Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Havárie hvězd F1: Vrátili se

Místo Laudovy nehody v roce 1976 a 2013. Na malé fotce odpovídá jedenačtyřicet dní po tragédii na tiskové konferenci. Záběry z dobového tisku (vpravo) jsou výmluvné.

V dějinách automobilového sportu existují významní jezdci, kteří po těžkém zranění vzali znovu do ruky závodní volant a vítězili.

(více v čísle 3/14)

 

Oba špičkoví automobiloví závodníci, o kterých bude řeč, se znají s Michaelem Schumacherem. Niki Lauda se s německým jezdcem na trati při závodech formule 1 nepotkal. Naopak Mika Häkkinen byl jedenáct let velkým soupeřem Schumiho v boji o titul mistra světa.

Lauda i Häkkinen bojovali po vážných nehodách o život, podobně jako nyní Michael Schumacher. A nakonec zůstali mezi námi.

Niki Lauda: Nürburgring 1976

Závod na slavném německém okruhu byl pro Laudu šestašedesátým v kariéře. Nastupoval do něj jako obhájce titulu a současně z pozice vedoucího jezdce šampionátu. Fanoušci ho neměli rádi, protože Rakušan byl známým kritikem tratě (22,835 km), na které byl vzhledem k délce problém s včasným zásahem zdravotníků. A o tom se měl záhy přesvědčit.

Lauda po špatném startu a výměně pneumatik doháněl ztrátu razantní jízdou přes obrubníky. V kritickém okamžiku nevydržel závěs pravého zadního kola, který byl příčinou havárie. Lauda narazil s ferrari do svahu a po explozi benzinové nádrže se hořící vůz vrátil na trať.

Z výhně o teplotě kolem 800 °C ho dostali Arturo Merzario, Bert Lunger, Guy Edwards a Harald Ertl. Helikoptéra dopravila Laudu postupně až na kliniku do Mannheimu. Problémem nebyly popáleniny prvního až třetího stupně ani mnohočetné zlomeniny, ale popálené plíce a průdušnice. V pilotově hrudníku se nashromáždily jedovaté výpary z hořícího benzinu a zplodiny z hasicího přístroje, kterým jezdce kropili při vyprošťování z vraku.

Laudovi denně vysávali z plic všechny nashromážděné nečistoty. „Tři dny po havárii řekli manželce, že neexistuje šance na přežití,“ vzpomíná dnes.

Podle vlastních slov Rakušan situaci zvládl díky skvělé fyzické kondici a vnitřní vůli. „Nejhorší bylo, když mi ukázali zrcadlo. „Připadal jsem si jako nějaké groteskní zvíře, protože hlava a krk byly asi třikrát větší. Nedalo se věřit, že jde o člověka,“ připomíná si nejtěžší chvíle života.

Třiačtyřicet dnů po hrůzostrašné havárii dojel Niki Lauda čtvrtý v italské Monze. V roce 1977 se stal podruhé a v sezoně 1984 potřetí mistrem světa formule 1. V současné době působí jako člen sportovního vedení Mercedesu F1.

Mika Häkkinen: Adelaide 1995

V sobotu 11. listopadu 1995 dělilo v Adelaide finského jezdce formule 1 Miku Häkkinena od smrti několik okamžiků. Při tréninku na Velkou cenu Austrálie najel v rychlosti 240 km/h na úlomky jednoho z havarovaných vozů. Po nekontrolovaném smyku narazil do bariéry z pneumatik.

Tehdy sedmadvacetiletého Häkkinena okamžitě vytáhli z auta a během dvou minut u něj byl hlavní lékař formule 1 Sid Watkins. „Když jsem dorazil na místo nehody, byl Mika v bezvědomí a měl vážné potíže s dýcháním. Krvácel z úst a modral vinou nedostatku kyslíku. Udělali jsme tracheotomii přímo na asfaltu,“ vzpomíná proslulý specialista na jednu z nejtěžších chvil profesního života.

Tracheotomie znamenala otevřít pacientovi krk a zavést dýchací trubici. Zákrok britského doktora zachránil silně krvácejícímu Häkkinenovi život. Finský pilot ležel deset dní v kómatu v místní nemocnici, hrozila mu ztráta sluchu a zadrhávání v řeči.

O tři roky později se však stal Häkkinen za volantem monopostu McLaren Mercedes mistrem světa a v sezoně 1999 triumf obhájil. Z formule 1 odešel po skončení ročníku 2001 do seriálu cestovních vozů DTM. V současné době působí ve světě F1 jako čestný host a příležitostný televizní komentátor.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
3 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851