Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rozhovor: Jan Kopecký vs. Jan Černý: Strach nemají

Jan Černý vs. Jan Kopecký

Fotogalerie

11 fotografií

Patří k nejsledovanějším rallyeovým jezdcům současnosti. Zatímco Jan Kopecký má už za sebou řadu úspěchů, Jan Černý loni dokázal, že může být jeho zdatnou konkurencí.

(více v čísle 10/13)

Před pár týdny se potkali na stupních vítězů při jedné společenské akci v Praze. O několik desítek minut později vznikl tento rozhovor.

Co všechno o druhém víte?

Kopecký: Mladý, vysoký a hodně šikovný. Dokázal to loni, kdy ve své kategorii vyhrál všechno, co šlo. Pokud vím, u jeho začátků byl otec, stejně jako u mě.

Černý: Vím, že začínal na okruzích a k motorsportu ho přivedl také otec. Jezdí prakticky celou kariéru se Škodovkou a na jeho výsledcích je vidět, že tomu rozumí. ¨

Je pro váš styl lepší pohon dvou, nebo čtyř kol?

Kopecký: Dobrý řidič si poradí se vším. Mám s tím zkušenosti, vždyť jsem začínal s octavií s předním pohonem.

Černý: Čtyřkolka je určitě daleko přitažlivější. Dají se s ní dělat v plné rychlosti zábavnější věci.

Co by rallye prospělo k větší publicitě v Česku a zahraničí?

Kopecký: Přimlouval bych se za větší propagaci ve všeobecných médiích, nikoliv jen ve specializovaných.

Černý: Mediálních výstupů není nikdy dost. Rallye je mezi českými fanoušky opravdu hodně oblíbená, lidé se o ni zajímají. Chtělo by to, aby se dařilo náš sport jim více přiblížit a seznámit je s tím, jaký je a za jakých podmínek funguje.

Komu vděčíte za dosavadní úspěchy?

Kopecký: Velkému týmu lidí ze Škodovky, kteří kolem mě působí. Nejzásadnějším je pochopitelně můj otec. Ten mě k závodům nejenom přivedl, ale naučil spoustu věcí, pomohl překonat mnoho problémů a stále je vedle mě.

Černý: Na prvním místě je můj otec. Jezdil rallyekros, závody do vrchu i rallye. Odmala mě vedl k závodění. Přišlo mi to přirozené a bavilo mě to. V současné době mi táta pořád radí, ale zásadní rozhodnutí v řízení týmu se snažím dělat sám.

Co je na rallye nejnáročnější?

Kopecký: Musí fungovat více věcí pohromadě – jezdec, navigátor, špičkové auto a sehraný tým. Pokud jedna z těchto součástí nepracuje, nemůžete udělat dobrý výsledek. A pak ještě jedna věc. Vzal bych člověka na lesní cestu se spoustou zatáček. Měl by vedle sebe kamaráda, který by držel v ruce tužku a papír. Projeli by a zapsali si určitý úsek. Jednou, podruhé a do třetice už naostro v co nejvyšším tempu. Jinými slovy jet na rozpis v neznámém prostředí je na rallye nejtěžší.

Černý: Extrémní vypětí v krátkém časovém úseku. Nesmíte nic podcenit, protože vaše zaváhání může mít fatální následky. Člověk musí mít pokaždé pokoru k tomu, co dělá.

Je motoristický sport nebezpečný?

Kopecký: Když to vezmete, v každém sportu existuje nějaké riziko. Při rallye se pohybujete rychle v nechráněném terénu, kde se mohou vyskytnout nečekané překážky, a vy musíte včas a správně reagovat.

Černý: Lidé si bohužel občas neuvědomují, že nejde o legraci. Závodní auto vážící dvanáct i více metráků v rychlosti sto sedmdesát kilometrů za hodinu představuje hmotu, která se může stát neovladatelnou. Pohybujeme se v otevřeném prostoru, kde se může přihodit cokoliv. Podívejte se, co se děje denně na silnici. V čem je rallye horší?

Sedl byste si vedle druhého do civilního vozu?

Kopecký: Pokud bych zjistil, že umí řídit civilní auto, což se dá předpokládat, tak určitě ano.

Černý: Kdykoliv a okamžitě. Z vlastní zkušenosti vím, že závodníci nemají potřebu si svoje emoce vybíjet v běžném provozu. Ukažte mi, kdo v této republice umí lépe řídit. Tak proč bych se měl bát si vedle něj sednout?

Jak vnímáte rychlost v soutěžním a civilním autě?

Kopecký: Vozy kategorie S2000 mají omezovač otáček na 8500, což představuje rychlost 170 km/h. To není mnoho, ale pokud letíte mezi stromy, nebo po rovné silnici, vnímáte ji rozdílně. V civilním provozu jsou předpisy, takže není co řešit.

Černý: To je pokaždé jiné. V běžném provozu nemám důvod se stresovat a jezdím v klidu. Často používám tempomat a nikam nespěchám. Při rallye také rychlost neřeším, protože se soustředím na jízdu a o tom, co dělám, nepřemýšlím.

Měl jste někdy strach?

Kopecký: To není správné slovo. Pokud chcete vyhrát, musíte jet rychle, ale přitom mít respekt k trati. Když vám na okamžik problikne pocit strachu, musíte ho okamžitě potlačit. Černý: Myslím že ne. Člověk jede maximálně soustředěný, ale samozřejmě se někdy lekne, když mu to uklouzne. O strachu jako takovém to však není. Co byste jeden druhému poradili? Kopecký: Pokaždé začínat u sebe, jít sebevědomě za svým cílem a věřit mu.

Černý: No, nevím. Nezlobte se, ale netroufám si radit někomu, kdo by naopak měl radit mně.

Co byste si navzájem popřáli do roku 2013?

Kopecký: Všechno je o zdraví. Pokud to funguje, pak lze dokázat cokoliv na světě.

Černý: Vím, že pojede mistrovství Evropy. Takže mu fandím, aby všechny rallye dokončil a šampionát celkově vyhrál.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
10 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851