Roman Kresta a Tomáš Kostka: Švagři | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Roman Kresta a Tomáš Kostka: Švagři

Roman Kresta a Tomáš Kostka

Roman Kresta jezdí automobilové soutěže a Tomáš Kostka závodil na okruzích. Pak přestoupil Tomáš do rallye a mezitím se oženil s Romanovou sestrou Petrou. Co si o sobě myslí a říkají závodní švagři?

(více v čísle 15/13)

Jako soupeři se potkali minulý rok na Rallye Kopná (SM 21/12). Napínavý souboj vyhrál Kresta, když Kostka v předposlední zkoušce havaroval. Z jejich odpovědí i tónu byl poznat zjevný respekt. Mladší Tomáš uznává Romana jako osobnost, zkušený Roman zase poznal v Tomášovi závodnický talent.

Z bodu A do B bez chyby

Co řeknete o druhém?

Kresta: Ačkoliv jsme švagři, příliš často se nestýkáme. Poprvé jsem ho zaznamenal při závodech na okruzích. O tom, že je nesmírně talentovaný, přesvědčil minulý rok, kdy debutoval v kompletní sezoně v rallye a hned se stal mistrem republiky ve sprintrallye. K tomu, co dělá, má stoprocentní profesionální přístup.

Kostka: Romana netřeba představovat. Je to nejúspěšnější český jezdec rallye všech dob, což dokázal angažová- ním v továrním týmu Ford. Jde o vysoce precizního a cílevědomého člověka.

Co je na rallye nejnáročnější?

Kresta: Všechno. Výsledek ovlivňuje řada okolností. Základem je dostat se co nejrychleji z bodu A do bodu B a neudělat při tom chybu. Ať jedete čímkoliv na jakémkoliv povrchu.

Kostka: Jedná se o nejkomplexnější automobilový sport, ve kterém hraje roli tolik faktorů jako v žádném jiném. Člověk musí být schopen adaptovat se na jakékoliv druhy povrchů za jakéhokoliv počasí, poslouchat diktát navigátora a současně být naprosto precizní při řízení.

Je motoristický sport nebezpečný?

Kresta: Mnohem bezpečnější než například jízda na horském kole nebo motocyklové závody. S mírnou nadsázkou řečeno méně rizikový než občasná jízda autem pomalu po dálnici.

Kostka: Nemyslím si, že je nebezpečnější než třeba sjezdové lyžování nebo jiné adrenalinové sporty. Je to něco jiného, než na co je člověk běžně zvyklý. Jede se skoro 200 km/h lesem, kde je kolem trati spousta pevných překážek.

Musíte poznat rychlost

Co se dá udělat pro rallye v Česku?

Kresta: Neustálá osvěta a školení o bezpečnosti dokáže mnohé, ale pořád to zůstane na lidech. Jezdcích, organizátorech, divácích a jejich důsledném přístupu k tomu, co mají v rámci rallye dělat.

Kostka: Rozhodně bych kladl velký důraz na osvětu diváků. Vysvětlovat jim, že stát o pár desítek metrů dál od trati nesníží jejich zážitek, ale může to zachránit život. Na druhou stranu i když každý chce vyhrát, měl by jít do soutěžení s pokorou, a ne bezhlavě za každou cenu.

Jak vnímáte rychlost v civilním a soutěžním voze? Kresta: Závodní auto je přizpůsobeno k tomu, aby člověk za volantem rychlost správně vnímal a cítil každý detail v jeho chování. A myslím si, že k řadě havárií v běžném provozu dochází proto, že řidiči nedokážou správně vnímat rychlost v civilním voze.

Kostka: Při rallye ten problém mívám skoro pořád, protože jsem z formulových a sportovních aut zvyklý na vyšší rychlosti. Musím se často krotit a ještě mi to bude nějakou chvíli trvat. V civilním provozu musím bohužel konstatovat, že situace v Česku mi připomíná, jako by si tady spousta lidí na závodníky hrála. Sám jsem zabránil řadě krizových situací, které způsobili právě takoví „šoféři“.

