Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Rallye Dakar 2014: Odysea

Aleš Loprais se netají tím, že má jeden z nejvýkonnějších kamionů v soutěži

Fotogalerie

4 fotografie

Pošestatřicáté se vydávají hrdinové moderního věku na trasu legendární Rallye Dakar. Je mezi nimi také 22 Čechů.

(více v čísle 50/13)

Pošestatřicáté se vydávají hrdinové moderního věku na trasu legendární Rallye Dakar. Je mezi nimi také 22 Čechů. Start je 5. ledna v argentinském Rosariu a cíl 18. ledna v přístavním chilském městě Valparaiso. Pořadatelé pojmenovali nadcházející ročník „The Odyssey“. A svým způsobem to je průzkumná cesta do terénů, kam se nikdo z účastníků ještě nedostal.

Martina Kolomého vyprovodil na cestu se svým tahačem David Vršecký
Martina Kolomého vyprovodil na cestu se svým tahačem David Vršecký
Autor: Petr Lusk, Buggyra a archiv

Na krásu nebude čas

Vždyť na začátku druhé poloviny soutěže přijedou na území Bolívie, kde je čeká 533 kilometrů dlouhá rychlostní zkouška, nejprve v kamenitých úsecích. Odtud budou pokračovat do terénů náročných na techniku jízdy v nadmořské výšce 3500 metrů, aby v závěru dne absolvovali přejezd v délce dvaceti kilometrů po solných, místy ne zcela vyschlých jezerech.

I další den zůstanou soutěžící v Bolívii. Ovšem jak praví itinerář soutěže, na čarokrásné panorama krajiny nebudou mít vůbec čas. Trať bude náročná na navigaci, několik vesnic budou křižovat jezdci a posádky vícekrát. Na konci etapy je opět čekají solné pláně a bivak ve výšce 3600 metrů nad mořem.

S Kazachem Arturem Ardavičusem (vpravo) pokřtil kamion také freestylista Libor Podmol
S Kazachem Arturem Ardavičusem (vpravo) pokřtil kamion také freestylista Libor Podmol
Autor: Petr Lusk, Buggyra a archiv

Královna chce na trůn

Od vstupu do (tehdy ještě afrického) maratonského závodu v roce 1984 je až na výjimky dominantou Čechů kategorie kamionů. Nejinak je tomu letos, z dvaadvaceti tuzemských zástupců je osmnáct přihlášeno v osmi posádkách v kategorii trucků.

Minulý rok vytvořily všechny české posádky (až na Lopraise) jeden velký tým. Letos rozdělily síly do čtyř sestav.

A právě Aleš Loprais (InstaForex Loprais Team) pomýšlí na stupně vítězů se svým novým speciálem, nesoucím jméno Tatra Královna 69. „Naše nová kráska je stabilnější a rychlejší. Nedělám si však iluze, že by konkurence také nepokročila ve vývoji. Soupeři budou krutější než minule, navíc míříme do terénu, jakým jsme ještě v Jižní Americe nejeli. Bude to mazec, ale jde nám o pódium, nižší cíl mít nemůžeme,“ shrnuje své cíle Loprais.

Ve srovnání s předchozím ročníkem bude mít tentokrát krytá záda. S jeho vozem z letošního roku odstartuje posádka pod vedením Jana Tománka.

Do terénu s pěti motory

Mezi uchazeče o přední příčky patří rovněž kamion týmu Tatra Buggyra Racing, který bude řídit Martin Kolomý, jenž na dosud posledním ročníku Dakaru obsadil čtvrté místo a stal se nejlepším Čechem v této kategorii. Tahače Buggyra jsou známé především z okruhů, ale společnost z Roudnice nad Labem se rozhodla vstoupit také do terénu. V uplynulém ročníku vybavila motory GyRtech tři české kamiony a letos dokonce pět.

Základem je dvouletá smlouva s automobilkou Tatra o vývojové a technologické spolupráci. „Tatra dodala tradici, zkušenosti a respekt. Buggyra přišla s novými technologiemi, originálními postupy a náhledy na věc,“ říká Radomír Smolka, ředitel technického vývoje Tatry.

