Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Sebastian Vettel: Krása nevyhrává

Sebastian Vettel

Svět formule 1 se intenzivně připravuje na letošní sezonu. Chystá se samozřejmě také čtyřnásobný mistr světa a obhájce titulu Sebastian Vettel.

Světový šampion má pár týdnů před začátkem šampionátu dobrou náladu. Novináře si dokonce pustil do svého obytného karavanu, se kterým byl na natáčení reklamního klipu pro výrobce pneumatik.

Schumi je pořád lepší

V průběhu práce pro filmový štáb jste v jednu chvíli viděl červenou přilbu Michaela Schumachera. Co vám proběhlo hlavou?

Těžko se mi o tom mluví, ale bylo mi hodně smutno. Uvědomil jsem si, jak asi Michaelovi teď je. Zároveň mě napadlo, že ještě nejsem tak dobrý jako on.

Zastihli jsme vás u preclíku namazaného máslem. Nemusíte shazovat kila, je tohle váš normální jídelníček?

Musím se hlídat, jinak mě Adrian Newey (konstruktér vozu Red Bull RB10) pošle na běžící pás. Přes zimu se moje parametry dostaly na 175 centimetrů a 74 kilogramů. Musel jsem z té baculaté postavy shodit alespoň tři kilogramy. Při zavádění nových motorů a systémů do jiné podoby formule 1 je nutné šetřit všude, takže možná bude muset ještě nějaká váha dolů.

Až do začátku února jste měl zimní přestávku. Co všechno během ní stihne mistr světa?

Loni jsme jeli poslední závod koncem listopadu. Pro mě však pokračovaly povinnosti kvůli řadě reklamních a marketinkových akcí včetně slavnostního galavečera šampionů v Monte Carlu. Podařilo se mi udělat si volno až týden před Vánoci. Ovšem už v polovině ledna jsem musel trénovat v Anglii na simulátoru.

Nepřipadají vám po náročné sezoně všechny ceremonie únavné?

Záleží na tom, jak se povede šampionát. Pokud si jde člověk pro pohár mistra světa, je to příjemnější. Tak či tak si myslím, že pro mnoho závodníků je to zátěž, protože podobné akce bývají většinou nudné. Pozitivní na nich je, že máte šanci potkat se s mnoha dobrými závodníky z jiných sportů, které během roku prakticky nevidíte. A na vyhlášení je alespoň chvíle času popovídat si.

A také se nacházíte v ročním období, kdy si můžete dát několik sklenek šampaňského, a nemít z toho špatné svědomí?

Ano, přesně tak!

Úklid mi šel od ruky

Co se stane, když se ohlédnete za dobou od roku 2010, kdy jste se stal poprvé mistrem světa?

Zdá se mi, že to není tak dávno. Když se však podívám do kalendáře, s údivem zjistím, co všechno od té doby uběhlo a kolik dobrého se přihodilo. Hodně jsem se naučil, stal se uvolněnějším. První titul mistra světa byl pro mě v tomto směru dost důležitý.

Ve smyslu, že už jste světovým šampionem?

Přinesl mi hodně klidu. Neznamenalo to ovšem, že bych ztratil motivaci. Všechno se však zjednoduší a k pracovním záležitostem se dá přistupovat bez zbytečných stresů.

Chcete říci až rutinně?

To je správné slovo. Mnoho věcí a procesů se opakuje. Když sedíte velice často v závodním autě, je vám tahle rutina prospěšná, protože se neustálým tréninkem zlepšujete.

Během rozhovoru se nacházíme nedaleko hranic s Německem. Jak často býváte ve své zemi?

Není to tak často, jak bych chtěl. Určitě jednou za rok při závodě mistrovství světa na Nürburgringu nebo Hockenheimu, ale v průběhu sezony se někdy i dvakrát do měsíce podívám za rodinou. Rád bych se potkával více s přáteli, to však jde jen velmi obtížně, protože i oni mají práci.

Není pro vás obtížné pohybovat se na veřejnosti v Německu, kde jste známější než v jiných zemích?

