Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Juniorský motokros: Mladá řídítka

Dvanáctiletý Petr Polák patří k největším nadějím českého motokrosu

Fotogalerie

4 fotografie

Stříbrná medaile českých motokrosařů z mistrovství světa juniorů vyvolala řadu diskuzí, zda nám v tuzemsku vyrůstají nové osobnosti tohoto sportu.

(více v čísle 35/13)

Názory na výchovu a systém tuzemských motokrosařů se různí. Jak Svět motorů zjišťoval, výchovu talentů mají v České republice na starosti především rodiče a malé týmy, které zápolí s takřka permanentním nedostatkem financí. Dali jsme slovo několika odborníkům bez ohledu na příslušnost k jakékoliv federaci, které v České republice působí.

Řídítka dříve než škola

Ve Světě motorů číslo 25/13 jsme psali o systému výchovy v autokrosu, kde začínají jezdit děti ve věku pěti let. A nejinak je tomu i v motokrosu, kde na malých strojích dovádějí ti, kteří ještě nejsou školou povinní.

„Základem je najít přiměřeně talentovaného kloučka, který je ochotný pracovat a poslouchat. A snažit se mu ten sport ve prospěch jeho budoucnosti pokud možno neznechutit. Zní to možná banálně, ale tréninková dřina se dítěti nesmí zajídat,“ říká Jan Froněk, bývalý úspěšný motokrosový reprezentant.

S Froňkovým názorem koresponduje stanovisko Jiřího Jankovského, trenéra motokrosové mládeže a člena Výkonného výboru divize endura Českomoravské asociace motocyklového sportu (CAMS), kterou založil brněnský Karel Abraham. „Závodění ve třídách do 65 a 85 cm3 musí být pro děti především zábava. Zaměřit dítě v tomto věku na ranou specializaci je špatně. Chleba se láme ve stopětadvacítkách, odkud se chodí do mistrovství světa,“ říká Jankovský.

Své o výchově a tréninku ví také Vladislav Terešák, otec Jakuba, který patří ke stříbrné juniorské partě z Jinína. „Kuba si ve třech letech vyzkoušel nejdříve kolo, ale za týden už seděl na malé motorce. V současné době trénujeme sami, ale pokud je příležitost, svezeme se v rámci nějaké tréninkové skupiny, třeba u Honzy Froňka,“ říká Terešák. „Zatím nemám problém dostat mladého na trénink. V těch velkých vedrech sice trávil hodně času u rybníka, ale věděl, že v úterý a ve čtvrtek se trénuje,“ dodává. Jeho syn se nejenom podílel na stříbrné medaili ze světového šampionátu juniorů, ale současně také vede seriál mistrovství republiky v osmdesátkách a útočí na titul mistra Evropy.

Churavý rozumně varuje

Právě Jankovský založil ve Zdislavicích u Vlašimi CAMS Motocross Academy a v jeho týmu letos závodí Jan Vondrášek, Martin Krč a Filip Podmol, který se podílel na stříbrné medaili z juniorského mistrovství světa družstev. V mistrovství republiky ve třídě 125 vévodí v současné době Krč před Vondráškem.

Bývalí závodníci, byť už staršího věku bývají zdrojem mnoha moudrých rad i způsobů tréninku. Zářným příkladem je Jiří Churavý. Mistr světa v motokrosu družstev (1975), metodik a vynikající trenér mládeže má na ranou výchovu odlišný názor.

