Rozhovor s Karlem Hanikou: Nepředvádím se | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rozhovor s Karlem Hanikou: Nepředvádím se

Karel Hanika

Fotogalerie

5 fotografií

Letos dokončil sedmnáct mistrovských závodů. Čtrnáct z nich Karel Hanika (17) vyhrál a třikrát dojel druhý. Suverénně tak ovládl Red Bull Rookies Cup. A navíc se stal mistrem Evropy.

(více v čísle 46/13)

V roce 2014 pojede Hanika mistrovství světa ve třídě Moto3 v týmu Red Bull KTM Ajo. Odtud vzešli za posledních šest let tři (letos možná čtvrtý) mistři světa včetně hvězdy MotoGP Marka Marqueze.

Nechci našim přivodit problém

Chtěl jste být vždy motocyklovým závodníkem?

Sám bych se k tomu asi nedopracoval, kdyby nebylo táty, který závodil. Posadil mě na minibike, abych se svezl. Jenže mi šel současně docela slušně hokej i tenis. Podezřívám ovšem tátu, že to se mnou a s motorkou měl stejně naplánované.

Myslíte?

Když mi to na minibiku jakžtakž šlo, přihlásil mě na závody. A jelikož se mi dařilo dosahovat dobrých výsledků, postupoval jsem jednotlivými kategoriemi až do mistrovství světa.

Pamatujete otce, když závodil?

Byl jsem malý, abych to pamatoval, ale z vyprávění lidí poslouchám, jak šel svojí cestou. Přestože neměl dobrý materiál, patřil ve své době k nejlepším v republice.

Dlouhé vlasy jsou rodinnou tradicí?

Líbilo se mi, jak je nosil táta. Zatím mi přinášejí štěstí, tak na tom nechci nic měnit.

Měl jste závodnický vzor?

Určitě tátu a od roku 2006 fandím Nickymu Haydenovi. Líbí se mi jeho styl i to, že je jako člověk pohodář a nemá problém se s kýmkoliv potkat a popovídat si.

Mají o vás rodiče strach?

Maminka se bojí pořád a každý závod prochodí v boxech. Táta se prý nebojí, ale kamarádi říkali, že začíná být trochu více nervózní. Budu se snažit, abych našim nepřivodil vážnější zdravotní problém.

S úspěchy přichází více „přátel“. Nebojíte se, že by vás mohli ovlivnit?

Znám lidi, kteří mi pomohli ve složitém období. Myslím, že si umím pohlídat ty, kterým mám věřit, a jaké si naopak držet od těla.

Nemusím se předvádět

Je vůbec možné kamarádství v mistrovství světa?

V Red Bull Cupu nás k tomu vedli, protože jsme pro ně byli svým způsobem děti, i když naše rychlosti na motorkách a dosahované časy se blížily třídě Moto3. Dobré vztahy fungují především v nižších kategoriích a utvářejí se už v Red Bull Cupu nebo mezi jezdci ze stejné země.

Funguje to i mezi Čechy?

S kluky se v průběhu víkendu potkáváme, sledujeme, jak kdo z nás jezdí. Je normální, že si vzájemně fandíme a přejeme jeden druhému dobrý výsledek.

Máte dostatek sebevědomí?

Na závodní trati určitě. Už jsem si vyzkoušel, že dokážu vést několik kol skupinu jezdců nebo se mi daří udržet si první místo v posledním kole. Pokaždé to samozřejmě nevyjde, ale rozhodně to pořád zkouším. A docela to jde.

Prý nejste v civilu výbojný typ...

Nikdy jsem neměl potřebu se předvádět. Jedinou výjimkou jsou emoce na stupních vítězů po vyhraném závodě. Každého vítězství si moc vážím a chci si ho užívat.

Mám rád souboje

Jaký závodnický prvek bylo složité se v Red Bull Cupu naučit?

Určitě jízda a orientace ve skupině závodníků. Z německého mistrovství jsem byl zvyklý nejvýše na tři lidi kolem sebe, a tady jich bylo i deset najednou. A musíte si umět poradit i s volbou správné taktiky. To byl hodně velký přínos pro moje závodění a bude důležité ho dál rozvíjet, protože zejména ve třídě Moto3 dochází k četným soubojům v každém závodě.

Popište proces, při kterém dochází k nastavení motocyklu.

Mým úkolem je co nejvíce do detailu popsat chování motocyklu, ať třeba klouže přední nebo odskakuje zadní kolo. A technici v týmu vědí, co mají udělat, aby motorku upravili.

Přemýšlíte při závodě o taktice?

Nemyslím na nic jiného. Neustále sledujete soupeře kolem sebe. Tipujete si místa, kde se který závodník dá předjet lehce, nebo natvrdo. Hlídáte si, aby vás soupeři nepřekvapili. Také záleží na tom, kolik vás jede ve skupině.

Z jakého důvodu?

Když nás pojede více najednou, nemá cenu tlačit se dopředu a táhnout všechny. Naopak v menší skupině se můžete pokusit ostatním poodjet.

Stačíte počítat počet odjetých kol?

Moc ne, i když na startovacím zařízení takový ukazatel je. Většina kluků se spoléhá na signalizaci z boxu. Mně stačí, když táta ukazuje číslici, kolik nás jede ve skupině. Podle toho si volím taktiku.

Dochází při souboji ve skupinách ke kontaktům, strkáním lokty, nebo dokonce kopancům nohou?

Kopání jsem ještě nezažil, ale stává se to, i když to v televizi není vidět. Kontaktní souboje loket na loket nebo kapota na kapotu jsem letos zažil a hecuje mě to. Cítím, že soupeř je dobrý a chce mě porazit, ale já mu to nesmím dovolit.

