Rozhovor: Karel Abraham vs. Lukáš Pešek: Dva v MotoGP | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rozhovor: Karel Abraham vs. Lukáš Pešek: Dva v MotoGP

Karel Abraham vs. Lukáš Pešek

Fotogalerie

4 fotografie

V mistrovství světa jezdili ve stejné třídě pět sezon. Teď se Karel Abraham a Lukáš Pešek potkají znovu - v MotoGP, královské třídě mistrovství světa silničních motocyklů.

(více v čísle 13/13)

Pojedou v MotoGP prvním rokem na strojích specifi kace CRT (prototypový rám a motor z produkčního základu). Abraham strávil předchozí dva roky za řídítky speciálu Ducati. Pešek v sedle CRT v MotoGP debutuje.

Nechci být ten druhý

Co všechno o sobě víte?

Karel: Nejsme velcí kamarádi, to v našem sportu nejde. Lukáš je bezpochyby výborným jezdcem, proto je taky v MotoGP. A nesmíme nezapomínat, že ve třídě 125 dokázal v roce 2007 vybojovat konečné čtvrté místo v mistrovství světa.

Lukáš: Bez debat je to rychlý závodník se spoustou zkušeností včetně MotoGP. Zatím asi bude rychlejší než já.

Poradíte něco svému rivalovi?

Karel: Aby psychicky ustál všechno kolem sebe a nedělal chyby. Jde o každý bod. Pedrosa by to v loňském boji o titul mohl potvrdit.

Lukáš: Když jsem o sekundu na jeden okruh pomalejší, nemohu mu radit.

Považujete ho za běžného soupeře, nebo je ve hře prestiž lepšího Čecha?

Karel: Jde o klasického soupeře, jako tomu bylo ve třídách 125, 250 a Moto2. Ovšem teď bych byl nerad druhým Čechem, i když z toho neplyne žádná výhoda. Prestiž je ve hře.

Lukáš: Myslím, že na tenhle souboj se těší spousta lidí kolem nás. Nikdy nechci být tím druhým, ale reálně řečeno to tak asi zatím bude.

Respekt máme, ale…

Je těžké obstát v mistrovství světa?

Karel: Ohromně, to si asi málokdo představí. Každý, kdo tam jede, to umí. Získávat setiny sekundy převahy stojí strašně moc přemýšlení při naladění motorky, fyzického vypětí i rizika při samotné jízdě.

Lukáš: V první řadě musíte mít kolem sebe lidi, kteří vám pomohou dostat se mezi nejlepší do mistrovství světa. Pak je to každodenní tvrdá fyzická práce a příprava po všech stránkách. Jakmile se roztočí kolotoč závodů, už se vezete na vlně, kterou zvládáte, protože víte, o čem to je.

Dá se MotoGP přirovnat k F1 na dvou kolech?

Karel: Formule 1 nemá adekvátního soupeře na čtyřech kolech, jako má MotoGP do jisté míry konkurenta ve světovém šampionátu superbiků. Tak jako tak je MotoGP jedničkou.

Lukáš: Laicky řečeno v motocyklovém světě není nic významnějšího než MotoGP.

Máte respekt ke hvězdám jako Rossi, Lorenzo nebo Pedrosa?

Karel: Jsou mezi nimi lidské rozdíly. Záleží na tom, jak si s kým sednete jako člověk. Určitý respekt k nim mám, ale na závodním okruhu si samozřejmě jdu tvrdě za svým.

Lukáš: Nikdy nebudeme tam, kde jsou oni. Když je potkáte v zákulisí, chovají se jako normální lidé, kteří vás pozdraví. Nebo taky ne. Na závodním okruhu to neřešíte.

Nemrzí vás, že třeba Španěl Marc Marquez má coby velká naděje kariéru „nalajnovanou“?

Karel: Bezpochyby je to ohromný talent, který má kolem sebe všechno, co potřebuje. Vše se mu podřizuje. Změnilo se kvůli němu dokonce i pravidlo, že jezdec v MotoGP nesmí v prvním roce startovat v továrním týmu. To mě trochu zlobí.

Lukáš: Dotáhl to daleko, ale jde o výjimku. Když se podívám na lidi třeba z Itálie nebo Španělska, kteří měli naplánovanou kariéru, a já je umím porážet, nemám z toho špatný pocit. V životě je na tom mnoho lidí hůře než já, který se bavím sportem.

Motorce se dá věřit

Co je pro zvládnutí závodního stroje nejdůležitější?

Karel: Na rozdíl od ducati můžu motorce konečně zase věřit. Ducati byla raketa, takže u CRT si na rychlost zvykat nemusím.

Lukáš: Na každé motorce musíte najezdit spousty kilometrů, abyste ji dokázali poznat. Zatím pořád kroužím, chybí mi spousta kilometrů a mám na to bohužel málo času. Už jenom poslední test v Jerezu a pak závody. Neumím teď říci, jestli zvládnu motorku po třech, pěti, nebo více závodech. Učit se v závodě je mnohem složitější než při testech.

Jak byste charakterizoval motocykl CRT?

Karel: Má hodně blízko k tomu, co můžete potkat na silnicích. Na rovinkách je o něco pomalejší než speciál MotoGP.

Lukáš: Solidní zrychlení, dobře brzdí. Je to vcelku malá motorka, u níž se za žádných okolností nekroutí rám.

Měl jste někdy strach?

Karel: Nazval bych to zdravý strach nebo respekt, aby člověku nespadly klapky a nedělal hlouposti. Pravda je, že se občas taky leknu, když motorka udělá to, co zrovna nečekám.

Lukáš: Až ho poprvé dostanu, přijedu do boxu a řeknu všem, že na to už nikdy nesednu.

Kdo získá titul mistra světa v MotoGP?

Karel: Favoritem je Jorge Lorenzo, loni dokončil všechny závody na stupních vítězů. Jemu bude konkurovat Dani Pedrosa. Občas mívá smůlu, kterou sám neovlivní, ať je to závada nebo ho někdo trefí. Výraznou postavou bude nováček Marc Marquez, který vyhraje nějaký závod, ale na titul to ještě nebude.

Lukáš: Z mého pohledu jednoznačně Jorge Lorenzo. Neznám nikoho, kdo je natolik špičkový, komplexní, vyrovnaný a po všech stránkách odolný jezdec jako tenhle obhájce titulu. Vždyť loni buď závod vyhrál, nebo dojel druhý.

Na jaké umístění si troufáte?

Karel: Chtěli bychom být v týmu spokojeni jako v první sezoně MotoGP 2011. Mými největšími soupeři budou Randy de Puniet a Aleix Espargaro v hodnocení CRT, kde si to s nimi chci rozdat o první místo.

Lukáš: Budu rád, když nebudu poslední, ale to si dělám trochu legraci. Mám s motorkou MotoGP zkušenosti jen z několika stovek kol. Takže musím pořád bojovat. Uvidíme, jak se bude situace kolem mě vyvíjet.

Je těžší jezdit v civilním provozu v autě, nebo na motocyklu?

Karel: Určitě na motorce. Nemám obavu z vlastní chyby, ale nikdy nevíte, co udělá druhý.

Lukáš: To si netroufám posoudit. V civilním provozu totiž jezdím výhradně autem.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851