„U nás výchovu vlastně suplují tátové, a proto se v ní objevují negativní prvky. Kluci začínají s motokrosem brzo. Už v šesti letech závodí, místo toho, aby se učili správnou techniku jízdy. Chtělo by to vrátit situaci do obráceného gardu. Raná specializace není ku prospěchu, lepší je začínat s všestranností. Je to vidět na dvanáctiletých jezdcích, kteří mají zažitý silový styl, ale polovinu z nich to už ani nebaví, protože mají za sebou několik sezon závodů. Přitom právě v té chvíli by teprve měli skočit do pravého motokrosového kolotoče,“ tvrdí Churavý. Podle jeho názoru také přežívá systém územních sportovních center. „Je jich zbytečně moc a nefunguje v nich činnost, protože na ni nechodí z Autoklubu peníze. Ty dostává jen Středisko mládeže v jihočeském Jiníně a výkonnostní sport je tak v regionech úplně odstřižený.

Chybí předvýběr talentů, z nichž by se ti nejlepší měli dostat do Jinína, kde by s nimi pracovali odpovědní trenéři a pak je vozili na kvalitní závody. Takhle to dělají ve Francii, Itálii nebo ve Španělsku, ale to jsme zase u financí,“ dodává Churavý.

Kde na to vzít peníze?

Finance jsou tím zásadním, co může mladého jezdce limitovat. Pokud má juniorský motokrosař odjet plnohodnotnou sezonu se starty po Evropě, potřebuje částku, jež se odhadem pohybuje mezi sedmi sty tisíci až milionem korun.

„Na Jakubovo závodění jde hodně peněz z rodinného podnikání, něco přijde od sponzorů a také se najdou kamarádi, kteří když vidí, jakých Kuba dosahuje výsledků, přidají peníze na benzin nebo pneumatiky,“ říká Terešák starší.

Bývalý úspěšný motokrosař Jan Froněk vede druhým rokem Petra Poláka a Kryštofa Koubleho. „Do dětského motokrosu jsem vstoupil loni a dal dohromady sponzory, kteří přistoupili na myšlenku práce s dětmi,“ uvádí Froněk, šéf týmu BO motoroil GlassGo. Dvanáctiletý Polák získal loni domácí titul ve třídě 65 a nyní se podílel na zisku světové medaile v MS družstev.

Federace motocyklového sportu (FMS), která patří statutárně pod Autoklub České republiky (AČR), dostává každý rok od Ministerstva školství peníze, mimo jiné také na státní reprezentaci. Motokros má letos obdržet 2 600 400 korun, které se rozdělí mezi 32 závodníků.

„Všichni dostali zatím zálohové platby a koncem roku jim vyplatíme zbytek podle tabulek, jež jsou dané ministerstvem. Kluci, kteří získali stříbrné medaile, si navíc vyjeli celkovou prémii 120 000 korun,“ říká Aleš Doležal, předseda Výkonného výboru Svazu motokrosu, který je součástí Federace motocyklového sportu.

Předseda divize motokrosu Českomoravské asociace motocyklového sportu Jiří Hejtík k tomu má připomínku. „FMS si může u ministerstva školství nárokovat finanční prémie za úspěchy, jaké dosáhli junioři v Jiníně. Zohledňuje se počet startujících zemí, koeficienty za umístění a počet licencí. Podle mých zkušeností by měla FMS vyinkasovat několik milionů,“ tvrdí Hejtík.

 

Stříbrná juniorská parta na stupních (zleva): Podmol, Polák a Terešák!
Stříbrná juniorská parta na stupních (zleva): Podmol, Polák a Terešák!
Autor: Svět motorů

Co je motokros

Motocyklové závody provozované na speciálních motocyklech se konají na speciálním terénním okruhu, ve kterém se vyskytují přírodní i umělé překážky. Délka okruhu v průměru činí 1000 až 2000 metrů. Závody se jezdí na časový limit v řádech desítek minut. Motokros má seriálový charakter a mistrovský titul získává jezdec, jenž dosáhl nejvíce bodů. Výjimkou jsou závody družstev. Ty se v každém roce konají pouze jednou a vítěz se stává šampionem. Juniorské kategorie jsou v motokrosu vypsány celkem tři. Do 65 cm3 (10–12 let), do 85 cm3 (12–14 let) a do 125 cm3 (13–17 let).

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851