Jan Kopecký: Mistr kliďas | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jan Kopecký: Mistr kliďas

Před vyhlášením mistrů Evropy zapózovali Kopecký (vpravo) s Dreslerem v Paříži na břenu Seiny, v pozadí s katedrálou Notre Dame

Nejúspěšnější sezonu má za sebou Jan Kopecký. V roce 2013 získal s vozem Škoda Fabia S2000 jako první Čech titul mistra Evropy v rallye.

(více v čísle 1/14)

Letos se Kopecký chystá do Asie, Austrálie a jihozápadního Pacifi - ku, kde pojede tamní seriál. Kromě toho má před sebou náročné kilometry při testování nového speciálu Škoda Fabia R5, který chce tým z Mladé Boleslavi nasadit v průběhu roku 2015.

Táta chválil jako první

Vzpomenete si ještě na chvíle a okolnosti, za nichž jste se rozhodl jezdit rallye?

Docela přesně. Bylo to v roce 2000, kdy jsem měl za sebou vítězství v pohárových seriálech Škoda Pick-up Cup a Ford Fiesta Cup. S tátou jsme jezdili Octavia Cup a řešili, co bude dál. Líbil se nám Porsche Carrera Cup, jenomže na ten se nepodařilo sehnat dostatek peněz. Tehdy jsem si myslel bohužel, ale z dnešního pohledu bohudík.

O rallye jste rozhodl vy, nebo otec?

Po dlouhé době se mi podařilo přesvědčit tátu, abychom zkusili rallye. Připravili jsme doma octavii s jednou poháněnou nápravou a v roce 2001 vyrazili do první soutěže.

Vracejí se vám myšlenky do tohoto období?

Ale jo, člověk rád vzpomíná na to, co bylo hezké.

Mluví vám otec do řemesla?

Táta pracuje jako technik v továrním týmu Škody, kde je zodpovědný za mé auto, takže spolu probíráme spoustu věcí. I když rallye nikdy nejezdil, jeho zkušenosti jsou rozsáhlé. Pokaždé se mi vyplatí poslechnout, co říká.

Pochválil vás za titul mistra Evropy?

Byl první, kdo mi gratuloval.

Kubica mě nepřekvapil

Jste jezdec, který vyrostl především na asfaltových tratích. Nemáte před šotolinou respekt?

To asi není správné slovo. Člověk musí být odhodlaný, poprat se s každou situací a povrchem. Za několik let jsem se už výkonnostně posunul, což jsem dokázal několika výsledky. Letošní soutěže se budou pořádat především na nezpevněných površích, takže mě čeká zajímavá prověrka.

Vaším soupeřem byl část sezony kamarád Robert Kubica. Nejsou jeho výkony v roce 2013 překvapivé?

Myslím, že ani ne. Jeho titul pro mě Kopecký o sezoně 2013 zase takovým překvapením není. Jako bývalý okruhový jezdec vím, že když někdo takhle rychlý přijde do rallye, stačí několik věcí: naučit se pracovat s rozpisem, s navigátorem a zvolit si tempo. Pak není žádný problém, aby stačil nejlepším.

Může vás rallye ještě něčím překvapit?

Určitě. V motoristickém sportu se může změnit situace každým okamžikem a člověk se pořád učí.

Navigátor se musí přizpůsobit

Jezdíte s třetím navigátorem v kariéře. Musí se vždy přizpůsobit vám, nebo uděláte ústupek také vy?

Každý jezdec je zvyklý na určitý rytmus čtení a tomu se musí navigátor přizpůsobit. Například Pavel už zkušenosti měl, „sedli“ jsme si brzy. Snažíme se, jak to jde, vylepšovat náš itinerář, aby to vyhovovalo oběma.

Často se hovoří o podílu jezdce a techniky na výsledku. Dá se to opravdu procentuálně vyjádřit?

Takhle bych se na to nedíval. Pro úspěch musíte začít pracovat nejdříve u sebe, hledat chyby, analyzovat je a poučit se. K tomu přistupuje tým lidí, kteří připravují auto a veškeré zázemí. Když se k tomu přidá vynikající spolujezdec, jakého mám například já, máte komplet, který vítězí.

Co si dokážete na autě během soutěže opravit?

Základem je vyměnit kolo, ať již při defektu nebo když mezi erzetami přehazujeme přední za zadní a naopak. Pokud spadne rozvodový řemen, nic neuděláte a je po motoru. Jestliže odejde klínový řemen, dokážeme ho vyměnit, stejně jako některé senzory, které vezeme s sebou.

