Švédská rallye 2014: Latvalova premiéra
Jari-Matti Latvala vyhrál potřetí v kariéře Švédskou rallye. Tovární jezdec Volkswagenu se tak poprvé dostal do vedení seriálu mistrovství světa.
(více v čísle 8/14)Německá automobilka začíná ze světového šampionátu dělat jednostrannou záležitost. V součtu s posledními dvěma podniky minulé sezony dosáhli piloti Volkswagenu počtvrté za sebou na první dva stupně vítězů.
Hraje se podle not VW
Počínaje loňskou Švédskou rallye až po letošní bylo odjeto čtrnáct soutěží mistrovství světa. Dvanáct z nich vyhráli jezdci VW. Pouze loni v Německu zvítězil Španěl Dani Sordo (tehdy Citroën) a v Argentině Sebastien Loeb (rovněž Citroën). Desetkrát se radoval Sebastien Ogier a dvakrát již zmíněný Latvala.
A na švédských zasněžených tratích, často vyjetých až na šotolinu, se zpívalo podle německých not. Do deváté rychlostní zkoušky se o vedení přetahovali Ogier s Norem Andreasem Mikkelsenem. Počínaje desátou erzetou se však na první místo prosadil třetí v partě Volkswagenu Latvala a vydržel tam až do cíle. Navázal tak na výhry z roku 2008 (tehdy zvítězil vůbec poprvé v MS) a 2012.
Ve Švédsku mohl slavit také druhý v cíli Andreas Mikkelsen, který se v jedenačtyřicátém vystoupení v mistrovství světa poprvé podíval na stupně vítězů. „Nejhorší byla noc před poslední etapou. Čtyřikrát nebo pětkrát jsem se probudil a přemýšlel nad tím, co se může stát,“ vyprávěl v cíli již rozzářený Mikkelsen.
Hladové příkopy a závěje
Po brzkém odstoupení v Monte Carlu nevyšel Martinu Prokopovi ani začátek ve Švédsku, když se ocitl v příkopu. Po třech minutách ho z něj dostali diváci.
Druhý den startoval jako první, musel všem soupeřům čistit stopu. „Byla plná rozbředlého sněhu a místy jsem měl pocit, že před sebou sunu bariéru. Stálo nás to ztrátu až půldruhé sekundy na kilometr,“ vysvětloval Prokop.
Z 39. pozice po druhé rychlostce se vyšplhal až na dvanáctou, když pro něj v RZ22 soutěž skončila ve sněhové závěji a potoce (více v článku Musíme doufat).
Výlety do příkopů a závějí byly v letošní Švédské rallye častým zjevem. Polák Robert Kubica (Ford) se v nich ocitl třikrát, Brit Elfyn Evans (Ford) dvakrát, stejně jako Prokop. Šance na lepší umístění nechali ve sněhu také Juho Hänninen (Hyundai), Kris Meeke (Citroën) a obhájce titulu Sebastian Ogier (Volkswagen), kterého stálo zdržení čtyři minuty. Výsledky najdete v tištěném vydání SM, č. 8/2014. Objednat ho můžete přímo z těchto stránek.