Holandský prášek spasí české silnice. Co je zač? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

30. 5. 2019
Tomáš Hadač

Holandský prášek spasí české silnice. Co je zač?

Holandský prášek spasí české silnice. Co je zač?

Fotogalerie

9 fotografií

Nejen ohleduplná k životnímu prostředí, ale především rychlá. To je unikátní technologie RoadCem na výstavbu silnic. Jak funguje? Vypravili jsme se to zjistit kousek za Prahu.

(více v čísle 22/19)

Zemina nedaleko středočeských Průhonic je již urovnaná. Jen typickou hnědou barvu ještě něco doplňuje: stříbrnošedý materiál, jenž z traktůrku poctivě sype osmačtyřicetiletý Remko Herremans. „Na tom zázračném prášku to kompletně stojí,“ směje se muž mající tuto nizozemskou technologii v České republice na starost. V čem spočívá unikátnost RoadCemu?

Holandský prášek spasí české silnice. Co je zač?
Holandský prášek spasí české silnice. Co je zač?
Autor: Jiří Pekárek, Jindřich Bareš

Moderní alchymie

Žádné nákladné odvozy a zbytečné bagrování! „Zpracujeme většinu organických složek. Ale i třeba štěrk. Když kouzlí tulipány Foto Jiří Pekárek, Jindřich Bareš Nestane se tak, že bychom museli s tunami materiálu putovat pryč,“ začíná s výhodami (ekologickou a časovou) technický manažer firmy Jindřich Bareš a rázem doplňuje: „A tím kromě přírody ušetříme také spoustu peněz.“ Za tím však stojí desítky hodin zkoumání půdy. „Proces vždy startuje v laboratořích, kam posíláme vzorky zeminy. Podle toho nachystáme jedinečnou recepturu, kupříkladu pro jíl,“ poznamenává Holanďan Remko Herremans. Že příprava směsi z alkalických látek není žádná sranda, ukazuje i doba jejího míchání. „Zabere to klidně i měsíc a půl. Na druhou stranu tahle část platí za naprosto zásadní, neboť špatný výpočet může zkazit celou vozovku,“ zdůrazňuje Nizozemec.

Přísada RoadCem se skládá z alkalických látek. Za hlavní devízu šedého prášku zmiňuje Herremans lepší hydrataci cementu, která zvyšuje pružnost konstrukcí.
Přísada RoadCem se skládá z alkalických látek. Za hlavní devízu šedého prášku zmiňuje Herremans lepší hydrataci cementu, která zvyšuje pružnost konstrukcí.
Autor: Jiří Pekárek, Jindřich Bareš

Frézovací duet

Šedostříbrná přísada, jež vyjde na čtyři sta korun za kilogram, se potom dávkuje na nachystanou hrubou trasu. „Tomu samozřejmě předchází zaměření výšek, určení příčných sklonů, zemní práce, vyrovnání povrchu či vyskloňování komunikace pomocí grejdru,“ popisuje Bareš. Když šedá „mouka“ vyplní potřebná místa (až 2,2 kg na m3), dostává se ke slovu fréza: ta Road- Cem do patnácticentimetrové hloubky jednoduše semele. Následně na scénu nastupuje sypací vozidlo s pořádnou porcí cementu. „Pojivo se opět zamele. A právě zde naše složka zlepšuje hydrataci cementu, který je díky tomu daleko pružnější,“ hodnotí Remko Herremans. Nezpůsobuje to pak spíše potíže? „Víte, asfalt se chce hýbat, klasické podkladní vrstvy nikoli. Končí to zpravidla tak, že tam nateče voda a v zimě vzniknou nepříjemné výmoly. Díky našemu prášku, spolupracujícímu jak se zeminou, tak pojivem, tohle vůbec nehrozí. A nadto ta vzájemná elasticita dělá silnici hodně pevnou,“ reaguje vzápětí Herremans.

Holandský prášek spasí české silnice. Co je zač?
Holandský prášek spasí české silnice. Co je zač?
Autor: Jiří Pekárek, Jindřich Bareš

Do obcí? Hlavně tam

Za další krok platí použití válců a grejdrů. Nejdříve se povrch zhutní válcem, posléze drobné nerovnosti „učesává“ grejdr a konec obstarává znovu těžký válec se slabou vibrací. A co teď? „Počkáme přibližně hodinu a půl a začneme s kropením,“ komentuje postup Bareš s tím, že v podstatě ihned bude vozovka pro osobní automobily k dispozici! „Proto se náš způsob hodí zejména do obcí. Lidé ráno odfrčí do práce a odpoledne zase mohou bez otravných omezení přijet,“ vypichuje třetí klíčovou přednost technologie Herremans. K večeři raději ne V ideálních podmínkách zvládne šestičlenný tým až 2600 metrů čtverečních cesty za den. Na městských sídlištích to podle strojníka Petra Jochmana bývá kvůli šachtám a ostatním překážkám méně. „Asfalt coby krycí vrstva a finále se pokládá v průměru po čtyřiadvaceti hodinách,“ říká Herremans s tím, že na ještě jednu věc jsme zapomněli. Vede nás k dodávce, nařezává pytel s práškem v odstínu veverčí šedé a vybízí k ochutnávce: nizozemský produkt je prý totiž jedlý. Bereme si tedy hrstičku a lehce z prstu olizujeme. Nahořklou chutí ale zrovna dvakrát neohromí. Zato s vozovkou si rozumí slušně. Což ostatně testujeme už při návratu do redakce.

Zevrubné zhutnění za pomoci válců je důležitou součástí při každé výstavbě silnice. Poté se vozovka pokropí a je de facto ihned sjízdná.
Zevrubné zhutnění za pomoci válců je důležitou součástí při každé výstavbě silnice. Poté se vozovka pokropí a je de facto ihned sjízdná.
Autor: Jiří Pekárek, Jindřich Bareš

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2019Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851