Co stojí za problémy Ferrari: Království za koně | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Co stojí za problémy Ferrari: Království za koně

Co stojí za problémy Ferrari?

Fotogalerie

12 fotografií

Ferrari a formule 1 jsou spojité nádoby už od prvních ročníků mistrovství světa. Černý vzpínající se koník však v současné době spíše klopýtá, než aby cválal po okruzích F1.

(více v čísle 33/13)

Svět motorů se vydal zjistit, proč je Ferrari aktuálně spíše pojmem či symbolem než reálnou hrozbou pro soupeře. Pátrání jsme začali v rámci závodu na maďarském Hungaroringu a pokračovali za pomoci dostupných zahraničních i domácích zdrojů. Luca se s tím nemaže

 

Za pár týdnů šestašedesátiletý Ital Luca di Montezomolo je spojen se slavnou značkou čtyřicet let a od roku 1991 je prezidentem automobilky.

 

Byl to on, kdo přivedl do týmu na podzim 1973 Nikiho Laudu, který vrátil Ferrari po jedenácti letech titul mistra světa a značku celkově pozvedl. A ten samý Montezomolo oslovil ve druhé polovině devadesátých let jezdce Michaela Schumachera, šéfa týmu Jeana Todta, manažera Rose Brawna a technika Roryho Byrnea. Tahle legendární sestava získala začátkem století pro italskou značku pět individuálních titulů (Schumacher) a šest v hodnocení týmů (Pohár konstruktérů).

 

Když se Montezomolo naštve, je to pořádný pruďas. Dokázal to nejednou v soukromí, například ze vzteku nad nepodařeným závodem rozbil televizor nebo napadl manželku. Před Lukou má respekt i dvaaosmdesátiletý Bernie Ecclestone, všemocný boss světa formule 1. Jejich emotivní výstup na letošním závodě ve španělské Barceloně exkluzivně zachytil redakční fotograf Jiří Křenek.

 

Pánové, co s tím uděláte?

 

Montezomolo, připomínající legendárního Enza Ferrariho, vládne závodnímu týmu pevnou rukou. A Luca den po závodě v Maďarsku (28. července) svolal vedení stáje a inženýry do továrny v Maranellu. V klimatizovaném zasedacím sále nebylo nikomu z přítomných dobře.

 

„Ferrari, které jsem viděl včera, mi nesedlo. Chci od vás slyšet, co uděláme pro to, abychom byli koncem srpna ve Spa zařazeni mezi favority,“ zeptal se na týmovém mítinku.

 

První krokem bylo testování na francouzském okruhu v Magny Cours, kde s vozem z roku 2011 tři dny kroužil testovací jezdec Pedro de la Rosa. Cílem akce bylo porovnání informací s daty vycházejícími ze zkoušek z aerodynamického tunelu.

 

Ferrari totiž přestavuje od loňského roku aerodynamický tunel a má s tím problémy. Proto využívá stejné zařízení dnes již bývalé stáje Toyota F1 v německém Kolíně nad Rýnem. A podle informací Světa motorů vznikají dohady, zda inženýři Ferrari nedostávají špatné údaje. Jak se ovšem zdá, tady pověstný pes zakopaný není.

 

Mají vyčerpané auto?

 

V roce 2012 se ukázal model F2012 jako špatný koncept a úpravami byl vylepšován do poloviny sezony. Po zbytek sezony se podařilo udržet jeho technickou kondici. Nebýt dvou nezaviněných kolizí, mohl se stát Alonso mistrem světa a Massa si vylepšil bodovou bilanci. Problém může nastat, když se ukáže, že technická zlepšení současného provedení F138 nejsou vyčerpána. Úhel od přední části na záď je mírnější, než mají monoposty Lotus nebo Red Bull. Zmíněné týmy tak dosáhly efektu, že výfukové plyny foukají s větší přesností na difuzor, a získávají tak lepší přítlak na zadní část monopostu.

 

Navíc si jejich technické řešení více rozumí s novými pneumatikami Pirelli, které mají od závodu v Maďarsku boční kevlarové výztuhy. Ferrari potřebuje k lepší práci gum vyšší teploty. Ale to už se přece ví dva roky…

 

V Barceloně vyhrálo Ferrari zásluhou Alonsa zatím naposledy a Massa dojel třetí. Od té doby však byla na voze uskutečněna řada změn, ale bez zjevného efektu. Výčet úprav je přitom pestrý – širší špička nosu, vertikální křidélko na začátku bočnic, úpravy předního křídla, prodloužení boční části vozu společně s krytem motoru a na výfuku.

 

Fernando, makej a buď zticha

 

Když začínala loni druhá polovina sezony, nastupoval do ní Alonso z prvního místa s náskokem 42 bodů. Letos je třetí a ztrácí na vedoucího muže šampionátu 39 bodů.

 

Španěl jezdí rudým monopostem čtvrtým rokem a může pomoci Ferrari k lepším výsledkům. „Popisuji inženýrům pocity z průjezdu jednotlivými zatáčkami. Jak vůz brzdí, jakou má přilnavost, zda se v určitých pasážích zatáček naklání, nebo ne. Musím také umět popsat chování monopostu před technickými změnami a po nich,“ vysvětluje Alonso.

 

Přesto se i on dostal do sporu s Montezomolem. Na otázku novinářů, co by si pro nejbližší dny přál, odpověděl: „Stejný vůz jako soupeři. Nejsem ovšem ten, kdo navrhuje díly na auto.“

 

Od Montezomola však sklidil kritiku: „Všichni šampioni, kteří kdy jezdili za Ferrari, byli požádáni, aby za všech okolností preferovali zájmy týmu před svými,“ prohlásil šéf automobilky.

 

Kdo v jejich stopách?

 

K tomu, aby závodní tým jezdil na špici, potřebuje schopného manažera, technicky zdatného jezdce. A v neposlední řadě technického guru, jenž dokáže vymyslet koncept rychlého auta.

 

Tímhle člověkem by mohl být James Alisson, který pracoval u Ferrari čtyři roky počínaje sezonou 2000. Výrazně se podílel na současném vozu Lotus a od 1. září se vrací do Maranella.

 

Moc času nemá. Světový šampionát čekají od konce srpna starty v belgickém Spa a italské Monze. Tedy na tratích, kde se Ferrari tradičně daří. Závěrem září je na programu noční závod v Singapuru, kde se ukáže, zda italské stroje udrží krok s konkurencí. Pokud ne, mohou tým i Alonso letošní sezonu odpískat.

 

S vozy Ferrari startovalo v dějinách mistrovství světa 95 jezdců, z nichž 37 dokázalo vyhrát alespoň jeden závod a devět získalo titul mistra světa.

 

Individuální primát vybojoval naposledy Kimi Räikkönen z Finska v roce 2007. Stáj vyhrála Pohár konstruktérů (hodnocení týmů) v sezoně 2008, jenže od té doby nic. Alonso startuje ve Ferrari od roku 2010. Přiveze do Maranella znovu titul? A bude to letos?

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
33 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851