Po lokti nejezdím

Sledujete v průběhu víkendu tréninky a závody kubatur mistrovství světa?

Určitě, všechno, co jde. Vždyť tam jezdí ti nejlepší na světě. Vyplatí se pozorovat třeba úseky tratě, o kterých člověk ví, že mu úplně nejdou. Pak třeba v tom místě zkusí to co oni a podaří se mu sundat desetinku na kolo, což je moc.

Proč je Marc Maruqez tak skvělý jezdec?

Má úplně jiný styl jízdy, což dokazoval loni ve třídě Moto2. A samozřejmě je neskutečný talent. Dokáže si v hlavě všechno vypořádat, a když si řekne, udělá něco, co by si nikdo nedovolil. Doufám, že se nezraní, protože pro MotoGP je ohromným přínosem.

Také jezdíte tak po lokti?

Jezdecky bych to zvládl, ale nepoužívám to. Na malé motorce v Red Bull Cupu nebo v Moto3 vytváří taková jízda větší aerodynamický odpor a spíše to brzdí. Snažím se být co nejvíce zalezlý za kapotou a ochranným štítem.

Máte obavy z přestupu do Moto3?

 Motocykl vychází koncepčně z toho, s čím jsem jezdil letos. Má ale lepší podvozek, výkonnější motor i brzdy. Čekají mě delší závody a ve vyšším tempu. Především se musím připravit.

Co všechno absolvujete před sezonou 2014?

V polovině listopadu máme naplánované první testy Moto3, kde bych si měl motorku poprvé vyzkoušet. Následuje týden intenzivní přípravy ve Španělsku s kondičním specialistou, který mi předepíše tréninkový plán na zimní měsíce. Současně se také těším do tréninkového centra Red Bullu v Salcburku, abych byl připravený o několik levelů více než loni.

Máte problémy se životosprávou?

Přiznávám, že jsem to zatím neřešil, protože doma si na tučná jídla nepotrpíme. Počítám ovšem s tím, že po trénincích ve Španělsku a Salcburku dostanu správná doporučení. Hodlám se jimi v každém případě řídit. Asi to bude znamenat, že si budu muset odříci oblíbené sladkosti.

Patříte k nejvyšším a nejtěžším závodníkům ve své věkové kategorii. Může vás výška omezovat?

Už jsme to s rodiči řešili a na současných 172 centimetrech bych měl zůstat. Na motorce se tak srovnám.

Býváte nervózní?

Ani moc ne. Většinou si říkám, že je to jako trénink, při kterém si zazávodíme.

Vyplatilo se počkat si

Přicházely v průběhu ročníku 2013 nabídky na přestup do Moto3?

Už na začátku sezony mi lidé z Red Bullu naznačovali, abych nespěchal, pokud budu s někým jednat. Prý může přijít dobrá smlouva od nich. Snažil jsem se být trpělivý, i když byly slibné možnosti. A myslím, že se trpělivost vyplatila.

Na co si troufáte v sezoně 2014?

Nejdříve se musím seznámit s motocyklem a zjistit, co si můžu dovolit. Poznat se s týmem, jak pracuje a funguje. Tady však nemám nejmenší obavu, protože jsou zde ti nejlepší v Moto3.

Neuhýbáte?

Nehodlám si dávat malé cíle, aby si lidé nemysleli, že se bojím. A také si nechci myslet příliš vysoko, aby někoho nenapadlo, že jsem nafoukaný.

Za jakých okolností došlo letos k vašemu angažmá v německém mistrovství třídy Moto3?

Týmu Freudenberg se zranil jeden z jezdců, tak mi volali, zda bych nechtěl zaskočit na závod na Nürburgringu. Když se mi podařilo vyhrát obě jízdy, dohodli jsme se na pokračování do konce sezony. Nakonec z toho bylo šest výher z osmi závodů a celkově třetí místo.

Mělo tohle angažmá vliv na váš start v ME ve španělském Albacete?

Jezdec týmu Freudenberg odřekl start, a tak přihlásili mě. V prvním tréninku se mi podařilo zajet traťový rekord. V závodě jsem šel pět kol před koncem na první místo a vyhrál před Nizozemcem, který letos dojel v Assenu ve třídě Moto3 na sedmnáctém místě.

Řidičák na motorku nechci

Sedíte na motocyklu denně?

V posledních několika týdnech sedávám především do lavic brněnského Gymnázia Matyáše Lercha. Co říkají spolužáci vašim závodům? Díky médiím mají přehled, ale ve škole to moc nekomentují.

Pochlubíte se prospěchem?

Minulý rok mi šla matika, ale teď už to není ono, stejně jako chemie. Nejvíce mě zajímá zeměpis, možná díky cestování. Na konci druhého ročníku jsem měl čtyři trojky, jednu čtyřku, zbytek jedničky a dvojky. Na druhou stranu chodím na nejtěžší gymnázium v Brně, proto to není tak špatná úroveň.

Budete si dělat řidičský průkaz?

Už se na to chystám, protože pořád musím na někoho čekat. Mám slíbené auto, a tak bych mohl být od poloviny dubna příštího roku svým způsobem nezávislý. Ovšem na motorku se nechystám.

Proč ne? Jako motocyklový závodník...

Bojím se riskovat.

Prosím?

Když jedu na okruhu, je to předpokládané riziko. Navíc závodím s lidmi, které znám. Ale co mohu očekávat na běžné silnici? Nechci ve svém věku zbytečně riskovat ani si ohrozit sportovní kariéru.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
46 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851