Ian Albiston, manažer Shellu: Dvacetkrát tenčí než vlas | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Ian Albiston, manažer Shellu: Dvacetkrát tenčí než vlas

Ian Albiston, manažer Shellu

Fotogalerie

7 fotografií

Osmnáct let spolupracuje tým Ferrari ve formuli 1 s proslulým výrobcem paliva a olejů, který má centrálu v Nizozemsku a nepřehlédnutelný znak.

(více v čísle 32/13)

Když vyjdeme z boxů italské stáje formule 1, jsme po pár metrech ve dveřích laboratoře, která je umístěna v červeném kamionu. S ohledem na uchovávané vzorky benzinu a olejů zde panuje teplota pouhých 15 ˚C, i když tady při Velké ceně Maďarska ukazuje teploměr jedenačtyřicet ve stínu.

S Ianem Albistonem, který pracuje ve formuli 1 třináct let a z toho je šestým rokem logistickým manažerem společnosti Shell, však hovoříme v motorhomu Ferrari.

Občasná přerušení rozhovoru jsou pochopitelná, protože pokukujeme po monitoru, na kterém se objevují výsledky třetího tréninku.

Lžíce cukru v jezeře

Co všechno se děje v průběhu velké ceny?

Při každém závodě pracujeme s dvěma vědci: jeden se stará o analýzu paliv, druhý o maziva.

Kolik vzorků kontrolujete?

V průběhu závodu odebereme třicet až pětatřicet vzorků benzinu, po každém výjezdu auta na trať.

Do jaké míry jste kontrolováni Mezinárodní automobilovou federací?

Paliva podléhají jejímu schválení a musí odsouhlasit všechna, která Ferrari používá. Součást analýzy představuje plynová chromatografi e, která je schopná rozložit palivo na jednotlivé komponenty.

Nemůže být při manipulaci s palivem benzin znečištěn nebo znehodnocen?

Když technici potřebují třeba vyměnit palivové čerpadlo, manipulují s nádrží. I malé množství mastnoty uvízlé třeba za nehty, které by se dostalo do benzinu, ho pro účely závodu znehodnotí. Často to přirovnáváme k pár lžícím cukru v obrovském jezeře, tak přísné jsou naše normy.

Co když vzorky neodpovídají předpisům?

Pokud by nesouhlasil, může to znamenat trest. V pátek jde o pokutu čtvrt milionu dolarů, v sobotu sestup na poslední startovní pozici, v neděli o diskvalifikaci.

Umíme se dívat do motoru

Jsou pravidla stejná i pro oblast olejů?

Tam nejsou dána žádná. Takže si umíte představit, jak si naši vědci libují. Práce při kontrole je podobná té u lékaře při odběru krve, když podle složení vzorků pozná, co vám je.

Jak to myslíte?

Umíme nahlédnout do motoru bez toho, že by bylo nutné jej vymontovat. Za víkend odebereme k analýze asi čtyřicet až pětačtyřicet vzorků, díky nimž sledujeme životnost motoru a převodovky. Používáme přístroje schopné analyzovat patnáct druhů kovů obsažených v oleji. Za dvě minuty víme, zda tam je něco netypického.

Co když je?
V takovém případě to hlásíme technikům Ferrari. Podle toho, který kov je mimo normu a o kolik, lze diagnostikovat problém v motoru i jeho části nebo třeba převodovce. Disponujeme databází asi třinácti tisíc profilů vzorků. Prediktivní software nám analyzuje, co je ještě v normě a co už je netypické. Také sledujeme životnost motoru. Momentálně je povoleno osm agregátů na sezonu, takže životnost jednoho činí dva a půl tisíce kilometrů.

Řekne vám pohonná jednotka všechno?

Představuje pro nás nejlepší testovací laboratoř. Náš tým čítá celkově padesát pět vědců v bílých pláštích a za rok je to jedenadvacet tisíc hodin práce. To je obrovská investice, jejímž hlavním cílem je, aby stáj Ferrari měla okamžitou a spolehlivou analýzu při závodech. Nám to přináší lepší palivovou ekonomiku a výkon motoru. Když přežije osmiválcový V8, přežije všechno.

Nezapomenu na Schumachera

Jak důležitý je olej pro motor F1?

Má pět hlavních úkolů: mazat, čistit, pohlcovat teplo, minimalizovat ztráty energie třením a bojovat proti opotřebení. Třeba teplota pístů může překračovat 300 °C a motorový olej je vstřikován na jejich spodní stranu, čímž je ochlazuje. Při čistění oleje například používáme fi ltr, který odstraní nečistoty dvacetkrát tenčí než lidský vlas!

Co čeká palivo a oleje po výrobě, než se dostanou do závodního vozu?

Počítačová simulace nám zajistí, nakolik má nové palivo nebo olej, který posíláme do Maranella na testování, potenciál zlepšit výkon motoru. Součástí procesu při naší práci je simulace tří závodů na dílenském agregátu. Obvykle se simulují ty na okruhu v Monze, které jsou velmi zátěžové, protože šestasedmdesát procent času závodu se jede na plný plyn.

Jak dalece do práce zasahují jezdci?

Jejich vstup je nenahraditelný. Když vyvíjíte palivo pro okruhy jako třeba v Monaku nebo Maďarsku, kde potřebujete velké zrychlení při projíždění pomalých zatáček, ti chlapi poznají i jednu koňskou sílu navíc v těch sedm set padesáti.

Na koho nejvíc vzpomínáte?

Na testech v Mugellu jsem zažil sychravý a studený italský únor. V té době je tam světlo od devíti a v pět se končí. Asi deset minut před pátou přijel do depa Michael Schumacher. Říkali jsme si, že skončíme, protože monopost přece nemá světlomety. Michael si ovšem znovu nasadil přilbu a zajel čas asi o dvě desetiny horší než nejlepší za celý den. Obdivuju odhodlání těch lidí. Nestačí jen být dobrý, ale musíte mít navíc nasazení a profesionální přístup.

Testy s jedním válcem

Co obnáší přechod na šestiválcové turbomotory s objemem 1600 cm3, které budou pohánět vozy od příštího roku?

Počítáte se snižováním počtu motorů na sezonu? V roce 2014 jich bude povoleno pět na jezdce, v následující sezoně jen čtyři. Takže už se musíme připravovat, protože agregáty musí déle vydržet. Naši specialisté teď létají každý měsíc do centrály Ferrari v Maranellu.

Je pro vás stěžejní pouze formule 1, nebo preferujete ještě další oblasti motorsportu?

Bez osmiválce od Ferrari by vývoj našeho nového paliva nebo aditiva trval pět let. Motorsport a formule 1 zvlášť zrychlují přes závodní okruh proces uvádění nových silničních produktů na trh. Máme sice projekty s Ducati v MotoGP i ve vytrvalostních závodech typu Le Mans, ovšem formule jedna pro nás bude stále nejdůležitějším partnerstvím.

Pozná vaši práci i běžný motorista?

Data z vývoje závodních produktů se zhodnocují i ve vývoji dalších generací produktů Shell V-Power nebo Helix, které si koupíte vy nebo já.

 

Ian Albiston

Nejprve strávil sedm let jako analytik v mobilní laboratoři na každém závodě F1. je již šestým rokem logistickým manažerem a členem týmu společnosti Shell ve formuli 1. Stará se o to, aby Ferrari vždy dostalo palivo a oleje podle časového plánu a v rámci stanoveného rozpočtu. dodávky do devatenácti kontinentech v kalendáři i na řadu testovacích tratí továrny Ferrari v Maranellu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
32 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851