Rozdíl je zjevný třeba už jenom proto, že pokud byste mohli změřit úroveň informovanosti o mě v Německu a jinde ve světě, u nás je mnohonásobně vyšší. Někdy to bývá nepříjemné, člověk by rád vyrazil na nákupy nebo se jen tak šel někam podívat. Ale pořád se učím, jak se s tím vypořádat.

Prý jste loni po závodě v Indii, kde jste se stal počtvrté mistrem světa, pomáhal mechanikům s úklidem boxů a balením nářadí. Je to pravda?

Původně jsem si chtěl zajít na drink a odjet do hotelu, kde bych se až do večera pofl akoval. Bylo pár hodin času, tak jsem šel s kluky do boxu dělat. Říkali, že jsem byl dost dobrý a prý mi to šlo od ruky.

Vycházíte dobře s novináři, nebo se omezujete pouze na prohlášení přes tiskového manažera?

Požadavků od médií bývá mnoho. Těžko mohu někomu vyhovět, když mě požádá o exkluzivní interview. Komunikace přes tiskového mluvčího představuje záruku, že moje vyjádření vyjde přesně tak, jak chci. Bohužel se občas někdo snaží do mého vyjádření umístit myšlenky, které tam nepatří.

A nejsou takové formulace příliš umělé?

Někdy se člověk možná drží zpátky, ale když chci sdělit přesně to, co mám na srdci, jde to i tímto způsobem.

Ano, mám dceru

Může vás v další kariéře ovlivnit skutečnost, že jste se stal rodičem?

Mohu říci, že jsem od 12. ledna otcem. Nic to ovšem nemění na tom, že zůstávám nadále velmi rezervovaný v otázkách, které se dotýkají mého soukromí.

Takže to nebude narušovat vaši přípravu na závody?

Těším se na rok 2014, protože ze sportovního hlediska nás čeká neuvěřitelné množství novinek.

Nebyl jste zklamaný z prvního nevydařeného testu týmu Red Bull na okruhu v Jerezu?

Zvládnout letošní auto bude obrovský problém. Možností, jejichž vinou se může zastavit, bude mnohem více. Nám se tohle přihodilo hned na začátku, když jsme více stáli, než jezdili.

Nemáte obavu, zda všechno zvládnete?

Pozitivní bylo, že jsme v týmu i u Renaultu, který nám dodává motory, pochopili naše problémy. A obě strany už našly řešení. Použil bych přísloví, že nám už nelítají motory kolem uší, ale poslouchají nás.

Rychlé je vždy hezké

Předchozích pět let byl vaším kolegou v týmu o jedenáct let starší Australan Mark Webber. Co byste řekl k jeho nástupci, kterým je jeho krajan Daniel Ricciardo, o dva roky mladší než vy?

Jsem si jistý, že se ode mě naučí spoustu věcí, ale i já pochytím dost od něj. Ačkoliv možná nemá takové zkušenosti jako v minulých letech Mark, pořád je dostatečně talentovaný a místo si zasloužil. Počítám s tím, že mi dá zabrat.

 Bude váš monopost RB10 vypadat na prvním závodě sezony v polovině března v Melbourne jinak než dosud?

Já myslím že ano, je to docela normální proces vývoje. Dost věcí jsme už změnili v oblasti vnitřních součástí, ale také zvenčí. Máme v plánu udělat ještě hodně záležitostí zcela jinak.

Dokážou letos jezdci vstřebat všechny technické novinky?

Musí se přizpůsobit novým parametrům našich aut a především zvládat problémy, které jistě přijdou. To je daň vývoji. Způsob, jak se se vším srovnat, si bude muset najít každý sám.

Fanoušci se těší, že letos budou závodní vozy opticky lépe rozlišovat. Mají pravdu?

Obecně platí, že rychlé auto je vždycky hezké. Doufám, že náš vůz je velmi jednoduchý, a v jednoduchosti je vždy půvab. Nejsme tady ovšem od toho, abychom vyhráli soutěž krásy, ale mistrovství světa.

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851