Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Český motoristický sport v roce 2014: Co nás čeká?

Michal Hrabánek

Fotogalerie

7 fotografií

Vstupujeme do roku 2014 a v jeho průběhu bychom rádi viděli, aby se českému motoristickému sportu dařilo. Souhlasíte s námi?

(více v čísle 2/14)

Oslovili jsme čtyři významné české manažery a stejný počet tuzemských závodníků na dvou i čtyřech kolech. Možná se s jejich názory ztotožníte, možná nikoliv, ale rozhodně stojí za přečtení.

Enge je pořád persona

Koho považujete za výraznou osobnost českého motoristického sportu současnosti?

Karel Abraham: Těžko posoudit, protože každý přispívá svými úspěchy do kultury českého motorsportu. Nechci mluvit o jednom člověku, ale například úspěchy Libora Podmola nebo Martina Prokopa stojí určitě za pozornost.

Michal Hrabánek: V tuto chvíli nevidím v českém motoristickém sportu jednoznačně výraznou osobnost, která by byla lídrem, nebo dokonce ikonou. Na druhé straně je zde hodně lidí z řad funkcionářů, organizátorů závodů, jezdců, médií a sponzorů, kteří své práci rozumějí.

Josef Křenek: Myslím, že uznání zaslouží tým I.S.R. Racing, který již několik let úspěšně působí ve Světové sérii Renault 3.5, odkud odcházejí jezdci Co nás čeká? do formule 1. Zatleskal bych i Petru Fulínovi za titul šampiona v automobilovém seriálu FIA ETCC.

Petr Ondrašík: Každá disciplína má svá specifika a významné české osobnosti. Vyzvedl bych výsledky Josefa France, který poslední dva roky úspěšně bojuje v mistrovství světa na dlouhé ploché dráze.

Libor Podmol: Jezdím na dvou kolech, přesto považuji za nejvýraznější českou osobnost Tomáše Engeho. Neznám komplexnějšího závodníka v naší republice.

Martin Prokop: Jednoznačně Tomáš Enge, s kterým jsem měl čest spolupracovat a je po všech stránkách absolutní profesionál. Umí auta skvěle řídit, analyzovat jejich chování na trati i v depu s inženýry a pak navrhnout řešení, které pomůže vylepšit dosahované časy.

Igor Salaquarda: Bohužel tady nikoho tak výrazného nevidím i navzdory úspěšným výsledkům, které se některým podařily.

David Vršecký: Kdybych tady začal jmenovat všechny, kteří si to zaslouží, byli bychom zde dlouho. V Česku máme hodně lidí, kteří nám dělají čest. Myslím, že přestože loni nezávodil, zůstává pořád významnou osobností Tomáš Enge.

Formule 1 je nemocná

V čem je přitažlivá disciplína, které se věnujete?

Abraham: Z pohledu diváka je Moto GP mnohem přitažlivější než formule 1. Výrazně více se předjíždí, riziko pádu je vyšší a všechny momenty mnohonásobně akčnější.

Hrabánek: Její přitažlivost vidím zejména v tom, že je snadno přístupná divákům. Za další klad považuji to, že rallyeové vozy vycházejí ze sériových automobilů.

Křenek: Pro diváky jsou určitě přitažlivější okruhové sprinterské závody na deset kol, kde se od startu až do cíle stále něco děje.

Ondrašík: Plochá dráha je v blízkém kontaktu s diváky, kteří vidí stoprocentně všechny souboje na trati, jež bývají často dramatické.

Podmol: Naše disciplína je o svobodě a adrenalinu, který mohou diváci sdílet a užívat si ho stejně jako my.

Prokop: Rallye je přitažlivá tím, že ji lidé mohou vnímat přímo na rychlostní zkoušce. I při zachování bezpečnostních zásad je to velký zážitek pro fanouška, který může být autům mnohem blíže než ve formuli 1.

Salaquarda: Vinou formule 1 začínají být nižší seriály méně přitažlivé. Když dostává fotbalista třicet milionů za to, že kope do balonu, a jezdec do F1 přinese stejnou částku, aby mohl riskovat život, je něco špatně.

Vršecký: Tahače jsou specifické v tom, že si je nikdo s jiným závodním autem nesplete. Ke kontaktům dochází, ačkoliv je sportovní komisaři nevidí rádi, ale divákům se to pořád líbí.

Všem Čechům gratuluji

Jakou má tuzemský motoristický sport ve světě pozici?

Abraham: Pokud se zeptáte motorkáře, co mu říká Brno, každý ví, že se tady jezdí MotoGP – a to je obrovská reklama. Kromě toho máme řadu výborných jezdců, kteří se kromě formule 1 dokážou prosadit ve všech disciplínách.

Hrabánek: Pokud budu mluvit za rallyesport, myslím si, že naše pozice je rozhodně více než dobrá. A to z pohledu úrovně našich jezdců, organizátorů soutěží a v neposlední řadě i naší technické kompetence vyvinout konkurenceschopné soutěžní vozy.

