REPORTÁŽ: Byli jsme v muzeu škodovek. Na co se můžete těšit? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

9. 2. 2021
Tomáš Hadač

REPORTÁŽ: Byli jsme v muzeu škodovek. Na co se můžete těšit?

Muzeum škodovek se otevře návštěvníkům letos na jaře

Fotogalerie

10 fotografií

Ve středních Čechách se na jaře otevře veřejnosti jedna z nejpočetnějších soukromých sbírek vozů Škoda na světě. Chystané muzeum jsme navštívili. A že se fandové motorismu mají na co těšit!

(více v čísle 5/21)

Kousek od středočeských Čerčan stojí muzeum, jež nemá v Česku obdoby. Zatím se na slavnostní přešmiknutí pásky čeká. „Na jaře už ale otevřeme. Musíme!“ slibuje náš dnešní průvodce Tomáš Hervert a současně jeden z dvou mužů, kteří za touhle unikátní kolekcí stojí. Jak už název automuzea Svět škodovek napovídá, je zřejmé, co se uvnitř dvou hal nejspíš skrývá. „Za nejcennější platí originální závodní a okruhové speciály. Podle všeho se jedná o největší ucelenou sbírku sportovních škodovek na světě. Třeba tady,“ ukazuje Hervert, „můžete vidět prototyp Škody 130 RS z roku 1975 – jeden z tří vyrobených kusů s pětistupňovou převodovkou.“ Mimochodem řeč je o jednom z automobilů, s nímž posádka Vojtěch- Enge-Šenkýř dosáhla titulu mistrů Evropy cestovních vozů. Pozoruhodný příběh však stojí za všemi kousky, jež tu jsou k vidění. Ale postupně.

Úvodní fiasko

„Někdy v roce 1992 jsem si začal opravovat Škodu 110 R v totálně zbídačeném stavu. Vzpomínám, jak mi k tomu přivezli skelet na model 130 R. Dali mi ho za láhev fernetu. Pustil jsem se do napůl tuningové přestavby. Bohužel kvůli nedostatku peněz skončila neúspěchem,“ vypráví Hervert. Nedodělaná práce mu ležela v žaludku, a tak se k ní po letech vrátil. „Když jsem se fi nančně vzpamatoval, objevil jsem na Slovensku v bláznivém stavu jednu stotřicítku a paralelně založil fi rmu na renovaci veteránů,“ pokračuje Tomáš s tím, že díky tomu rázem hromadil zajímavé kontakty. Přikoupil proto ještě jedno tovární vozidlo 130 RS. „V ten moment přišel kolega Pavel Zima a říká: dvě stejná auta má jenom hlupák, ale tři a víc už je sbírka. A takhle jsme se rozrostli,“ doplňuje Hervert.

Bláznivé fabie

Sbírka vyrašila do takových rozměrů, že vznikla idea všechna auta shromáždit na jednom místě a ukázat je lidem. „V roce 2018 jsme našli tenhle areál v Mrači, v roce 2019 se vrhli do práce, v roce 2020 pokračovali a letos fi - nišujeme,“ shrnuje lakonicky Hervert. A po chvilce mlčení dodává: „Ani nevím, kolik škodovek vlastně máme. Všude tvrdím, že kolem stovky.“ Třebaže hlavní tahák představují závodní a prototypní škodovky, zážitek se zde chystá komplexní. „Povedlo se nám dát dohromady kompletní učebnu autoškoly z osmdesátých let. Příchozí se tak můžou těšit třeba na tehdejší simulátory,“ láká Tomáš Hervert. Slušná je též sbírka historických dopravních značek – z prvorepublikové éry jich třímáme hned několik. Ženy a děti ocení kvartet bláznivě pomalovaných fabií, na něž majitelé muzea natrefi li v Německu. „Sehnali jsme to v bazaru od jednoho Turka, který byl rád, že se jich zbavil. Přitom není to krása?“ ptá se Herbert na naše pocity z uměleckých aut. Je, byť trošku svérázná.

Nejdražší poklad

Člověka nutí se zeptat, který automobil patří k vůbec nejhodnotnějším, přestože tuší, že k vypáčení odpovědi nedojde. „Každý má svou story. Ze srandy ovšem říkám, že nejdražší členové sbírky jsou designové studie Škody Superb první generace. Neboť tohle než vznikne ve vývoji, příprava spolyká stovky milionů korun. Z pohledu účetní hodnoty se bavíme o dvou nejdražších exponátech,“ popisuje Tomáš vzácné studie exteriéru a interiéru. U superbu, tentokrát dvojkového, ještě chvilku zůstaneme. A ne ledajakého. „Nakonfi guroval si ho Klausův řidič na popud toho, když exprezident v Kvasinách prohlásil, že drncá. Mimochodem sedíte v jediném prezidentském autě se světlým interiérem,“ hlásí nám Hervert s tím, že mladoboleslavská limuzína vozila i nynější hlavu státu Miloše Zemana.

Mnohem víc…

Exkurz ve škodovácké říši završujeme u rapidů. „Moje frajeřinka Škoda Rapid 130 ve sportovním provedení. Kvůli ní jsem musel koupit celý kamion škodovek. Majitel mě zpražil ultimátem: buď všechny, nebo nic. Takhle se bojuje,“ komentuje Hervert a štráduje si k poslední pecce – Škodě Rapid 135 RiC. „Dopravili jsme ji do Čech jako fungl novou od pána z Anglie. Vždyť na tachometru nastřádala pouze sto kilometrů,“ těší Herverta. Zdá se, že jsme probrali všechno. Kdepak! Pro návštěvníky je dál v zásobě ručně vyklepávaný prototyp erka, jenž putoval jako tajný dar Brežněvovi do Sovětského svazu, Škody 720 a 1101 Tudor v parádní kondici nebo růžové závodní favority. Zkrátka a dobře degustace, kterou by byla škoda neochutnat.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
5 / 2021 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851