Šestiválcové motory o objemu 12 500 cm3 a výkonu přes 660 kW budou kromě Kolomého kamionu pohánět také truck Jaroslava Valtra (KM Racing) a všechny tři stroje Bonver Truck Projektu. „Máme za sebou dvě soutěže a jedno náročné testování bez závažnějšího problému. Jdeme ovšem do podmínek, které budou extrémní a nedají se nikde nasimulovat. Musíme tak být připraveni na všechno,“ říká Robin Dolejš z Buggyry, který je konstruktérem závodních motorů.

KM Racing nasadí nejen kamiony, ale poprvé také speciální buginu, kterou řídí Josef Macháček
KM Racing nasadí nejen kamiony, ale poprvé také speciální buginu, kterou řídí Josef Macháček
Autor: Petr Lusk, Buggyra a archiv

Ujel jen pár kilometrů

Tři kamiony nasazuje stáj Bonver Dakar Projekt. Jeho esem je ostřílený kazažský pilot Artur Ardavičus, který obsadil před dvěma roky třetí místo. „U Kamazu mi skončila smlouva, tak jsem hledal novou výzvu. Chci být u zrodu silného týmu a dobrého auta,“ prohlásil Ardavičus. Za volantem nové Tatry Jamal stačil odjet před startem pouhých pětadvacet kilometrů. „Auto se stavělo od srpna, takže na testy nebyl čas. Je risk s takovým strojem vyrazit na Dakar, ale budu muset jet rychle a bezpečně. Ovšem tempem, ve kterém dokážu vůz na sto procent kontrolovat,“ řekl Ardavičus.

Další kamion bude řídit šéf stáje Tomáš Vrátný a třetí Polák Jan Szustkowski. Tým Bonver Projekt reprezentuje v kategorii motocyklů také Jan Veselý s yamahou.

Začínám úplně znova

Sedlčanský KM Racing vysílá do dakarského dobrodružství dva kamiony s kompletně českými posádkami pod vedením Vlastimila Vildmana a Jaroslava Valtra. Liazka posledně jmenovaného musela po havárii na červencové Silk Way Rallye v Rusku před odjezdem na Dakar podstoupit kompletní přestavbu rámu.

V rámci sestavy KM Racing se představí také Josef Macháček. Pětinásobný vítěz Dakaru v kategorii čtyřkolek se do soutěže vrací po dvouleté odmlce, tentokrát s buginou francouzské výroby. „Stroj mi ohromně padl do ruky. Je znát, že ho vymýšleli a stavěli lidé s dlouholetými zkušenostmi s Dakarem,“ pochvaluje si šestapadesátiletý veterán čtyřlitrový speciál s výkonem 300 koní.

Pro nadcházející ročník si dává skromné cíle. „Chceme Dakar dokončit a získat zkušenosti,“ říká matador, jenž dříve jezdil za řídítky sám. Teď si musí přivykat na spolupráci s navigátorem. „Takový speciál vyžaduje maximální koncentraci bez nutnosti odbíhat očima k přístrojům. Co jezdec ztratí na trati navigační chybou, nelze závodnickým úsilím dohnat,“ dodává Macháček.

Pabiška se osamostatnil

Při svém osmém dakarském startu bude David Pabiška spoléhat na spolupráci se Slovákem Štefanem Svitkem, s nímž vytvořil motocyklový tým SP Moto. „Osamostatnil jsem se a vrátil se k týmu, za který jsem v roce 2007 startoval na Dakaru poprvé,“ říká k tříletému československému projektu.

Pabiška nemyslí na to, že „jen“ dokončí soutěž. Chce jet agresivněji a s větší mírou rizika. „Nehodlám ovšem závodit bezhlavě, protože pořadatelé slibují extrémně náročné podmínky. Na druhou stranu mám kvalitní techniku, která nepotřebuje zacházení v rukavičkách. Nehodlám ji šetřit, a pokud bych poprvé Dakar nedokončil, nebude to tolik vadit,“ říká Pabiška.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851