R5 má velkou budoucnost

Překvapila vás dominance Volkswagenu v mistrovství světa rallye v roce 2013?

Vůbec ne. Volkswagen nedělá žádné věci napůl a na světový šampionát se dokonale připravil. Když si k tomu připočítáte, že má nejlepšího světového jezdce Sebastiena Ogiera, převaha není tak překvapující.

Jak se díváte na přicházející kategorii R5 (šestnáctistovky s turbem)?

Myslím, že má velkou budoucnost. Dvoutisícovky jsou sice bezvadná auta, krásně jedou, ale chybí jim krouťák, který by motor pořádně roztočil a dostal vůz do smyku. Pokud se podaří držet cenu, za kterou se dá R5 pořídit (kolem pěti milionů korun), pak se můžeme těšit na krásné soutěže.

Změní se něco v ovládání auta z pohledu pilota?

Musíte počítat s akcelerací turbomotoru, ale jinak se jezdecké zvyky nemění.

 Jak byste charakterizoval Fabii S2000, kdybyste ji nabízel zákazníkovi?

Rozhodně se jedná o nejlepší auto kategorie, které má za sebou řadu skvělých výsledků v mistrovství světa, Evropy nebo národních šampionátech. Rychlý vůz, které lze připravit podle potřeb jakéhokoliv jezdce po celém světě.

Co vás napadne, když se ohlédnete za posledními pěti roky za volantem Fabie S2000?

Neuvěřitelně spolehlivé auto. Vždyť od prvního startu v seriálu Intercontinental Rallye Challenge v Monte Carlu 2009 neodstoupila žádná posádka kvůli technické závadě. Tedy až na jedinou výjimku vinou poruchy motoru našeho auta na Barumce 2012. Celkově je to vážně neuvěřitelná spolehlivost, kterou se málokdo může pochlubit.

Nepamatuji si, že bych se rozčílil

Díval jste se na mapu, abyste věděl, kam budete letos na soutěže cestovat?

Zeměpis mě vždycky bavil, rámcově představu mám. Osvěžil jsem si znalosti při pohledu na mapu, takže vím, že mě letos čeká hodně cestování.

Tušíte, do jakých podmínek jdete?

Znám je zatím jen z doslechu a informací lidí, kteří tam byli. Na detailní přípravu je ještě čas.

Nemáte obavy z exotického prostředí, které vás zřejmě čeká?

Obavy ne, spíše se jedná o zdravý respekt, aby člověk v návalu sebevědomí neudělal chybu, ale postupně zrychloval.

Kolik času jste loni strávil kvůli rallye mimo domov?

Počítám sto osmdesát až dvě stě dní. Letos se to výrazně lišit nebude. Podniků rallye se jede sice méně než v roce 2013, ale přibude delší cestování a také práce při testování vozu R5.

Když se ve sportovním životě ohlédnete, udělal byste něco jinak?

Člověka samozřejmě občas napadají pochyby. Někdy si říkám, proč se mi nepodařilo dvakrát dotáhnout seriál IRC k celkovému vítězství. V zásadě ovšem nelituji ničeho, co jsem dosud dělal.

Působíte dojmem klidného člověka. Umíte zvýšit hlas, nebo se dokonce rozčílit?

Nikdy jsem neměl takovou potřebu, mám klidnou povahu po tátovi. Občas člověk musí použít důraznější tón v hlase, ale vážně si nepamatuji, že bych se nad něčím nebo kvůli někomu rozčílil, ať už při rallye nebo mimo ně. Nenudí vás po tisícovkách kilometrů odjetých na rallye ještě řídit civilní automobil? Mám auta rád a není problém řídit kdykoliv a kdekoliv. Přiznávám ale, že mě občas otravuje, jak se řidiči na silnici chovají, jak jsou vůči sobě zbytečně agresivní. Kdyby tohle odbourali a snažili se jezdit plynule, určitě by se mnohé na českých silnicích zlepšilo.

Napadá vás motoristický sport, kterému byste se mohl věnovat, pokud byste nejezdil rallye?

Bavíme se v rovině pouze teoretické. Určitě by bylo zábavné vyzkoušet si třeba rallyekros. Myslím si, že by mě lákala i Rallye Dakar.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
1 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851