Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Kimi Räikkönen: Můj svět je jiný

Kimi Räikkönen

Je známý tím, že si dělá, co chce. Říká, co ho napadne, a tváří se stejně, ať vyhraje, nebo prohraje. Přesto je Kimi Räikkönen excelentní jezdec formule 1.

(více v čísle 35/13)

Svět motorů přinesl rozhovor s fi nským závodníkem v loňském čísle 22 – po sedmém závodě v sezoně, do které vstoupil po dvouleté pauze. Dnes odpovídá, s jedinou výjimkou, na otázky, které v našem časopise na jeho adresu ještě nezazněly. Opakoval se jediný dotaz a podle odpovědi víme, že Kimi už má jasno, jakou má rád zmrzlinu…

Hračkou je motokrosová motorka

Vadí vám poskytovat rozhovory?

Nejsem největší fanoušek medií a všech dalších věcí, které se točí kolem F1. Jsem zde především proto, abych jezdil závody. Ale ve formuli 1 existuje spousta jiných povinností, které musím plnit. Tak je plním.

Kdy jste se začal zajímat o závodění?

Syn kamarádů mých rodičů jezdil na motokáře. Byl jsem se za ním jednou podívat a svezl se. To už jsem ovšem také zkoušel motokros, který dělal můj starší bratr.

Slýcháte, že byste se měl změnit a chovat jinak?

Každý na mě může mít svůj názor, a to je v pořádku. Dělám svoji práci a jsem si jistý, že většina z nás se chová zcela jinak v zaměstnání a jinak doma, když na vás nikdo nevidí. Mám svůj život mimo formuli 1, který je jiný, než jak mě zná drtivá většina lidí.

Máte rád všechno, co má motor. Co je nyní vaší nejoblíbenější hračkou?

Měl jsem několik aut, ale prodal jsem je. Poslední mojí hračkou se stala motokrosová motorka.

Neuvažoval jste kvůli své zálibě o závodění na motocyklech?

Dělám to pořád, pokud mi zbývá čas. Zatím jsem stihl odjet několik menších podniků ve Finsku. Mít dostatek času, určitě bych startoval ve více závodech.

Existuje nějaká forma závodění, kterou byste chtěl ještě vyzkoušet?

Měl jsem nabídku otestovat Ducati v MotoGP, ale časově to nevyšlo. Určitě bych chtěl s takovou motorkou jet, abych zjistil, nakolik je opravdu rychlá.

Vettel je bezvadný kluk

Jak jste se spřátelil se Sebastianem Vettelem?

Bylo to na nějaké párty, už nevím po jakém závodě. Jsme kamarádi, bydleli jsme kousek od sebe a tehdy začaly naše zápasy v badmintonu. Seb se teď přestěhoval, takže spolu hrajeme méně často, ale ještě mě neporazil.

Říká se, že Vettel nemá přátele?

Je těžké mít přátele uvnitř tohoto světa, a my dva jsme spíše výjimka. Myslím, že ho znám nejlépe ze všech.

Sebastian je kritizován, že v závodech ignoruje zájmy týmu. Zůstal byste vy za pomalejším kolegou z příkazu stáje?

To jsou ty vaše novinářské otázky! Podobné pokyny jsou součástí závodů, ale někdy opravdu nedávají smysl. Může se stát, že vám inženýr řekne, co musíte udělat, i když ví, že to není správné. V takovém případě nebudu poslouchat a udělám to, co chci já.

Řekl byste jako Vettel, co si myslíte o kolegovi z týmu?

Seb má svůj názor a naplno ho řekl. Je upřímný a otevřený, to se mi líbí.

Změnil se po zisku tří titulů mistra světa?

Stárne a získává více informací o našem sportu. Jako člověk se vůbec nezměnil. Pořád je to normální, vtipný a milý chlapík.

Vídáte se i při závodních víkendech?

Samozřejmě, především na jezdeckých schůzkách. Ale jinak děláme naší práci, každý sám za sebe a na rozdílných místech boxové uličky.

Máte rád ještě někoho z ostatních jezdců?

S většinou z nich vycházím, ale moc je neznám. Nevím, co dělají, a abych byl upřímný, ani mě to nezajímá.

Při poslechu radiové komunikace s týmem by člověk mohl získat dojem, že nevycházíte dobře se svým závodním inženýrem.

To je tím, že slyšíte jen zlomek z našich rozhovorů v průběhu závodu. Stane se, že máme na některé situace rozdílné názory. A že na něj občas křičím? Musíte mluvit nahlas, protože uvnitř auta je hrozný hluk.

Rallye bych jezdil pořád

Co vám dal přestup z formule 1 do rallyeového speciálu WRC?

Nevím, jestli mi to pomohlo, ale rozhodně neuškodilo. Stále bych rád jezdil rallye současně s formulí 1. Nemyslím, že by na tom bylo něco škodlivého. Jsou ovšem lidé, kteří si myslí, že rallye je nebezpečný sport. Havárie ovšem můžete zažít i při normálním provozu.

