Zákulisí Dakaru? Velký byznys
Legendární rallye není jenom dobrodružstvím pro samotné účastníky. Je to především obrovský organizační kolos a také velký obchod pro pořadatele.
(více v čísle 6/14)Každý, kdo chce na Dakaru startovat, musí zaplatit vklad. Pořadatelům se hradí za každého účastníka a také za stroj (motocykl, čtyřkolka, osobní vůz nebo kamion). Letos se objevilo na startu 439 posádek, což znamenalo kolem sedmdesáti procent všech původně přihlášených zájemců. Zbylých třicet museli organizátoři z francouzské A.S.O. (Amaury Sport Organisation) odmítnout, aby soutěž logisticky zvládli.
Vyberou si miliony
Organizátoři diferencují výši poplatků například podle termínu úhrady, dále na základě toho, kolik osob sedí v automobilu nebo o jak velký kamion se jedná.
Podle přepočtu z eur je nejlacinější start jezdce na motorce nebo čtyřkolce, činí minimálně 400 000 korun. Účast včetně posádky v automobilu se pohybuje kolem 700 000 Kč a za kamion činí více než milion.
Při účasti 439 posádek se v čistě hrubém matematickém přepočtu vybraná suma pohybuje minimálně kolem 265 milionů korun. K tomu přicházejí poplatky za navigační a bezpečnostní vybavení, které účastníci v cíli odevzdávají organizátorům bez nároku na vrácení peněz. Částkami v milionech dolarů (desítkách milionů korun) přispívají na soutěž také vlády pořadatelských zemí - letos Argentiny, Bolívie a Chile.
Člověk za 450 000 Kč
Pořadatel za zaplacení vkladu garantuje dopravu závodního prostředku lodí z Francie do dějiště startu soutěže a z cílového přístavu zpět do Francie. Dále stravování po dobu soutěže (i pro účastníky, kteří museli odstoupit), bezpečnostní a lékařské služby. Ostatní si hradí startující nebo týmy.
„Do vlastních nákladů musíte také připočíst cenu letenek, pojištění, poplatky za zapůjčení navigačních a bezpečnostních systémů, doprovodné vozy, kamiony, jejich posádky a velké sumy spolyká nakupování pohonných hmot v průběhu soutěže,“ vysvětluje český trucker Martin Kolomý (Buggyra Tatra Team).
„Účast jednoho člověka, ať závodníka, mechanika nebo člena doprovodu jako fyzické osoby, přijde na Dakaru na 450 000 korun,“ dodává.
Tým s jedním až dvěma závodními kamiony vydá například v průběhu podniku jen za pneumatiky milion korun. U početnějších sumy samozřejmě rostou. Zájemci o start musejí počítat s tím, že své peníze nedostanou nikdy zpět. „Je to jako ruská ruleta, protože když odstoupíte, pořadatel vám nic nevrátí. A je jedno, zda se to stane v první nebo závěrečné etapě,“ říká Aleš Loprais (Instaforex Loprais Team), šestým místem v kategorii kamionů nejúspěšnější český účastník Dakaru 2014.
„Organizátoři mají samozřejmě velká vydání, ale jejich byznys je bezpochyby hodně ziskový. Takovou ruskou Silk Way Rallye pořídíte za pětinovou částku. Na Dakaru se navíc finanční odměny pro vítěze pohybují v částkách několika tisíc eur, což je pouze nepatrný zlomek toho, co musejí účastníci vydat,“ dodává Loprais.
Bezpečnost především
Každý den je na trati (nebo nad ní) 210 dopravních prostředků patřících organizátorům – mimochodem třeba 55 servisních kamionů, ale také jedenáct vrtulníků. Z toho je ve vzduchu pět sanitních helikoptér a na trati šestnáct terénních lékařských vozů, v každém dopravním prostředku cestuje doktor. V bivaku je k dispozici polní nemocnice, kde čeká třicet lékařů, kteří mají k dispozici nejmodernější nouzové vybavení.
Pro letošní ročník Dakaru vytvořili organizátoři na tratích měřených úseků (obdoba rychlostních zkoušek na klasických rallye) šedesát speciálních zón pro diváky. Pro bezpečnost přihlížejících a závodníků bylo letos zmobilizováno 22 000 lidí.
Bezpečnostní agentura Agencia Nacional de Seguridad Vial distribuovala v průběhu soutěže 400 000 letáků s bezpečnostními předpisy. Denně bylo na trati devatenáct jejích vozidel dohromady se čtyřiceti lidmi, kteří neustále kontrolovali bezpečnostní zóny.
Čtyři desítky rozhlasových stanic v Argentině, Bolívii a Chile odvysílaly 2400 bezpečnostních zpráv o Rallye Dakar.