Livio Suppo: Chceme titul! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Livio Suppo: Chceme titul!

Repsol Honda Team

Fotogalerie

4 fotografie

Livio Suppo je šéfem tovární stáje Honda v MotoGP, která loni vyhrála hodnocení jezdců a týmů. Italský manažer patří k nejvýraznějším osobám mistrovství světa silničních motocyklů.

(více v čísle 8/14)

Ve druhé polovině ledna se Suppo zúčastnil představení české ekipy Cardion AB Motoracing. Při této příležitosti poskytl Světu motorů exkluzivní rozhovor.

Brno se nám líbí

Co byste řekl o Karlu Abrahamovi jako závodníkovi a o týmu, s kterým jste navázali spolupráci?

Věřím, že má dobrý potenciál. Zejména v první sezoně v MotoGP odvedl velmi dobrou práci, později však doplatil na zranění. Jsem ovšem stále přesvědčen, že je to velmi dobrý jezdec. Pro MotoGP je důležité, aby v něm byli i místní sportovní hrdinové, kteří do něj dorostli. A Karlovi se to v České republice podařilo.

Jak vidíte jeho šance v nadcházející sezoně?

To se hodnotí velmi těžko. Podle mě bude čele stejná silná trojka jako loni, tedy Marc Marquez, Jorge Lorenzo a Dani Pedrosa, kteří jsou jezdeckými kvalitami o něco více nad ostatními. Za nimi to bude hodně otevřené, protože máme nové předpisy, jiné stroje a někteří přední jezdci jako Crutchlow (Ducati) změnili tým.

Motorku, s kterou bude Karel Abraham závodit, testoval také bývalý mistr světa Casey Stoner. Pomohl jejímu vývoji? A jak rychle se po ukončení kariéry dostal zase do tempa?

Měli jsme v plánu několik testů, ale bohužel nám je částečně zhatilo počasí. Samozřejmě je dobré mít při vývoji člověka, jakým je Casey, i když ve finále odjel jen pět ostrých kol, ale měl z motorky hodně pozitivní dojem. Byl to loni na podzim jeden z prvních testů, od té doby jsme stroj vylepšili. A Casey? Jeho rychlost je pořád neuvěřitelná, dokáže být ihned rychlý i na neznámé trati.

Jaká je pozice brněnského závodu v šampionátu a co si o něm myslí jezdci?

Brno patří k nejlepším okruhům na světě. Neříkám to proto, že právě teď sedíme v České republice. Vždy to byla jedna z tratí, které jezdci milují, tak jako třeba Phillip Island v Austrálii nebo v minulosti japonskou Suzuku. Tyto okruhy jsou hodně obtížné a zároveň hezké, pro závodníky bývá náročné je zvládnout.

Můžete nabídnout i jiné měřítko?

Kdybyste z pohledu závodnického uspokojení srovnali Brno s Valencií, je to vzhledem k profi lu jasné ve prospěch Brna. Jede se nahoru a dolů, jsou tu rychlé i pomalé zatáčky. I zeměpisná poloha je příznivá. Navíc to není zase tak daleko ani z Itálie, takže na tribunách bývá hodně nejen místních, ale i zahraničních fanoušků. A tím je to hezký závod.

Marc není jako Valentino

Jak byste charakterizoval mistra světa v MotoGP Marca Marqueze jako jezdce a člověka?

Neuvěřitelný závodník. Dokázal něco, co se nikomu předtím nepodařilo, přepisoval historické rekordy. Velmi milý kluk, přátelský, hodně dobře komunikuje s médii i fanoušky. Nevím, co by se o něm dalo říci negativního.

Je těžké zvládnout v jedné stáji takové osobnosti jako Marka Marqueze a Daniho Pedrosu?

