Rozhovor: první žena v čele týmu formule 1 | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rozhovor: první žena v čele týmu formule 1

Peter Sauber předal loni v říjnu v rámci Velké ceny Koreje vedení týmu Monishe Kaltenbornové

Fotogalerie

3 fotografie

Loni v říjnu se stala Monisha Kaltenbornová šéfkou týmu Sauber F1. Rakušanka
s indickými kořeny je tak první dámou na této pozici ve formuli 1.

Ve formuli 1 pracuje dvanáct let. Z dříve nenápadné ženy v zákulisí se proměnila v ostře sledovanou osobu. Co všechno na sebe prozradila v rozhovoru pro zahraniční média?

Manžel a děti fungují
Co pro vás znamená být ředitelkou týmu formule 1?

Důvěru, kterou ve mě Peter Sauber vložil, jsem získávala krok za krokem
dvanáct let. Vím, co znamená mít zodpovědnost za společnost, která existuje
více než čtyřicet roků a do F1 je zapojena téměř dvacet let. Odchod Petera
Saubera z každodenního provozu týmu byl připravován již delší dobu, takže
o razantní změnu nešlo.

Je pro ženu těžší být akceptována jako boss závodního týmu?
Pokud jde o profesní stránku, pohlaví nehraje roli. Vzhledem k tomu, že se
v tomto prostředí pohybuji dvanáct let, nemyslím si, že budu brána více jako
žena než coby šéf. Noví lidé se nad tím možná nejprve pozastaví, ale brzy to
přijmou.

Dokážete si kromě řízení týmu zorganizovat také rodinné povinnosti?
Většinou to funguje dobře. Manžel, rodiče a chůva pokaždé zvládají zaplnit
mou profesní absenci. Navíc jsme během závodních víkendů v kontaktu přes telefon nebo skype. Mám silnou podporu a děti jsou pyšné na to, co jejich máma dělá.

Indický původ se nezapře
V pase máte celé jméno Monisha Kaltenborn Narang. Proč užíváte dvojité příjmení tak zřídka?
Mám své indické jméno opravdu ráda. Kořeny, z kterých pocházím, a rodina
mých rodičů pro mě opravdu hodně znamenají. A to je důvod, proč jsem
se nikdy nechtěla vzdát jména Narang. Na druhou stranu musíte uznat, že dvojí příjmení v běžném životě není moc praktické. Proto užívám své plné jméno zřídka.

Jaké vzpomínky máte na rodnou zemi?
Nepochybně krásné dětství. Vzhledem k tomu, že jsem byla po dlouhou
dobu jediným vnoučetem, moji prarodiče mě hodně rozmazlovali. Měli jsme tři úžasné psy – až do mých osmi, kdy jsem odešla na dívčí školu v Dehrandunu. Byly to krásné časy spojené s dobrými přátelstvími. V roce 1979 se rodiče rozhodli emigrovat, aby mi poskytli lepší vzdělání.

Proč zvolili právě Rakousko?
Původní plán byl najít nový domov v anglicky mluvící zemi. Vídeň byla první zastávkou na naší cestě, protože otcův strýc tam pracoval. Líbilo se nám tam, a tak jsme zůstali.

Do jaké míry jste dnes Indkou?
Člověk nikdy neztratí svou identitu. Navíc je díky mému vzhledu snadné uhodnout, odkud pocházím. Také jsem klidná a otevřená, což můžete popsat
jako indické vlastnosti. Zahrnuje to rovněž potlačování negativních zážitků a soustředění se na pozitivní budoucnost. A to je v prostředí F1 hodně důležité.

Jak moc je podle vás formule 1 pro Indii důležitá?
Pro každý sport kromě kriketu je u nás těžké najít místo. Zdá se být správné,
že Indie jako národ, který se zvedá a proměňuje v obrovské tržní místo s excelentními inženýry, našla pozici v kalendáři F1. Závodní svět i země z toho mohou profitovat.

Řídit formuli 1? To ne!
Byla jste spokojena s výsledky týmu Sauber v roce 2012?
Chtěli jsme být pátí v Poháru konstruktérů, ale ani šestá příčka není neúspěchem. Se čtyřmi umístěními na stupních vítězů a dohromady 126 body v šampionátu můžeme být pyšní na to, čeho jsme dosáhli jako soukromý tým. Náš Sauber C31-Ferrari se ukázal být konkurenceschopným téměř na každém okruhu.

Šéfka Sauberu v debatě s Ecclestonem (vpravo). Práci bosse F1 by dělat nechtěla.
Šéfka Sauberu v debatě s Ecclestonem (vpravo). Práci bosse F1 by dělat nechtěla.
Autor: Svět motorů

Co pro vás bylo vrcholem minulé sezony?
Abych mohla odpovědět, musím pominout svůj střízlivý a objektivní postoj při řízení týmu. Ovšem když Kamuj Kobajaši získal v Japonsku první pódium (třetí místo), byla to hodně emotivní záležitost.

Litujete odchodu Sergia Pereze a Kamuje Kobajašiho?
Tyto dva piloty bychom rozhodně neměli kritizovat za nezkušenost. Nemůžeme je přece porovnávat s jezdci, kteří jsou ve formuli 1 mnohem déle. Můžete mít dobré auto, ale bez zkušeného závodníka nejste schopni využít jeho možnosti. Často chybují týmy a házejí vinu na mladší jezdce. U nás jsme přehodnotili některé momenty a rozhodli, co a jak řešit jinak.

Co si slibujete od příchodu Němce Hülkenberga?
Nico je velmi silný jezdec a má na kontě zajímavé výsledky. Když měl šanci bojovat o body, pokaždé je dokázal získat. Věřím, že jeho jezdecký potenciál pomůže zdokonalit auto pro nadcházející sezonu. 

Hovoří se o možném odchodu promotéra formule 1 Bernieho Ecclestona. Spekuluje se, že byste mohla být jedním z kandidátů na jeho místo.

Nic takového není pravda, nechtěla bych to dělat. Bernie nejedná s jedním, ale s dvanácti týmy. Já však mám raději před sebou spoustu cílů se Sauberem.

 

Monisha Kaltenbornová

Narodila se 10. května 1971 v indickém Dehradunu. V roce 1979 s rodiči emigrovala do Rakouska, kde na Vídeňské univerzitě v roce 1995 úspěšně ukončila studia práv. V roce 2000 nastoupila do právního oddělení závodního týmu Sauber a o sezonu později se připojila k managementu stáje formule 1. V roce 2010 se stala jeho výkonnou ředitelkou. Na konci následujícího ročníku jí připadl třetinový podíl na vlastnictví fi rmy. Od 11. října 2012 je šéfkou stáje Sauber F1.
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851