Start ve formuli 1: Když kopne slon | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Start ve formuli 1: Když kopne slon

Start ve formuli 1

Okamžik, kdy zhasnou červená světla a auta vyrážejí do závodu, nepřestane mít kouzlo. Co všechno obnáší start formule 1 nebo monopostu druhé nejvyšší série GP2?

(více v čísle 13/13)

Prošli jsme si startovní proceduru, která je dodržována ve formuli 1 a také v seriálu GP2. V něm startoval v předchozích čtyřech letech Josef Král a loni vyhrál v belgickém Spa. Třiadvacetiletý Čech stále jedná o možnostech pokračovat v šampionátu GP2. Loni na podzim měl před podpisem s týmem HRT pro formuli 1, ale fi nanční problémy a následný krach španělské stáje tuto šanci zhatily.

-30:00 Třicet minut před startem do zahřívacího kola se otevře boxová ulička. Jezdci smějí vyjet na trať. Mohou odkroužit libovolný počet kol, ale při nájezdu do dalšího musí projet zmíněnou uličkou v boxech.

-17:00 Siréna signalizuje, že do jejího uzavření zbývají dvě minuty.

-15:00 Boxová ulička je uzavřena. Kdo nestihl odjet na trať, musí do závodu vyrazit z boxů poté, co poslední auto po klasickém startu mine výjezd z boxové uličky.

-10:00 U vozů smějí zůstat pouze mechanici a komisaři závodu.

-3:00 Musí být odstraněny zahřívací dečky z pneumatik. Pokud od této chvíle do zahřívacího kola začne pršet, přeruší ředitel startovní proceduru a ta se vrátí do pozice 10 minut do startu. Jestliže déšť zesílí, může ředitel závodu rozhodnout o startu za safety carem (bezpečnostním vozem).

-1:00 Jsou nastartovány motory. Všichni lidé musí opustit startovní rovinku. Pokud má jezdec problém, zvedne ruku a jeho vůz je odtlačen do boxové uličky.

-0:15 Patnáct sekund před startem do zahřívacího kola se na semaforu rozsvítí zelené světlo.

Zahřívací kolo

Platí zákaz předjíždění. Když má pilot problém, musí se nechat předjet. Jestliže potíže vyřeší, smí se vrátit na původní pozici.

„Příprava na start začíná ze šedesáti sedmdesáti procent právě v zahřívacím kole. Je zapotřebí připravit si spojku na clutch engagement point, což znamená správný okamžik záběru. Současně se musí zahřát pneumatiky a karbonové brzdy. Kdyby zůstaly studené, v první zatáčce nezastavíte,“ říká Král.

Příjezd na startovní pozici

Pilot musí ve stojícím voze pracovat s plynem. Nepřidávat ovšem moc, jinak elektronika přepne motor na třicetiprocentní výkon. Záleží také na tom, zda stojíte v předních, nebo zadních řadách.

„Jestliže jste vpředu, musíte si hlídat teploty, aby nedošlo k přehřátí motoru či brzd. V Abú Zabí, Bahrajnu nebo Malajsii, kde je vysoká teplota vzduchu, jsem stál na startu a všechna světla kontrolek na volantu svítila jako v Las Vegas. Po dvou zatáčkách se to vždy vrátilo do normálu. Když startujete zezadu, samozřejmě nikam nespěcháte a říkáte si, že se to někomu vpředu přehřeje a bude nějaká pozice zadarmo. Navíc pokud přijedete na start v posledních řadách, odjíždíte během dvou tří vteřin,“ upřesňuje Král.

Jakmile jsou všechna auta připravena na startovních pozicích, signalizuje pomocník za poslední řadou vozů zelenou vlajkou.

Pokud závodník naznačuje zvednutou rukou problém, je start přerušen. Piloti absolvují další zahřívací kolo a délka závodu se zkracuje o jeden okruh. Vůz, který způsobil potíže, se odtlačí do uličky boxů, odkud může odstartovat.

Jestliže se objeví jiný problém a ředitel rozhodne o odložení startu, rozsvítí se žlutá světla a je vyvěšena cedule s nápisem Delayed start. Jezdci vypnou motory a po pěti minutách se odstartuje do nového zahřívacího kola. Délka závodu se opět zkrátí o jeden okruh.

-0:05 Pět sekund do startu signalizuje rozsvícení pěti červených světel na semaforu v sekundových intervalech. Po zhasnutí červených světel je závod odstartován v rozmezí 0,2-3 s.

„Způsobů startu je několik. Nejčastější stojíte na brzdě, najdete si bod záběru spojky a správnou hranici otáček. Když zhasnou světla, pustíte spojku, brzdu a hrajete si s plynem. Dalším často používaným způsobem je start, kde držíte obě pádla spojky pod volantem. Jedno držíte zmáčknuté na doraz a druhé těsně za bodem záběru. Jakmile zhasnou světla, pustíte na doraz zmáčknuté pádlo a spojka si chytí správný bod záběru. Odhaduji, že takto startuje Alonso, který je v tomto směru výjimečný,“ prozrazuje Král.

Boj o pozice

„Člověk se nesmí rozjíždět příliš rychle, protože se začnou protáčet kola. Když se rozjedu plynule, budu pomalý. Mezi závodníky se říká, že správný start je takový, když máte pocit, že vás nakopl slon,“ uplatňuje Král s úsměvem závodnický slovník.

Letmý, nebo pevný start?

Když se nestartuje z místa, není to prý natolik atraktivní. Dokazují to restarty závodu poté, co safety car zamíří do boxů. Většinou se totiž nic podstatného nestane. Výjimkou je za hustého deště start za safety carem z bezpečnostních důvodů.

„Za takových podmínek vážně není nic vidět. V podobné situaci si říkáte: Snad všichni odjedou a přede mnou nezůstane nikdo stát,“ popisuje jezdec možná rizika.

Situace do první zatáčky

To je kombinace zkušeností a intuice. Jezdec musí vždy předvídat.

Zná lidi kolem sebe, tuší, co od nich může čekat. Záleží na rychlosti reakce a také na štěstí.

„Občas dochází ke kontaktu boky kol. Nesmí se však potkat plochy pneumatik. To potom letíte. Když se kola zaklíní, pro změnu ohnete tyč řízení,“ vysvětluje český závodník.

200 za minutu

„Pulz se pohybuje zhruba mezi 180 a 190 za minutu. Záleží na tom, z které pozice na startu odjíždím. V první zatáčce vyskočí určitě přes 200. Během závodu se pohybuje mezi 160 a 180. Záleží na situacích, jaké musíme na trati řešit,“ dodává pilot.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851