Zákulisí Dakaru? Velký byznys | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Zákulisí Dakaru? Velký byznys

Takhle vypadá bivak, jak se říká tábořišti pro tři tisíce účastníků Rallye Dakar

Fotogalerie

16 fotografií

Legendární rallye není jenom dobrodružstvím pro samotné účastníky. Je to především obrovský organizační kolos a také velký obchod pro pořadatele.

(více v čísle 6/14)

Každý, kdo chce na Dakaru startovat, musí zaplatit vklad. Pořadatelům se hradí za každého účastníka a také za stroj (motocykl, čtyřkolka, osobní vůz nebo kamion). Letos se objevilo na startu 439 posádek, což znamenalo kolem sedmdesáti procent všech původně přihlášených zájemců. Zbylých třicet museli organizátoři z francouzské A.S.O. (Amaury Sport Organisation) odmítnout, aby soutěž logisticky zvládli.

Zákulisí Dakaru
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

Vyberou si miliony

Organizátoři diferencují výši poplatků například podle termínu úhrady, dále na základě toho, kolik osob sedí v automobilu nebo o jak velký kamion se jedná.

Podle přepočtu z eur je nejlacinější start jezdce na motorce nebo čtyřkolce, činí minimálně 400 000 korun. Účast včetně posádky v automobilu se pohybuje kolem 700 000 Kč a za kamion činí více než milion.

Zákulisí Dakaru
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

Při účasti 439 posádek se v čistě hrubém matematickém přepočtu vybraná suma pohybuje minimálně kolem 265 milionů korun. K tomu přicházejí poplatky za navigační a bezpečnostní vybavení, které účastníci v cíli odevzdávají organizátorům bez nároku na vrácení peněz. Částkami v milionech dolarů (desítkách milionů korun) přispívají na soutěž také vlády pořadatelských zemí - letos Argentiny, Bolívie a Chile.

Zákulisí Dakaru
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

Člověk za 450 000 Kč

Pořadatel za zaplacení vkladu garantuje dopravu závodního prostředku lodí z Francie do dějiště startu soutěže a z cílového přístavu zpět do Francie. Dále stravování po dobu soutěže (i pro účastníky, kteří museli odstoupit), bezpečnostní a lékařské služby. Ostatní si hradí startující nebo týmy.

Nikdo neřeší, že je noc. Generátory vrčí, lidé a nářadí jsou v plné permanenc
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

„Do vlastních nákladů musíte také připočíst cenu letenek, pojištění, poplatky za zapůjčení navigačních a bezpečnostních systémů, doprovodné vozy, kamiony, jejich posádky a velké sumy spolyká nakupování pohonných hmot v průběhu soutěže,“ vysvětluje český trucker Martin Kolomý (Buggyra Tatra Team).

Krátce po dojetí etapy si sdělují dojmy bratři Kiliánové z Tatra Buggyra Teamu
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

„Účast jednoho člověka, ať závodníka, mechanika nebo člena doprovodu jako fyzické osoby, přijde na Dakaru na 450 000 korun,“ dodává.

Tým s jedním až dvěma závodními kamiony vydá například v průběhu podniku jen za pneumatiky milion korun. U početnějších sumy samozřejmě rostou. Zájemci o start musejí počítat s tím, že své peníze nedostanou nikdy zpět. „Je to jako ruská ruleta, protože když odstoupíte, pořadatel vám nic nevrátí. A je jedno, zda se to stane v první nebo závěrečné etapě,“ říká Aleš Loprais (Instaforex Loprais Team), šestým místem v kategorii kamionů nejúspěšnější český účastník Dakaru 2014.

Zákulisí Dakaru
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

„Organizátoři mají samozřejmě velká vydání, ale jejich byznys je bezpochyby hodně ziskový. Takovou ruskou Silk Way Rallye pořídíte za pětinovou částku. Na Dakaru se navíc finanční odměny pro vítěze pohybují v částkách několika tisíc eur, což je pouze nepatrný zlomek toho, co musejí účastníci vydat,“ dodává Loprais.

Bezpečnost především

Každý den je na trati (nebo nad ní) 210 dopravních prostředků patřících organizátorům – mimochodem třeba 55 servisních kamionů, ale také jedenáct vrtulníků. Z toho je ve vzduchu pět sanitních helikoptér a na trati šestnáct terénních lékařských vozů, v každém dopravním prostředku cestuje doktor. V bivaku je k dispozici polní nemocnice, kde čeká třicet lékařů, kteří mají k dispozici nejmodernější nouzové vybavení.

Zákulisí Dakaru
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

Pro letošní ročník Dakaru vytvořili organizátoři na tratích měřených úseků (obdoba rychlostních zkoušek na klasických rallye) šedesát speciálních zón pro diváky. Pro bezpečnost přihlížejících a závodníků bylo letos zmobilizováno 22 000 lidí.

Zákulisí Dakaru
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

Bezpečnostní agentura Agencia Nacional de Seguridad Vial distribuovala v průběhu soutěže 400 000 letáků s bezpečnostními předpisy. Denně bylo na trati devatenáct jejích vozidel dohromady se čtyřiceti lidmi, kteří neustále kontrolovali bezpečnostní zóny.

Český fotograf Petr Lusk patří k nejzkušenějším českým novinářům. Dosud absolvoval pětkrát Rallye Dakar a třikrát ruskou Silk Way Rallye. Na letošním Dakaru patřil ke 280 žurnalistům se stálou akreditací.
Autor: Petr Lusk, Marian Chytka, Miroslav Forman

Čtyři desítky rozhlasových stanic v Argentině, Bolívii a Chile odvysílaly 2400 bezpečnostních zpráv o Rallye Dakar.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
6 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851