Závody F1 v Koreji a Japonsku: Mečbol
Výhrami v Koreji a Japonsku natáhl Sebastian Vettel šňůru vítězství na pět a poslední neděli v říjnu může po závodě v Indii slavit čtvrtý titul mistra světa v řadě.
(více v čísle 43/13)Pouze dva jezdci v historii formule 1 získali tolik vavřínů světového šampiona v nepřerušené sérii. Prvním byl Juan Manuel Fangio z Argentiny, který triumfoval v letech 1954–1957. Druhým se stal Michael Schumacher, jenž získal dokonce pět titulů v sezonách 2000–2004.
Alonso vzdává titul
Zatímco při čtyřech předcházejících výhrách v Belgii, Itálii, Singapuru, Koreji dokázal Vettel jednotlivé podniky suverénně opanovat (vedl 209 z dohromady odjetých 213 kol), v Japonsku takovou převahu rozhodně neměl.
Do čela závodu se dostal třikrát, ale teprve při výjezdu z boxů po druhé výměně pneumatik ve 43. kole (z celkových 53), kdy se dostal do vedení, se začalo rýsovat možné prvenství. První místo nakonec udržel až do cíle a v posledních pěti letech tak vyhrál v Japonsku počtvrté.
Aktuálně má náskok devadesáti bodů, a pokud dojede v Indii do pátého místa, stane se šampionem bez ohledu na výsledky soupeřů. „Je jasné, že mám skvělou pozici, ale ještě není konec,“ prohlásil Vettel po posledním odjetém závodě.
Jeho největší letošní soupeř Fernando Alonso naopak vidí situaci v mistrovství světa jako rozhodnutou. „Nemyslím si, že mezi námi probíhá ještě nějaká bitva o titul. Je jen otázkou času, než Vettel zvítězí,“ dodal Španěl.
S Ferrari jezdí Alonso od roku 2010 a zatím byl v konečném pořadí MS třikrát druhý (2010, 2012, 2013) a jednou čtvrtý (2011). A ve všech uvedených sezonách se stal mistrem světa Sebastian Vettel…
Webber je (opravdu) smolař
Na pomyslnou nepřízeň osudu si může stěžovat Mark Webber. Sedmatřicetiletý pilot Red Bullu musel před měsícem v Singapuru odstoupit v posledním kole pro požár vozu. Vystoupil a mávl si na Alonsa, který ho svezl na svém monopostu do boxů. Za nebezpečné jednání dostal napomenutí a byl odsunut o deset míst na startu dalšího závodu v Koreji.
Tam jeho vůz trefi l ve 36. kole Němec Sutil a oheň z poškozených výfuků Webberova monopostu vypadal hodně divoce. V Japonsku Australan zajel po 363 dnech pole position, ale v závodě obsadil druhé místo. Jako jediný z prvních sedmi pilotů v cíli jel na tři zastávky v boxech a nikoliv jen na dvě. „Tři zastávky nebyly úplně výsměchem, ale byl to velký risk. Ptám se, zda to bylo nutné? Cítil jsem, že bychom zvládli závod jen při dvou. Ale musíte se naučit lidi nepodezřívat,“ snažil se zachovat Webber svou profesionální tvář.
Šéf stáje Red Bull Christian Horner k tomu dodal. „Na začátku závodu dostal Mark svého soupeře pod tlak a jeho pneumatiky odešly příliš brzy. Měli jsme za to, že při dvou zastávkách by Markovy gumy do cíle nevydržely.“
Kompletní výsledky najdete v tištěné verzi. Časopis si můžete objednat přímo z webových stránek Světa motorů.