Pro tým je vždy těžší, když má dva špičkové jezdce. Mohou vznikat problémy a cokoliv řešit bývá obtížnější, než když máte danou pozici jedničky a dvojky. Na druhou stranu je to nejlepší způsob, jak stáji zajistit nejlepší výsledek. Nesmíme totiž zapomínat, že reprezentujeme Hondu a její výrobky, což dokazují oba naši závodníci, kteří patří do nejlepší trojice ve startovním poli.

Myslíte si, že Markovi pomohlo v adaptaci na MotoGP i to, že má podobný styl jako Casey Stoner? Oba jezdí s motorkou hodně ve smyku, zatímco Dani má klidnější styl.

Pracoval jsem s Caseym i Markem a jejich styly jsou si bližší, než jakým jezdí Dani, to máte pravdu. Trochu je to o stroji a jeho nastavení, ale ve finále záleží vždy na pilotovi. On musí najít hranici, na jakou se dokáže se svým strojem dostat a jak rychle jet.

Myslíte si, že se Marquez může stát takovou osobností v MotoGP, jakou byl a stále je Valentino Rossi?

Zatím je ještě příliš brzy na takové tvrzení. Samozřejmě, Marc má ohromný potenciál a charakterové znaky hrdiny, ale ještě je před ním dlouhá cesta. A zopakovat v kariéře to, co dokázal Valentino, je skoro nemožné. Vždyť se drží na špici už od roku 1996 až do současnosti, což je strašně dlouhá doba.

A pokud vezmeme tři nejlepší jezdce, které jste jmenoval, není šampion Marquez malinko před ostatními?

Jak jsem už řekl, jsou mezi nimi minimální rozdíly. Podívejte se na minulou sezonu. Dani havaroval na Sachsenringu, když vedl šampionát, ale tam ho ztratil. Pak přišel jím nezaviněný pád v Aragonu, přesto byl celkově třetí. Takže má právo myslet si, že má potenciál na vítězství v seriálu. Letos bude stejně jako loni záležet, kdo udělá méně chyb.

Jak těžké je pro týmového manažera řešit situaci, jaká se stala třeba v Aragonu, kde došlo ke kontaktu mezi Marquezem a Pedrosou?

Nešlo o jednoduchou záležitost. Dani, který to odnesl hůře, nezářil spokojeností, ale je to profesionál a atmosféra v týmu zůstala přiměřeně dobrá.

Hlavní je jezdecký titul

Co říkáte na změny pravidel, které podporují zvětšení startovního pole? Jedná se o zavedení produkčních motocyklů kategorie CRT a nyní třídy Open?

Na papíře to vypadá velmi zajímavě, protože jednotlivé kategorie jsou dobře vyvážené. V Open je více jezdců a mají vyšší množství motorů, paliva a měkčí pneumatiky. Teoreticky je to přitažlivé a můžete si vybrat, kterým směrem chcete jít. Honda se rozhodla, že bude mít čtyři tovární a čtyři Open motocykly. Vzhledem k vysokým nákladům na provoz továrních strojů není možné, aby bylo celé startovní pole – tedy dvacet nebo více strojů – tvořené jenom jimi. Myslím, že současná situace je dobrým kompromisem a lepší pro show i šampionát.

Pro Hondu je novou výzvou mít čtyři tovární a čtyři stroje Open. Jak velké úsilí bylo třeba vynaložit na zajištění potřebného servisu a úrovně pro obě kategorie?

S továrními stroji míříme pochopitelně za obhajobou mistrovského titulu. Ale zároveň se musíme starat o klienty, aby byli spokojeni a dostali nejlepší možnou techniku. Motorka třídy Open v podstatě představuje repliku továrního stroje. Rám je stejný, jaký jsme měli v loňském roce, rozložení hmotnosti a rozměry jsou shodné s továrními. Motor nemá pneumatické ventily a převodovka nedisponuje kontinuálním přenosem, ale je standardní. Pro Hondu je výzvou ukázat, že umíme dělat dobré motocykly i mimo tovární tým.

Takže ideálním scénářem by bylo vyhrát šampionát v obou kategoriích?

