Před startem MS silničních motocyklů: Výzva pro Marqueze | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Před startem MS silničních motocyklů: Výzva pro Marqueze

Před startem MS silničních motocyklů

Závody pod umělým osvětlením na katarském okruhu Losail zahájí sezonu mistrovství světa silničních motocyklů. Ve hře bude trojice Čechů: Karel Abraham, Karel Hanika a Jakub Kornfeil.

(více v čísle 12/14)

Na úvod jedna historická paralela. V roce 1978 získal jako nováček královské třídy (tehdy 500) titul mistra světa Kenny Roberts z USA. A v dalších dvou letech se mu podařil hattrick.

Španěl Marc Marquez se stal loni po pětatřiceti letech v královské třídě jako nováček světovým šampionem. Má tedy před sebou další výzvu. Přepíše v konkurenci Jorgeho Lorenza, Daniho Pedrosy a Valentina Rossiho dějiny MotoGP, nebo bude pouze jednorázovým šampionem?

A pokud jde o Valentina Rossiho, letošní sezona může být jeho poslední. Fenomenální Ital totiž prohlásil, že se po závodě v italském Mugellu (1. června) rozhodne, jestli letos ukončí svou nezapomenutelnou kariéru, nebo v ní bude pokračovat.

Ducati dělá dusno

Společnost DORNA, která je promotérem (organizátorem) mistrovství světa, rozdělila před nadcházející sezonou motocykly do dvou tříd: tovární a Open.

Situace využila italská značka Ducati a začala uplatňovat zvláštní politiku. Jako jediná vyšla vstříc promotérovi a začala spolupracovat s další italskou společností Magneti Marelli na jednotné elektronice pro kategorii Open, ačkoliv na všech testech byla řazena mezi tovární týmy.

Začátkem března však oznámila vstup do kategorie Open, a tak má k dispozici zjevně tovární stroj s výhodami třídy Open a k tomu ještě elektroniku, na jejímž vývoji se sama podílela.

Do řečí se dostala také Yamaha. Nachystala stejné stroje pro tovární tým i satelitní stáj Forward NGM Racing, která je přihlášena do kategorie Open. V souvislosti s těmito postupy se nemůžeme divit časům Španěla Aleixe Espargara, který byl rychlejší než tovární jezdci.

Není divu, že se proti takovému postupu ozvala Honda, jež jako jediná dodržela pravidla a nabídla pro obě kategorie odlišné stroje včetně techniky. Uvedl to v exkluzivním rozhovoru pro Svět motorů (8/14) Livio Suppo, šéf továrního týmu.

Španěl Carmelo Ezpeleta, ředitel společnosti DORNA, navrhl řešení. K dělení týmů na Tovární a Open má přibýt Tovární2, kam by měly být zařazeny všechny stroje od Ducati a týmu Forward, satelitní stáje Yamahy. Pokud stroj označený Tovární2 vyhraje závod, bude dvakrát druhý nebo třikrát třetí, částečně o výhody Open přijde. Došlo by ke snížení množství paliva ze čtyřiadvaceti litrů na 22,5 l a v případě motorů by z dvanácti pohonných jednotek na rok měl k dispozici pouze devět.

Ve startovní listině je třiadvacet jmen. Nenadělají taková opatření zmatek, kterému divák nemusí rozumět?

Mít radost, ostatní přijde

Do takové situace nastoupí Karel Abraham, který má před sebou čtvrtou sezonu v elitní společnosti světových závodů motocyklů. Po dvou letech v sedle ducati a loňské sezoně za řídítky ART Aprilia ho čeká stroj Honda – zřejmě nejsofi stikovanější světová značka. „Nemá smysl říkat, co chci nebo nechci dokázat. Důležité teď je, aby mě závodění bavilo. Věřím, že ostatní přijde samo,“ tvrdí čtyřiadvacetiletý Abraham. Začátkem loňského listopadu podstoupil operaci levého ramene, které si zranil v srpnu v americkém Indianapolisu. V testech před sezonou ho bolest v inkriminovaném místě limitovala, ale pozvolna ustupovala. Snad je to dobré znamení.

Malorážky chtějí na stupně

První předsezonní testy v jihošpanělském Jerezu naznačily, že české fanoušky bude právem zajímat nejnižší objemová třída Moto3, přezdívaná malorážky. Jakub Kornfeil zajel před třemi týdny druhý a nováček kategorie Karel Hanika čtvrtý čas.

Dařilo se jim také v dalších jízdách na stejném okruhu, které skončily pouhých osm dní před úvodním tréninkem. Kornfeil byl znovu rychlý skončil o několik tisícin čtvrtý. Hanika byl těsně před ním na třetím místě. Jeho týmový šéf Aki Ajo však hodnotil situaci s odpovídajícím nadhledem. „Pokud jde o Karla, musíme si uvědomit, že jako nováček potřebuje čas. Každý, kdo jede takový šampionát poprvé, se většinou zaměří na jedno rychlé kolo. Karel však je konzistentní a dobře pracuje s týmem. Od začátku testů udělal výrazný pokrok,“ tvrdí zkušený fi nský manažer. A dobře ví, o čem mluví. Vždyť závodníci jeho týmu získali v nejslabší objemové třídě tři tituly mistrů světa za posledních pět let: 2008 Mike di Meglio (Fr.), 2012 Sandro Cortese (Něm.).

Jeho nejslavnějším odchovancem je Španěl Marc Marquez, který vybojoval světové prvenství ve třídě 125 v roce 2010, stal se šampionem kategorie Moto2 v sezoně 2012 a loni jako nováček mistrem světa MotoGP.

Motocykly pojedou v TV

Tuzemští fanoušci, kteří hodlají sledovat světový šampionát, se musí soustředit na kanály televizní stanice Nova. Páteční odpolední program tréninků a sobota (včetně kvalifi kace všech tří kubatur) budou k vidění na Nova Sportu. Závody kategorií Moto3, Moto2 a MotoGP nabídne rovněž Nova Sport a současně stanice Fanda. V průběhu roku nelze vyloučit termínové kolize s jinými významnými sportovními událostmi.

Pro podnik mistrovství světa na Masarykově okruhu v Brně (15.–17. srpna), který se pojede jako jedenáctý v osmnáctidílném seriálu, platí předběžně stejné vysílací schéma s jedinou výjimkou: nedělní závod královské MotoGP by měli vidět také diváci TV Nova.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
12 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851