Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

MS Rallye 2013: Debut jako řemen

Kubica je hodně rychlý, ale bez zkušeností. A příliš často bourá.

Fotogalerie

5 fotografií

 

Dominantním způsobem získali Sebastien Ogier a Volkswagen tituly mistrů světa v rallye. Vidět byl v průběhu sezony také Martin Prokop.

 

(více v čísle 48/13)

Šampionát zakončila Britská rallye a tečkou za seriálem byla neskutečná ostuda ofi ciálních časoměřičů. Než totiž mohli pořadatelé vyhlásit výsledky, uplynuly dvě hodiny…

Paradoxně například šestý v cíli Prokop dlouho nevěděl, kolikátý oficiálně byl.

Těžký kalibr VW

Když koncem května 2011 oznamovali zástupci Volkswagenu na tiskové konferenci v průběhu Rallye Sardinie vstup do mistrovství světa, bylo zjevné, že přijde silný hráč. Ovšem debut značky v letošním šampionátu předčil veškerá smělá očekávání.

O převaze Volkswagenu v šampionátu 2013 svědčí několik čísel:

◗ Ogier vybojoval 290 z 364 možných bodů (80 %).

◗ Jezdci VW získali 10 vítězství ze 13 soutěží (77 %).

◗ Byli nejrychlejší ve 149 zkouškách z 242 odjetých (64 %).

◗ Získali 18 stupňů vítězů z 39 možných (46 %).

Ogier získal svůj první titul a počtem bodů získaných v jedné sezoně dokonce trumfl legendárního Loeba
Ogier získal svůj první titul a počtem bodů získaných v jedné sezoně dokonce trumfl legendárního Loeba
Autor: Profimedia.cz, Volkswagen a Citröen

Německý koncern načasoval svůj vstup do období, kdy se loučil Sebastien Loeb, který v letech 2004-2012 vybojoval devět titulů mistra světa v řadě. Letos se objevil pouze na startu čtyř soutěží.

V nich dvakrát vyhrál, jednou dojel druhý a jedenkrát havaroval. Ukázalo se, jak byl v minulých letech pro Citroën důležitý. Bez něj totiž dokázala francouzská značka zvítězit letos už pouze jednou. Shodou okolností poprvé ve své kariéře se o to zasloužil Španěl Dani Sordo.

„Přestože jsme přišli o oba tituly, výsledky nevyjadřují přesně průběh celé naší sezony. Byli jsme v jejím průběhu hodně rychlí v mnoha soutěžích, ale nedokázali rychlost přetavit do konkrétních výsledků,“ prohlásil Yves Matton, sportovní ředitel Citroënu.

Jeho protějšek ve funkci Jost Capito (Volkswagen) v servisní zóně po skončení Britské rallye jenom zářil. Vždyť v posledních dvou podnicích MS vybojovali Sebastien Ogier a Jari-Matti Latvala první dvě místa. „Za celou sezonu jsme měli jedinou poruchu motoru a v důsledku havárie neztratili ani jednu karoserii,“ pochvaloval si sportovní boss Volkswagenu.

Kubica je hodně rychlý, ale bez zkušeností. A příliš často bourá.
Kubica je hodně rychlý, ale bez zkušeností. A příliš často bourá.
Autor: Profimedia.cz, Volkswagen a Citröen

Kdo a kam půjde?

Rok 2013 byl složitý pro Ford, který reprezentuje britská společnost M Sport. Poprvé od roku 2005 nevyhrál modrý ovál ani jednu rallye v průběhu sezony. Navíc z jeho řad odchází jeden z největších talentů současného rallyeového sportu Thierry Neuville. Pětadvacetiletý Belgičan totiž míří do továrního týmu Hyundaie, který od příští sezony nasadí model i20 WRC.

Jihokorejská značka se vrací do světového šampionátu po jedenácti letech. Hyundai nasazoval v období 2000-2003 model Accent WRC v 72 podnicích MS. Jeho nejlepším výsledkem však byla pouze dvě čtvrtá místa a osm vyhraných rychlostních zkoušek.

Jistotu angažmá na příští rok by měli mít také všichni tři jezdci Volkswagenu: Francouz Sebastien Ogier, Fin Jari-Matti Latvala a Nor Andreas Mikkelsen. Tovární tým sice ofi ciálně nic podobného neoznámil, ale s velkou pravděpodobností nebude měnit vítěznou sestavu.

Za dva roky u Citroënu vyhrál Hirvonen jenom jednou. Vrátí se zpátky do náruče Fordu?
Za dva roky u Citroënu vyhrál Hirvonen jenom jednou. Vrátí se zpátky do náruče Fordu?
Autor: Profimedia.cz, Volkswagen a Citröen

O Kubicu je zájem

Ve hře o místo u Fordu zůstávají Rus Jev genij Novikov, Nor Mads Ostberg, ale ze hry není ani návrat Fina Mikka Hirvonena nebo příchod Poláka Roberta Kubici. „Jednáme s několika jezdci včetně Roberta. Věřím, že v nejbližších týdnech budeme schopni představit tým a plán na příští rok,“ tvrdí Malcolm Wilson, šéf společnosti M Sport a týmu Ford.

Citroën bude od příštího roku nasazovat tovární stáj v mistrovství světa cestovních vozů, kde nastoupí Francouzi Sebastien Loeb a Yvan Muller. To bude mít vliv na program v mistrovství světa v rallye. Tam počítá Citroën s dvěma vozy, v některých případech třemi. Končí také s klientským programem pro zákazníky.

„Pokud jde o volbu závodníků, máme řadu variant. Potřebujeme trochu času, abychom mohli dořešit naše jednání a seznámili veřejnost se jmény jezdců pro sezonu 2014,“ říká Matton. Stejně jako Wilson od Fordu stojí o Kubicu. Polák ovšem vyžaduje záruky celoročního programu se speciálem WRC.

Hlavním hráčem v přestupech byl Neuville. Stal se z něj lídr Hyundaie, který se vrací do mistrovství světa.
Hlavním hráčem v přestupech byl Neuville. Stal se z něj lídr Hyundaie, který se vrací do mistrovství světa.
Autor: Profimedia.cz, Volkswagen a Citröen

Vzbouří se VW?

Loňský a letošní rok platilo pravidlo, že shakedown (veřejný trénink) byl brán při soutěžích na šotolině jako kvalifikace. A ti nejlepší si pak vybírají pozici na startu prvního dne. Význam takového manévru tkví v tom, že první jezdci „čistí“ trať a tím ztrácejí sekundy.

Od příštího roku však Mezinárodní automobilová federace (FIA) chce, aby se do první a druhé etapy startovalo po dle pořadí v šampionátu a teprve poslední den se pořadí otočilo. S tím však zásadně nesouhlasí Volkswagen. A to tak vehementně, že jeho sportovní ředitel Jost Capito odešel z posledního jednání komise rallye FIA předčasně.

Sezona skončila 17. listopadu v Británii a 16. ledna 2014 začne v Monte Carlu další ročník. Můžeme se těšit, že nás před startem čeká hodně zajímavých událostí.

Hlavním hráčem v přestupech byl Neuville. Stal se z něj lídr Hyundaie, který se vrací do mistrovství světa.
Hlavním hráčem v přestupech byl Neuville. Stal se z něj lídr Hyundaie, který se vrací do mistrovství světa.
Autor: Profimedia.cz, Volkswagen a Citröen

Výsledky najdete v tištěném vydání č. 48.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851