Křenek: Všechno je privátní záležitostí. Bohužel v České republice neexistuje systém výchovy a podpory talentů. A ačkoliv cílené vedení mládeže nefunguje, máme u nás závodníky jako Josef Král, Jan Kopecký, Adam Kout nebo Martin Prokop, kteří slaví úspěchy v zahraniční konkurenci.

Ondrašík: Pořadatelé závodu MotoGP jsou dominantou českého motorsportu. Troufám si tvrdit, že i osmnáct let nepřetržitého pořadatelství závodu Grand Prix na ploché dráze v Praze vytváří značný kredit. Nesmíme zapomínat ani na řadu úspěšných českých závodníků.

Podmol: Máme řadu osobností, které našemu motorsportu svými úspěchy pomáhají. Všem bych pogratuloval, ale jejich výčet by byl hodně dlouhý.

Prokop: Češi vynikají schopností improvizace, když řešíme nenadálé situace. Pro nás je ve finančně náročném motoristickém sportu značně obtížné se prosazovat, ale naši lidé si umějí poradit kdykoliv a s čímkoliv.

Salaquarda: Našemu sportu udělaly dobré jméno rallye, které mají díky českým jezdcům i organizátorům vysoký kredit všude v Evropě. Na druhé straně pokazil okruhový sport systém pana Charouze, který kvůli mnohasetkoňovým monstrům nasazovaným do závodů vzal chuť řadě jiných závodníků.

Vršecký: Přál bych každému Čechovi, kterému se v motorsportu něco podaří, aby si pocit na stupních vítězů vychutnal. Pak pochopí, co naši lidé opravdu umějí.

Absolutní bezpečnost neexistuje

Lze omezit nebezpečí v motoristickém sportu?

Abraham: Riziko tady bude vždy. Každým rokem jsou sice vyvíjeny bezpečnostní systémy, ale pořád bude v závodech docházet k situacím, kterým nezabráníte.

Hrabánek: Míra nebezpečí a rizika se určitě dá snižovat. Jedná se o proces, do kterého musí být zahrnuti všichni zúčastnění. Absolutní prioritou zůstává bezpečnost diváků. To ale souvisí s jejich kázní a zde vidím největší problém. Nicméně je třeba uvědomit si, že motorsport nebude nikdy absolutně bezpečný.

Křenek: Díky stále přísnějším předpisům se daří rizika eliminovat. Bohužel v motoristickém sportu dochází k situacím, které nemůžete předvídat.

Ondrašík: Za několik posledních let můžeme vidět značný pokrok v celém českém motorsportu. Na ploché dráze pomohly například nafukovací bariéry desetinásobně snížit riziko závažných úrazů.

Podmol: Ve srovnání s předchozími lety se dělá hodně. Na druhou stranu náš sport je o riziku, které produkuje adrenalin, kvůli němuž skáčeme.

Prokop: Riziko tady bude vždycky, nelze mu zabránit žádným administrativním nařízením. Každý, kdo přijde s motoristickým sportem do kontaktu, by si měl uvědomit, že přináší možnost nebezpečí.

Salaquarda: V okruhovém sportu udělala mezinárodní federace významný pokrok k lepšímu. Na druhou stranu když při rallye letíte dvoustovkou mezi stromy, dá se těžko něco vymýšlet.

Vršecký: Určitě se v tomhle směru dělá hodně a zaslouží to uznání. Ovšem při nejlepší vůli nelze některým událostem zabránit. Na druhou stranu co je nebezpečnější? Jízda v současném silničním provozu, kouřit cigarety, nebo závodit s autem či motorkou?

Jezděte a vyhrávejte

Co očekáváte od roku 2014?

Abraham: Více než kdy jindy se těším na nový motocykl, kterým bude Honda. Doufám, že výsledky budou lepší než ty, které od nás možná kdokoliv očekává.

Hrabánek: V seriálu WRC očekávám opět dominanci týmu VW Motorsport. V kontinentálních a národních šampionátech nástup vozů nové kategorie R5. Tak jako dosud budou ale i nadále v rallyesportu nejvíce limitujícím faktorem finance…

Křenek: Přál bych lidem, jakou jsou Fulín, Prokop, Kopecký, Kout a řada dalších, aby na své výsledky navázali a udrželi se v evropské špičce.

Ondrašík: Ať se splní nejenom mně, fanouškům ploché dráhy, ale všem motoristickým sportům touhy po výborných výsledcích. Po sportovní stránce fandím všem za volantem i řídítky, vždyť jejich úspěchy pozvednou český motorsport.

Podmol: Sám bych rád dosáhl na titul mistra světa. A všem, kteří do toho půjdou naplno, přeju úspěch a žádné zranění.

Prokop: Doufám, že jsme schopni zrychlit a přiblížit se nejlepším. Všeobecně bych si přál více nadšených lidí, které by přitáhla dvě nebo čtyři kola.

Salaquarda: Bylo by dobře, aby krize už skončila. Snad to bude signál pro sponzory, kteří podpoří současné, protože náš sport je čím dál tím dražší.

Vršecký: Nejlepší je vyhrávat, ale to chceme všichni. Spíše bych chtěl popřát úspěch úplně všem, kteří jdou za svým. A když to nevyjde, ať to ve zdraví zvládnete a daří se vám.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
2 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851