Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Komentář: Ogier zostra

Slovák Jaroslav Melichárek jel poprvé soutěž MS – a hned se mu podařilo zabodovat

Fotogalerie

8 fotografií

 

Sebastien Ogier vyhrál Rallye Monte Carlo. Největší favorit letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích vykročil po rozpačitém začátku za obhajobou titulu.

 

(více v čísle 5/14)

Pro jediného stálého českého zástupce Martina Prokopa začal letošní šampionát smutně. V průběhu první rychlostní zkoušky začal vadnout alternátor jeho Fiesty WRC a za cílem erzety musel vůz s vybitou baterií odstavit.

Když zhasnou světla

Loňské Monte Carlo se stalo pověstným kvůli nečekaným změnám počasí, kvůli kterým se na trati objevily nečekaně přívaly sněhu a ledu. Ročník 2014 začal úplně stejně – zase se děly věci…

Do první rychlostní zkoušky vyrazil Prokop jako sedmý v pořadí. „Když projížděli trať špioni, byla ještě mokrá a led se objevil jen občas. Přesto jsme si vzali do rezervy pneumatiky s hroty, ale sníh nás překvapil ještě na první zkoušce,“ popisoval Prokop drama.

Na prvním mezičase byl český jezdec rychlejší než Ogier, na druhém fi - guroval před Latvalou a Hirvonenem, pak ovšem přišly technické problémy. „Vypnul jsem světelnou rampu, ale stejně to nebylo nic platné a do cíle erzety jsme ztratili přes dvě minuty. Potom už se bohužel nedalo nic dělat. Teď s navigátorem Michalem Ernstem doufáme, že jsme si smůlu vybrali a ve Švédsku budeme mávat z cílové rampy,“ komentoval situaci Prokop.

V dějišti soutěže však zůstal. „Chtěl jsem být pořád v centru dění. Navíc se náš tým staral o druhý vůz, s kterým jel Jaro Melichárek,“ vysvětlil český soutěžák.

Slovák v předposlední erzetě zůstal stát v záplavách sněhu napříč silnicí, kterou zablokoval legendární průsmyk Col de Turini, a postaral se o zrušení zkoušky. Soutěž však nakonec dokončil na snovém osmém místě.

Štěstěna mu kývala

„Šílené podmínky! Jeli jsme slicky a na začátku byl sníh, hned v první zatáčce jsem trefi l zeď,“ popisoval Ogier špatnou volbu pneumatik. Po třetí rychlostní zkoušce fi guroval na devátém místě, ale posunoval se vzhůru.

„První den odpoledne jsme měli ještě několik nepříjemných situaci, ale štěstěna stála pokaždé na naší straně,“ tvrdil Francouz a záběry z televizních kamer mu dávaly za pravdu.

Přestál i nepříjemnou situaci po osmé zkoušce, kde bylo sotva sto metrů za cílem stanoviště časoměřičů. „Který blázen tohle vymyslel?“ vztekal se poté, co musel nasměrovat vůz do pole.

O den později v cíli už byl pochopitelně v příjemnějším rozpoložení. „Neskutečné tři dny. Bláznivý začátek ve sněhu, pak protiútok v extrémním dešti, nakonec znovu sníh a chaos na Col de Turini. Nevzpomínám si, kdy jsem jel rallye s takovými změnami a štěstím,“ okomentoval Ogier svoje sedmnácté vítězství v mistrovství světa.

Meeke věděl, jak na to

Vydařený úvod sezony má za sebou Citroën, jehož obě nové akvizice uspěly. Čtyřiatřicetiletý Kris Meeke skončil třetí a poprvé ve světovém šampionátu se postavil na stupně vítězů. Mads Ostberg dojel hned za ním na čtvrtém místě.

„Měl jsem skvělý pocit z auta. Ještě nikdy jsem nejel za tak složitých situací, bylo to neuvěřitelně náročné. Člověk tady musí číst z podmínek na povrchu silnice. Nemá smysl si zde plánovat výsledek. Stačí nedělat chyby a zaměřit se na dojetí do cíle,“ nabízí britský jezdec zdánlivě banální recept na to, jak uspět na Rallye Monte Carlo.

Hyundai: To se může stát

Již v první etapě skončil debut továrního týmu Hyundai. V divokých podmínkách úvodní zkoušky musela odstoupit stájová jednička Thierry Neuville. „Byli jsme moc rychlí v pravé zatáčce, utekl nám předek a následovaly hodiny. Po nárazu to chvíli vypadalo, že pojedeme dál, ale bohužel to nešlo,“ vysvětlil belgický jezdec rozbitý vůz.

Jeho kolega Dani Sordo vydržel v soutěži jen do čtvrté rychlostní zkoušky, na přejezdu před pátou musel zastavit s nefunkčním alternátorem. „Samozřejmě je debut zklamáním, ale takové věci se mohou stát. Jsem hrdý na náš tým, který prokázal dobrou úroveň výkonnosti. Musíme zůstat pozitivní,“ prohlásil Michel Nandan, šéf stáje.

Když se spolujezdec splete

Skutečnou senzací letošního Monte bylo druhé místo Bryana Bouffi era. Francouz absolvoval svůj teprve sedmý podnik mistrovství světa, kde obsadil druhé místo – o tři příčky lepší než loni. A to si jeho mitfára v tréninku napsal špatně rozpis a musel potřebné poznámky shánět u kolegů spolujezdců. „Měli jsme pět kilometrů vlastního rozpisu, tři podle poznámek Delecoura, pak musel jet Bryan dva kilometry na oči a zbylých deset zase podle našich poznámek,“ popsal situaci navigátor Xavier Panseri.

Náročné klimatické podmínky v úvodu využil Robert Kubica, který vyhrál první dvě rychlostní zkoušky a vedl soutěž. Skončil na deváté erzetě, kde byl dlouhý na výjezdu ze zatáčky. Narazil do zábradlí malého můstku, pod který vůz spadl, a bylo po nadějích.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
5 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851