Rozhovor: Jan Kopecký vs. Jan Černý: Strach nemají
Patří k nejsledovanějším rallyeovým jezdcům současnosti. Zatímco Jan Kopecký má už za sebou řadu úspěchů, Jan Černý loni dokázal, že může být jeho zdatnou konkurencí.
(více v čísle 10/13)Před pár týdny se potkali na stupních vítězů při jedné společenské akci v Praze. O několik desítek minut později vznikl tento rozhovor.
Co všechno o druhém víte?
Kopecký: Mladý, vysoký a hodně šikovný. Dokázal to loni, kdy ve své kategorii vyhrál všechno, co šlo. Pokud vím, u jeho začátků byl otec, stejně jako u mě.
Černý: Vím, že začínal na okruzích a k motorsportu ho přivedl také otec. Jezdí prakticky celou kariéru se Škodovkou a na jeho výsledcích je vidět, že tomu rozumí. ¨
Je pro váš styl lepší pohon dvou, nebo čtyř kol?
Kopecký: Dobrý řidič si poradí se vším. Mám s tím zkušenosti, vždyť jsem začínal s octavií s předním pohonem.
Černý: Čtyřkolka je určitě daleko přitažlivější. Dají se s ní dělat v plné rychlosti zábavnější věci.
Co by rallye prospělo k větší publicitě v Česku a zahraničí?
Kopecký: Přimlouval bych se za větší propagaci ve všeobecných médiích, nikoliv jen ve specializovaných.
Černý: Mediálních výstupů není nikdy dost. Rallye je mezi českými fanoušky opravdu hodně oblíbená, lidé se o ni zajímají. Chtělo by to, aby se dařilo náš sport jim více přiblížit a seznámit je s tím, jaký je a za jakých podmínek funguje.
Komu vděčíte za dosavadní úspěchy?
Kopecký: Velkému týmu lidí ze Škodovky, kteří kolem mě působí. Nejzásadnějším je pochopitelně můj otec. Ten mě k závodům nejenom přivedl, ale naučil spoustu věcí, pomohl překonat mnoho problémů a stále je vedle mě.
Černý: Na prvním místě je můj otec. Jezdil rallyekros, závody do vrchu i rallye. Odmala mě vedl k závodění. Přišlo mi to přirozené a bavilo mě to. V současné době mi táta pořád radí, ale zásadní rozhodnutí v řízení týmu se snažím dělat sám.
Co je na rallye nejnáročnější?
Kopecký: Musí fungovat více věcí pohromadě – jezdec, navigátor, špičkové auto a sehraný tým. Pokud jedna z těchto součástí nepracuje, nemůžete udělat dobrý výsledek. A pak ještě jedna věc. Vzal bych člověka na lesní cestu se spoustou zatáček. Měl by vedle sebe kamaráda, který by držel v ruce tužku a papír. Projeli by a zapsali si určitý úsek. Jednou, podruhé a do třetice už naostro v co nejvyšším tempu. Jinými slovy jet na rozpis v neznámém prostředí je na rallye nejtěžší.
Černý: Extrémní vypětí v krátkém časovém úseku. Nesmíte nic podcenit, protože vaše zaváhání může mít fatální následky. Člověk musí mít pokaždé pokoru k tomu, co dělá.
Je motoristický sport nebezpečný?
Kopecký: Když to vezmete, v každém sportu existuje nějaké riziko. Při rallye se pohybujete rychle v nechráněném terénu, kde se mohou vyskytnout nečekané překážky, a vy musíte včas a správně reagovat.
Černý: Lidé si bohužel občas neuvědomují, že nejde o legraci. Závodní auto vážící dvanáct i více metráků v rychlosti sto sedmdesát kilometrů za hodinu představuje hmotu, která se může stát neovladatelnou. Pohybujeme se v otevřeném prostoru, kde se může přihodit cokoliv. Podívejte se, co se děje denně na silnici. V čem je rallye horší?
Sedl byste si vedle druhého do civilního vozu?
Kopecký: Pokud bych zjistil, že umí řídit civilní auto, což se dá předpokládat, tak určitě ano.
Černý: Kdykoliv a okamžitě. Z vlastní zkušenosti vím, že závodníci nemají potřebu si svoje emoce vybíjet v běžném provozu. Ukažte mi, kdo v této republice umí lépe řídit. Tak proč bych se měl bát si vedle něj sednout?
Jak vnímáte rychlost v soutěžním a civilním autě?
Kopecký: Vozy kategorie S2000 mají omezovač otáček na 8500, což představuje rychlost 170 km/h. To není mnoho, ale pokud letíte mezi stromy, nebo po rovné silnici, vnímáte ji rozdílně. V civilním provozu jsou předpisy, takže není co řešit.
Černý: To je pokaždé jiné. V běžném provozu nemám důvod se stresovat a jezdím v klidu. Často používám tempomat a nikam nespěchám. Při rallye také rychlost neřeším, protože se soustředím na jízdu a o tom, co dělám, nepřemýšlím.
Měl jste někdy strach?
Kopecký: To není správné slovo. Pokud chcete vyhrát, musíte jet rychle, ale přitom mít respekt k trati. Když vám na okamžik problikne pocit strachu, musíte ho okamžitě potlačit. Černý: Myslím že ne. Člověk jede maximálně soustředěný, ale samozřejmě se někdy lekne, když mu to uklouzne. O strachu jako takovém to však není. Co byste jeden druhému poradili? Kopecký: Pokaždé začínat u sebe, jít sebevědomě za svým cílem a věřit mu.
Černý: No, nevím. Nezlobte se, ale netroufám si radit někomu, kdo by naopak měl radit mně.
Co byste si navzájem popřáli do roku 2013?
Kopecký: Všechno je o zdraví. Pokud to funguje, pak lze dokázat cokoliv na světě.
Černý: Vím, že pojede mistrovství Evropy. Takže mu fandím, aby všechny rallye dokončil a šampionát celkově vyhrál.