Co byste druhému poradil?

Kresta: Aby se ve svém vývoji v rallyeovém sportu posouval dál a k tomu ať má připravenou koncepci. Je opravdu talentovaný a měl by toho využít.

Kostka: Jedině ať závodí dál. On jiné rady nepotřebuje.

Poznali jsme se na rallye

Pletou se vám rodinné vztahy do závodění?

Kresta: Nebýváme často v kontaktu, a pokud ano, závodní věci neřešíme.

Kostka: Určitě ne! Naopak si myslím, že je to velké plus. Umíme si říci spoustu věcí a jako rodina držíme více při sobě.

Vzpomenete si na datum a okolnosti seznámení?

Kresta: Odešel jsem z domova za závody do Mladé Boleslavi v roce 2000 a 2005 do Anglie. Mezi těmito daty se poznali oni a já se seznámil s Tomášem.

Kostka: Myslím, že to bylo v roce 2005, kdy jsme se byli podívat na Rallye Monte Carlo na Romanovu premiéru s továrním fordem. Já ve stejném roce začal jezdit Světovou sérii Renault 3.5, kde tehdy šampionát vyhrál Kubica.

Ovlivní závodníka narození dítěte?

Kresta: V mém případě to rozhodně nemělo vliv na rychlost. Jak člověk stárne, v určitých chvílích si uvědomí, co se vlastně mohlo stát. Ale pokud si znovu sednete za volant, žádnou brzdu v hlavě nemáte.

Kostka: Přidá to na zodpovědnosti, protože začnete více přemýšlet o souvislostech věcí kolem. Na rychlosti to neubere, protože při závodě se soustředíte na jízdu, a na jiné myšlenky nemáte čas.

Mám problémy s rychlostí

Zkusil jste si závody na okruhu?

Kresta: Mám za sebou test a závod v Octavia Cupu v roce 2004 v Mostě. Přišlo mi zajímavé to zkusit, ale rozhodně mě to nenadchlo natolik, abych se okruhům věnoval stabilně. Skupiny okruhových a rallyeových jezdců jsou hodně vyhraněné a specifické na to, aby dokázali plnohodnotně dělat obojí. Tomáš je trochu výjimkou. Je těžší závodit na okruzích, nebo se účastnit automobilových soutěží?

Kostka: Určitě je těžší rallye, což mohu po dvanácti letech strávených na okruzích potvrdit. Pořád sbírám zkušenosti, abych zvládl současně řízení a diktát spolujezdce. A jak jsem říkal, když jedete v Le Mans přes 300 km/h a na rallye kolem 170 km/h, je sakra rozdíl odhadovat správně vzdálenosti a okamžiky, kdy a jak začít brzdit.

Sedl byste si vedle švagra při rallye?

Kresta: Ano. Už jsme to udělali několikrát při testování. V Anglii jsem v rámci projektu Fordu jezdil se závodními klienty, jsem zvyklý.

Kostka: Jednou jsem si vedle něj sedl do Suzuki Swift na několik kilometrů při testovací jízdě. Už bych to nikdy neudělal, jsem totiž při rallye zvyklý řídit.

A posadíte se vedle něj do civilního auta?

Kresta: Stoprocentně ano. Vím, jak řídí, a nemám nejmenší problém sednout si na sedadlo spolujezdce.

Kostka: Mám takový vypěstovaný reflex, že nemůžu nikdy sedět vedle řidiče. Leda kdybychom jeli pár kilometrů na kafe, jinak musím pořád držet v ruce volant.

Co byste druhému popřál do roku 2013?

Kresta: Ať si postaví jasný projekt toho, čeho chce dosáhnout a získal prostor pro svůj jezdecký rozvoj.

Kostka: Ať mu slouží zdraví, což je základ. A ať zůstane u rallye, protože jí stále má co dát.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
15 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851