádost o náhradu škody za poškození není uznána, dozví se to majitel vozidla už během prvních patnácti dnů od podání. Jestliže je stížnost shledána oprávněnou, podklady následně míří na pojišťovnu. Jak nám potvrdila tisková mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová, i v moravské metropoli se stejně jako v Praze oprávněné škody řeší především přes ni, případně je po dohodě hradí sama odtahová firma. K soudům podle ní prakticky nedochází.

Jednotky

Největších koncentrací aut je dosahováno v Praze, riziko poškození proto nejvíce hrozí právě tady. „Při blokovém čistění ročně manipulujeme s několika tisíci vozidel,“ říká Barbora Šmídová, vedoucí odboru kontroly a stížností Správy služeb hlavního města Prahy. Dodává, že je nelze zaměňovat za klasické odtahy třeba kvůli špatnému parkování, kterých je ještě mnohem více. Tady drží smutný rekord Brno, kde je ročně odtahováno jak kvůli špatnému parkování, tak překážení při blokovém čistění více než sedm tisíc aut ročně.

Už sama výzva k uhrazení za manipulaci s vozidlem je nepříjemná, ale můžete zjistit, že auto má oděrky, škrábance, nebo i větší poškození. „Nejčastěji dochází ke škodám na blatnících a na nástřiku disků,“ dodává úřednice. My ovšem víme, že kvůli nešetrnému zavěšení za kola může u vozidla se zařazenou rychlostí při nadzvedání z místa dojít k posunutí rozvodového mechanismu motoru, a tedy i vážnému poškození. Pražské Správa služeb podle Šmídové ročně řeší kolem stovky stížností. Technici proto každou manipulaci s vozidly bránícími čistění ulic fotografují, aby měli argumenty, že k poškození nedošlo jejich vinou. „Prokázání souvislosti vzniku škody s manipulací vozu v rámci blokového čištění pak přechází na provozovatele vozidla,“ vysvětluje právník Pavel Kiršner z advokátní kanceláře CIKR. Většinu stížností pak neuzná buď správa, nebo následně pojišťovna. Třeba v roce 2015 bylo nahlášeno celkem 162 poškození, ale uznáno nebylo ani jedno. Ale několik případů se přece jen stěžovatelům podaří dotáhnout do konce (více v textu Manipulace/ odtah a odškodnění). A výše fi nanční kompenzace? „Je závislá na stáří a značce vozidla – je rozdíl mezi poškozením disků u fabie a třeba BMW X5,“ uzavírá Šmídová. V roce 2016 bylo vyplaceno celkem 79 000 korun za dvě oprávněné škody, loni odešlo na účty poškozených ve třech případech dohromady celkem 27 000 korun.

Manipulace/odtahy vs. odškodnění

Přemístění vozu na odtahové vozidlo a jeho návrat na stejné místo po umytí ulice se v Praze ročně odehraje několik tisíc, tento počet navíc stále roste. Zatímco v roce 2015 to bylo 2791 případů, o rok později už 3253 a loni přibyl další více než tisíc (4336). V roce 2016 se ozvalo 72 poškozených, z nichž bylo poškození uznáno dvěma majitelům. Loni si stěžovalo 67 řidičů, stížnost byla oprávněná ve třech případech. Brno překážející auta odtahuje, za poslední tři roky jejich počet kulminuje nad sedmi tisíci. I tady je uznaných poškození minimum, v průměru jedno za dva roky.

Víte, že…

... na čistění ulic musí být obyvatelé dotčené oblasti upozorněni týden dopředu?

… blokové čistění se odehrává od dubna do října? Během této doby by technické služby měly stihnout umýt ulice dvakrát.

Jak to vidí právník Pavel Kiršner, advokátní kancelář CIKR

Pokud bylo auto poškozeno při blokovém čištění, majitel se s nárokem na náhradu škody obrací na společnost, jež blokové čištění a odtahové služby zajišťuje. Pracovníci technických služeb právě pro takové případy pořizují fotodokumentaci před manipulací i po ní - proto je na provozovateli vozidla, aby prokázal příčinnou souvislost vzniku škody s manipulací v rámci blokového čištění. Pokud dotčená servisní společnost uzná stížnost jako oprávněnou, nahradí způsobenou škodu – koneckonců je pro takové případy pojištěna. Jestliže by nárok provozovatele vozidla nebyl uznán, další cestou je občanskoprávní soudní řízení – tady musí příčinnou souvislost mezi poškozením a manipulací s vozem prokázat například znaleckým posudkem.

Rada Světa motorů

Pokud musíte parkovat ne zcela správným způsobem v místě, kde hrozí odtažení nebo manipulace s autem, doporučujeme použít k zajištění vozu s manuální převodovkou jen ruční brzdu a nenechávat zařazenou rychlost. Při neopatrném nakládání na vůz odtahové služby, kdy došlo k násilnému pootočení předních kol, se zbytečně namáhá převodové ústrojí. To by mohlo vést k poškození převodovky, případně i přeskočení rozvodů v motoru.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851