Jaký byl váš vztah s navigátorem Kajem Lindströmem, který je o jedenáct let starší a odjel o třiašedesát rallye více?

Znal jsem ho dříve, než se stal mým navigátorem, a stále je mým kamarádem. Když sedíte s někým dvanáct hodin denně v autě, tak spolu musíte vycházet, protože každý lidský problém se promítá do jízdy. Hodně mě naučil a snad si ještě spolu sedneme a odjedeme nějaké další rallye.

Co svědčí lépe o umění jezdce a jeho talentu: F1, nebo WRC?

Rallye je mnohem těžší. Řekl bych, že při ní se musíte neustále soustředit na spoustu věcí najednou. Ve formuli se můžete okruh naučit, ale v rallye je jakákoliv zatáčka při každém průjezdu jiná.

Lauda rád hodně mluví

Chystáte se na film Rivalové o Jamesu Huntovi a Niki Laudovi a jejich boji o titul v F1 v roce 1976?

Těším se na něj, protože mám rád tuhle dobu. Bylo to jenom o závodech, a to se mi líbí.

Co obdivujete na Huntovi?

Není to jenom o něm, ale o první polovině sedmdesátých let, ve které on závodil. Jsem si jistý, že by se mi zamlouval tehdejší styl i uvolněná atmosféra.

Který vůz z téhle éry byste nejraději řídil?

Rád bych se svezl s jakýmkoliv vozem ze šedesátých nebo sedmdesátých let. Viděl jsem je pouze zblízka a seděl v nich, ale nikdy je neřídil. Bylo by příjemné cítit, že je můžu ovládat.

Právě Lauda, muž téhle doby, řekl, že byste byl slaboch, pokud by v roce 2014 nebyl vaším týmovým kolegou Vettel.

Lauda mluví rád a hodně, ale nezajímá mě, co říká. Znám ho dost na to, abych věděl, co si myslí.

Smlouvu ještě nemám

Je vaším cílem po návratu do formule 1 dobýt titul?

Bylo by špatné jezdit a nezískat tu nejvyšší metu. Jediným důvodem mého návratu bylo to, že chci vyhrát šampionát. Momentálně tedy nejsem spokojený s tím, co dělám.

Co by pro vás znamenal druhý titul mistra světa?

Bylo by to hezké, ale nebyl bych šťastnější, než jsem teď. Pro mě je nejdůležitější být spokojený sám se sebou.

Šel byste kvůli tomu znovu k Ferrari?

Nevím, jestli bych to udělal… Ale nikdy nevíte.

Majitel Lotusu Gerard Lopez tvrdí, že určitě zůstanete v týmu Lotus. Má pravdu?

Je možné, že chce, abych zůstal. Ve skutečnosti však smlouvu na příští sezonu ještě nemám, ale některé věci se ve formuli 1 odehrávají hodně rychle. V tuhle chvíli ovšem opravdu ještě nevím, co budu dělat příští rok.

Vodka, soda, pomerančový džus

Máte své oblíbené auto?

Momentálně je to Volkswagen Multivan, protože se do něj vejde spousta věcí a nikdo si ho moc nevšímá. Můžete ho nechat stát, kde chcete, a když vám ho někdo poškrábe, tak to nevadí. Je velmi užitečný a řídí se úplně stejně jako normální auto. Proto ho používám skoro každý den.

Je pravda, že jste v roce 2000 jako závodník formule Renault spal i dvacet minut před startem?

Rád si pospím, když můžu. Většinou mi stačí půlhodina. Když mám čas, obvykle před závodem spím.

Na obalu alba Guns’n’Roses Chinese Democracy je poděkování Axela Rosea některým lidem a vy jste mezi nimi. Můžete říci, proč tomu tak je?

S Axelem jsme se potkali poprvé v Anglii někdy kolem roku 2004. Šel jsem se podívat, jak Guns’n’Roses hráli, a popovídali si, takže možná proto. Jako mladší jsem byl fanouškem jejich hudby. Teď to jsou moji kamarádi a víc neřeším. Prý býváte často dlouho vzhůru?

Děje se to ze spousty důvodů, ani se neptejte jakých. Když jsem doma, tak vstávám opravdu hodně pozdě.

Proč nosíte neustále tmavé brýle?

Mám velmi citlivé oči, tak se je snažím chránit.

Co vás přivádí k úsměvu?

Jakákoliv dobrá věc, která se mi líbí nebo povede.

Jaké jsou vaše oblíbené zmrzliny? Vanilková a čokoládová.

Kdybyste si mohl vybrat: vodku, nebo Red Bull?

Vodku.

Co by obsahoval koktejl nesoucí vaše jméno?

Vodku, sodu a pomerančový džus.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851