Komentář k VC Indie a Abú Zabí F1: Redbullmánie | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Komentář k VC Indie a Abú Zabí F1: Redbullmánie

Velké ceny Indie a Abú Zabí F1

Fotogalerie

6 fotografií

Počtvrté v řadě je mistrem světa F1 Sebastian Vettel. Společně s parťákem Markem Webberem se starají o nadvládu Red Bullu.

V Indii si šestadvacetiletý Němec zajistil titul šampiona. V následujícím podniku v Abú Zabí vedl od startu až do cíle a vyhrál posedmé v řadě. Vettel a tým Red Bull Racing předvedli ve formuli 1 za poslední čtyři roky hodně, ale to, co ukazují po letní přestávce, vejde do dějin. Od konce srpna bylo k vidění sedm podniků – Belgie, Itálie, Singapur, Korea, Japonsko, Indie a Abú Zabí. Čeho jsme v nich byli od jezdců stáje Red Bull svědky?

345 kol z celkově 381 absolvovaných odkroužili v čele závodu (Vettel 319, Webber 26).

236 bodů získali z 301 možných (Vettel 175, Webber 61).

7 závodů ze sedmi vyhrál Vettel.

7 Vettelových startů z první řady.

6 vyhraných kvalifi kací (Vettel 5x, Webber 1x).

4 nejrychlejší kola (Vettel 3x, Webber 1x).

Velké ceny Indie a Abú Zabí F1
Velké ceny Indie a Abú Zabí F1
Autor: Jiří Křenek

Býci uvítali změnu pneumatik

Kde hledat příčinu tak pronikavého obratu týmu Red Bull Racing? „Určitě nám pomohl návrat k loňským pneumatikám. Původní pláště pro rok 2013 byly extrémně náchylné k poškození,“ říká Adrian Newey, technický ředitel stáje Red Bull.

Zlom nastal koncem června po závodě ve Velké Británii, kde explodovala u čtyř vozů levá zadní pneumatika. Výrobce Pirelli připravil na další podnik v Německu kevlarové výztuže do běhounu a na poslední víkend v červenci přivezlo Pirelli do Maďarska směs kombinovanou z letošních a loňských pryží. Po Hungaroringu přišla zmíněná měsíční pauza a pak už nastoupila suverénní nadvláda Rudých býků v čele s Vettelem.

Tak kde budu příští rok jezdit? Massa doufá, že se v F1 udrží.
Tak kde budu příští rok jezdit? Massa doufá, že se v F1 udrží.
Autor: Jiří Křenek

„V první části sezony jsme měli problémy na tratích, kde byl zapotřebí vysoký přítlak. Naopak okruhy ve druhé polovině sezony našim vozům vyhovovaly více. A tam, kde bylo nutné zvýšit přítlak, jsme si už uměli poradit. Když to sečtete i se změnou pneumatik, máte vysvětlení našich výsledků po letní pauze. Rozhodně v tom nebyla žádná zázračná zbraň,“ tvrdí Newey, génius, který vytvořil všechny mistrovské vozy Red Bullu.

Pokutu? Klidně zaplatím

Titul mistra světa korunoval Vettel po závodě v Indii oslavnými piruetami formulí na cílové rovince. Tým Red Bull zaplatil pokutu 25 000 eur (650 000 korun) za to, že auto nepřistavil na uzavřené parkoviště. Když projížděl po odmávnutí šachovnicovou vlajkou po trati v Abú Zabí, roztočil Vettel auto znovu. Týmový parťák Mark Webber se přidal a rozvlnil svůj vůz rovněž. Jediný, kdo neměl podobné manévry rád, byl Christian Horner, šéf stáje Red Bull. „V takových situacích trpí motor i převodovka. Pokutu si musí chlapci zaplatit,“ nechal se Horner unést emocemi. Sportovní komisaři však byli benevolentní a tresty neudělili.

Räikkönenovy rukavice na kapotě lotusu zůstaly osamocené, dokud se jezdec s týmem nedohodl
Räikkönenovy rukavice na kapotě lotusu zůstaly osamocené, dokud se jezdec s týmem nedohodl
Autor: Jiří Křenek

Bez trestu a do špitálu

Momentem, při němž běhal mráz po zádech, byla situace ze 45. kola Velké ceny Abú Zabí. Alonso zamířil po druhé zastávce v boxech zpět na trať v momentu, kdy ho míjel Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), pronásledovaný Felipem Massou. Došlo k prudkému bočnímu nárazu monopostů Vergneho a Alonsa. Španěl opustil trať, aby se na ni vrátil před Vergnem. Incident řešili po závodě sportovní komisaři s tímto výsledkem: „Žádný z vozů se kolizi nemohl vyhnout, ani žádný z nich v jejím důsledku nezískal výhodu.“

S Alonsovým manévrem ovšem nesouhlasil Niki Lauda, člen vedení stáje Mercedes. „V podobných situacích závodník opouštějící boxy ubere plyn a zařadí se,“ tvrdí trojnásobný mistr světa F1.

Paul di Resta bodoval v Indii i v Abú Zabí. Jeho půst trval tři měsíce.
Paul di Resta bodoval v Indii i v Abú Zabí. Jeho půst trval tři měsíce.
Autor: Jiří Křenek

Ve Španělově ferrari se v okamžiku srážky s Vergnem rozblikal senzor G-force (síly), který signalizoval příliš vysoké přetížení (15 G). Alonso závod dokončil, ale po takovém nárazu musel na kontrolní vyšetření. Lékařská prohlídka naštěstí žádný problém neodhalila.

 

Kimi peníze dostane

Ještě ve čtvrtek před začátkem tréninků v Abú Zabí hrozilo, že se na startu neobjeví Kimi Räikkönen. Finovi se nelíbilo, že mu tým letos ještě nezaplatil ani korunu. Nakonec se v dějišti objevil pod příslibem, že Lotus najde řešení.

Do závodu se kvalifikoval jako pátý. Techničtí komisaři však následně zjistili, že se přední křídlo monopostu údajně prohýbá o více než povolených pět milimetrů. A tak byl Fin vyloučen z kvalifikace. Do závodu odstartoval z posledního místa, po kolizi s Giedem Van der Gardem (Caterham) ale skončil s ulomeným závěsem pravého předního kola hned za první zatáčkou.

Náladu mu však mohla vylepšit zpráva o tom, že si na své peníze přijde. Americký bankéř s pákistánskými kořeny Mansoor Ijaz jako šéf týmu Quantum Motorsports (dříve Infiniti Racing) prozradil, že jeho společnost převezme 35 procent stáje Lotus, což představuje i patřičnou finanční injekci. Její výše zůstala utajena. „Kimimu jsme se omluvili. Jeho pohledávky včetně další kompenzace budou uhrazeny,“ uvedl Ijaz.

A právě Ijaz by mohl mít rozhodující slovo v tom, kdo by po odchodu Räikkönena do Ferrari mohl zaujmout uvolněné místo. Údajně by uvítal Nika Hülkenberga. V takovém případě sejde z útěku Pastora Maldonada od Williamsu do Lotusu (SM 45/13). Situace se musí obávat Massa, jenž si dělá zálusk na sedačku u Williamsu…

Kalendář MS 2014 a výsledky najdete v tištěném vydání SM, č. 46. Objednávat ho můžete na této straně.

Za tyhle oslavné piruety Vettela v Indii zaplatil tým Red Bull v přepočtu 650 000 korun
Za tyhle oslavné piruety Vettela v Indii zaplatil tým Red Bull v přepočtu 650 000 korun
Autor: Jiří Křenek

 

 

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851