 Ano, to by bylo samozřejmě báječné. A přidat k tomu titul mezi konstruktéry ještě lepší. Naší prioritou však je vyhrát šampionát v hodnocení jezdců.

Myslíte si, že vzhledem k vyššímu množství paliva a měkčím pneumatikám mohou nejlepší jezdci třídy Open bojovat na některých tratích na špici s továrními stroji?

Jak už jsem řekl, podle mého názoru je rozdíl mezi nejlepšími třemi – což jsou Dani, Marc a Jorge – a zbytkem startovního pole větší než mezi továrními a Open motorkami.

Hlídá si Honda jezdce, kteří přicházejí do Moto3 nebo Moto2, a hledá budoucí hvězdu?

V tuto chvíli máme oba závodníky mladší třiceti let, takže nejsme pod tlakem, abychom pátrali po jejich nástupci. Bylo naše štěstí, že jsme si po skončení kariéry Caseyho Stonera vybrali tak dobrého pilota, jakým je Marc Marquez. Samozřejmě sledujeme dění v Moto2 a Moto3, ale nemáme propracovaný systém skautingu. Je jednoduché zlákat jezdce k Hondě. U Ducati, kde jsem byl jedenáct let, to bylo obtížnější.

Usilovala Honda někdy o Rossiho, nebo se snažila získat Lorenza?

 Na konci letošní sezony končí smlouvy všem špičkovým jezdcům, a tak se může stát cokoliv. Ale to bychom předbíhali. Řeknu jen to, že podle mého názoru máme velmi silný tým.

Jezdit více v noci

Bojuje MotoGP s ekonomickou krizí úspěšně, nebo se to zdá jenom navenek?

Samozřejmě že takovou situaci nelze přehlížet, zvláště když zasáhla tradičně silné země v MotoGP, jakými jsou Itálie a Španělsko. Ale je fakt, že do MotoGP přišly změny a novinky, na nichž jsme se všichni dohodli.

Jak se s krizí vyrovnává formule 1 ve srovnání s MotoGP?

Bavíme se o dvou odlišných světech. Formule 1 se pohybuje co do objemu peněz zcela jinde než MotoGP. Automobilový trh je zkrátka větší. V závodech F1 udělali v posledních letech hodně pro zlepšení show, pomohly tomu zejména pneumatiky. V MotoGP se něco podobného podařilo zejména v poslední sezoně díky příchodu Marka Marqueze a byla z toho skvělá podívaná. Nemusíme sledovat formuli 1, tam bylo vždy více peněz, mají velké automobilky, mohou oslovit více zákazníků. Ale myslím si, že na tom nejsme špatně.

Považujete za optimální současný víkendový formát, kde se vedle MotoGP pořádají ještě závody Moto2, Moto 3 a Red Bull Rookies Cup?

Tři kategorie jsou tradicí a myslím si, že to dobře funguje. Najdou se lidé tvrdící, že organizátoři protežují MotoGP na úkor ostatních tříd, ale to je realita. Vždy byla královská třída a tu doplňovaly další. Jediné, o čem bychom měli více přemýšlet, je vyšší množství nočních závodů. Po jejich skončení totiž může atraktivní show pokračovat třeba nějakým velkým koncertem nebo dalšími akcemi.

Máte v garáži nějakou motorku? Jezdíte na ní?

První stroj jsem měl v jedenácti letech. Teď mám starou Hondu Dominator s hodně velkým tuningem, který vznikl na oslavu titulu Caseyho Stonera v roce 2011. S jezděním je to horší, mnoho víkendů v roce bývám na závodech po celém světě. Mám rodinu, takže když jsem doma, za řídítka si moc nesedám.

Kdo bude letos mistrem světa?

Doufám, že to bude jezdec Hondy. Ale upřímně řečeno každý z trojice Marc Marquez, Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo má svých třiatřicet procent šance na titul.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
8 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851